Bo litet men mysigt

Sv: Bo litet men mysigt

Jag tror genomsnittsboendeytan i Sverige är 25 kvadrat per person.

Så, nej: 40 kvadrat för en person är inte litet, det är mer plats än de flesta har.

Och hur litet genomsnittssvensken bor har något med min åsikt om vad som är litet eller stort för att..? Jag struntar väl i vad som anses vara litet rent statistiskt, det gör inte att jag får mindre klaustrofobi i lägenheter på under femtio kvadratmeter.

Och för att återkomma till ämnet :angel:

Jag vet inte riktigt hur jag skall göra känns liksom lite brötigt här just nu...
Har ingen bokhylla än så har fortfarande böcker och filmer i en kartong, har just fått hit ett gammal överskåp som mamma haft i köket, det står nu på en av träramarna men det vill bara välta och jävlas :devil:
Har ingen garderob så det som ryms ligger i en byrå och annat i en korg, desvärre blir ju alla kläder skrynkliga :crazy:

Det finns liksom ingen harmoni eller balans förrutom i badrummet så tror jag emigrerar dit snart :p

Hur gör man för att rymmas med kastruller och annat som tar plats utan att få en massa stora klumpiga möbler som inte passar in?
Och hur förvarar man snyggt?

Är i stooort behov av buke-hjälp känner jag...

bor på 47 kvadrat, men har alldeles för mycket grejjer:D
Jag har samma problem som du, det ser rörigt ut.
Här kommer mina tips

* rensa, rensa, rensa. Detta är en ständigt pågående process hos mej. Har jättesvårt att slänga/ge bort saker, speciellt om jag fått saken i fråga av någon.

* Saker som jag ändå vill ha kvar packas ner i en "nostalgi-låda". Då finns dom kvar men dom behöver inte synas.

* "göm" dina grejjer. Öppna bokhyllor sväjler mycket saker men dom syns fortfarande, vilket kan se rörigt ut. Då är det bättre med ett skåp.

* Organiserad förvaring! Saker som används ofta ska vara lätt att komma åt och helst vara nära det ställe där dom kommer att användas. Saker som inte används ofta (t ex. vinterkläder och julpynt) kan man ha på lite mer svårtåtkomliga ställen.

Kan du inte använda den där "träramen" som hörnsoffa?
På med några stora kuddar och så några fotpallar som komplement.

Jag struntar väl i vad som anses vara litet rent statistiskt, det gör inte att jag får mindre klaustrofobi i lägenheter på under femtio kvadratmeter.

Att du har problem med klaustrofobi i normala bostäder gör dem ju inte små för det.
Utan är ju bara ett problem som just du har med klaustrofobi.
Att du har ett sådant problem är ingenting som man kan sätta några normalvärderingar kring.

Sen skall jag köpa en stor och en liten sånhär
76628_PE200924_S3.jpg

Jag har två små såna. jättefina!

Det beror väl på hur lägenheten är planerad ifall 40 kvadrat är trångt eller inte. Har precis flyttat från 40 idiotiskt planerade kvadrat till 43 mer genomtänkta. Känns dubbelt så stort!

Har du plats med en stång att hänga kastruller på i köket? älskar den lösningen men det funkar inte här.

JAg köpte en sån här:
0091403_PE227078_S4.JPG

Den rymmer massor av böcker och tidningar och min stereo. Finns snygga lådor till den om man vill ha mer småsaker i den.

Det verkar inte litet nog för att du ska behöva hålla på med klaffbord och ihopfällbara grejer, skönt:)

Tja, egentligen är det inte så mycket saker jag har här, har just flyttat in och tog bara med det mest nödvändiga.
Har en hel del saker nerpackade i lådor hemma hos mamma/mormor.

Det är väl mest det att möblerna matchar inte alls och ser liksom stora och klumpiga ut, dels för att de måste stå på träramen för att inte stå mitt på golvet och dels för att de är lite ihopplock.
Vissa möbler stod här innan och vissa har jag själv tagit hit, men blir ingen harmoni alls :(

Ja någon typ av bokhylle/förvarings lösning måste jag komma på.
Men tror inte de vill att jag skall borra upp för mycket bara så det måste ju vara väl genomtänkt vad det nu blir, och inte för högt heller då även den kommer behöva stå på träramen...

Nja dels så ryms det inte, sen har jag tvn i sovrummet (och där ryms det absolut inte) och så känns det inte så mysigt att sitta på golvet sådär...

Soffa/vardagsrum har jag helt enkelt fått skippa, det finns ingen plats för det.
Tvn står på ett litet bord i ett hörn av sovrummet.

Ja planeringen gör ju mycket!

Jag har en stång i kokvrån men det är en liten så där har jag diskgrejjor, två muggar och en sax. Sen är det fullt.

Just nu har jag kastruller/stekpannor i en svart platslåda, inte snyggt men det funkar.

Vad kostar en sådan hylla ca? Är det Ikea?
Har kollat runt på liknande men då jag inte har råd att köpa nya möbler så har det inte blivit, men kanske mamma kunde hitta ngt liknande på returen eller så som man kan rusta upp och måla om..?
Hon är himla duktig på sånt.

Det är svårt sånthär, jag är egentligen väldigt pedantisk men här blir det rörigt hur jag än gör, blir jämt stökigt och jag gör inget annat än städar och plockar. Ibland tror jag det är ngn av hästarna som går in och stökar till litegrann när jag är ute. :eek:

japp, det är ikea, tror jag gav runt 900 för den.
det jag gör för att hålla ordning är att se till att alla saker verkligen "bor" nånstans, tex har jag en back för alla sladdar till dator, kamera med mera, en annan till papper, pennor, penslar, ute i förrådet har jag en back för vintersaker och en till sommarsaker, på hatthyllan har jag en korg för vantar och en för andra hållasigvarmkläder (jag tror jag samlar på vantar), jag ska skaffa ett skoskåp så jag får undan alla skor. ordentligt med tidskriftsamlare så inga papper är hemlösa, en byrå att stoppa undan småsaker i. älskar att det är fyra feta garderober i hallen här, där försvinner alla mina kläder, handdukar, lakan, städsaker. Ska få en lådhurts att ha under mitt ena bord så att pennor och sånt försvinner från bordet. Jag är ett stort fan av korgar, lådor och backar! I köksskåpen har jag allt i lådor, tex kryddor i en, baksaker i en osv så istället för att rota igenom hela skåpet lyfter jag bara ut den lådan jag vill ha.
Allt jag använder mindre ofta åker ut i förrådet, hejdå hejdå till skidor och vinterdäck och symaskin och sånt.
Hoppas det var till nån hjälp!

Jag har lite svårt att föreställa mig hur träramen ser ut men den borde väl funka att utnyttja till det mesta?

På med dynor så får du en soffa.
Ställ upp böckerna där.
Köp några korgar att förvara småsaker i.
Ställ TVn på den.

Njaaa... Riktigt så hög är den inte.

Jo får fota ngn dag då det är mindre kaos :angel:

1, vad är träramen gjord av, är den som ett staket? är det som en låda? ihålig? vad finns inuti? är det en massa spån inuti och bara en plastfolie ut till gräsmattan? kan du riva bort den träramen och ersätta isoleringen med modern isolering istället? då får du mycket mer yta..

2. runt sängen, bygg in hela skiten, skåp upp till taket på sidorna och skåp ovanför sängen uppe mot taket, då får du dessutom en liten "sovgrotta" på köpet, och bygger du dessutom in på sidoväggen får du ÜBERMYCKET förvaring, måla allt vitt och ha starka färger på textilier..

3. köket, bygg bygg bygg skåp och hyllor..

ju mindre öppna hyllor du har desto prydligare och rymligare ser det ut.. ja menar ett helt tomt vitmålat rum på 9 kvm känns större än ett 16 kvm sovrum asproppat med möbler och prylar..

edit: skriv in alla måtten på storstuga och sovrum (även takhöjd och exakt vart fönster/dörr/säng finns) så ska du se att du får lite ritningar ;)

Fast alltså. En bokhylla har de nedersta hyllorna några cm över golvet bara.
Min TV-möbel är lägre än 50 cm.
En soffa är inte vansinnigt mycket högre heller.

Att du har problem med klaustrofobi i normala bostäder gör dem ju inte små för det.
Utan är ju bara ett problem som just du har med klaustrofobi.
Att du har ett sådant problem är ingenting som man kan sätta några normalvärderingar kring.

Men suck.

Min enkla poäng var att vad som anses vara litet i bostadsväg måste anses vara högst subjektivt. I alla fall i min klaustrofobiska värld.

Orka.

Min enkla poäng var att vad som anses vara litet i bostadsväg måste anses vara högst subjektivt.

Men så är det inte.
Utan det finns statistik, riktlinjer och rekommendationer på bostadsyta.
Och i dessa så är inte 40kvm för en person betraktat som litet.

Okej, så jag får alltså inte tycka/säga att 40-50 kvm är litet att bo på eftersom det statistiskt sett är större än vad genomsnittssvensken bor på? Det var ett jäkla märkligt sätt att se på saken.

Usch vilken fånig grej att diskutera...

Nu ids jag inte mer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka