Bo litet men mysigt

Draumsyn

Trådstartare
Jag kommer att flytta till en liten stuga på gården där jag skall jobba nu i sommar. Grejen är att stugan är liten på 40 kvadrat och jag är lite van/bortskämd med att bo stort. :angel:

Har ni några bra tips på hur man på ett bra sätt ryms?
Badrummet är nyrenoverat och kaklat med golvvärme, superfint verkligen!
Så där kommer jag inte ändra nått.
Sen är sovrummet relativt stor med en dubbelsäng som är "inbygd" i själva rummer så där kommer jag inte ändra nått.
Mer än att jag måste komma på någon typ av garderobslösning för det finns inte. Jag har en byrå men där ryms inte hela gardeoben tyvärr.

Storstugan sen är kombinerad hall/kök/vardagsrum.
Där är nu ett rätt stort köksbord så funderar på att byta ut det mot ett mindre så att man får mer plats.
Kokvrån är rätt liten och det finns inge skåp/lådor.
Det är flera hyllor ovanpå vilket är bra så där kommer jag ha tallrikar och lite sånt. Kommer ev sätta upp ett vitrinskåp på väggen om det går.
Mamma pratade om att kapa en gammal bokhylla och ha ett draperi över så kan man ha det som skafferi, vad tror ni om det?

Sen skulle det vara mysigt om man kunde rymmas en liiten soffa eller en fåtölj kanske...
Ett "problem" är att det är en halvmeter hög och halvmeter bred "träram" som går runt hela stugan på insidan, är en äldre typ av isolering vad jag förstod.
Så man får ju anpassa möbleringen efter detta.

Det är ett plus i kanten att min mamma jobbat både som frisör, slöjdlärare och nu inredare i butik ;)

Vad tror ni? Bra tips om man skall bo litet?

Sv: Bo litet men mysigt

40 kvm är väl ändå inte att "bo litet"? :p

Har du en bild på planlösning eller liknande? Annars är det som sagt svårt att tipsa.

Beror väl på vad man är van vid? Jag vägrar bo på mindre än 50-60 kvm för jag gillar inte att bo litet. Fattar inte varför det alltid är någon som ska påpeka att "det däääär är väl inte litet" eller "aaaallt beror på planlösningen och hur man inreder"...

Till TS:

De trick jag känner till angående att bo litet är följande:

* Använd höjden! Hyllor ska gå ända upp i taket, sätt gärna upp ett hyllplan runt ett helt rum (ungefär 40 cm nedanför väggen). Det kommer svälja massor med grejer.

* Bra förvaring överlag. Inga smålådor och småpåsar och sånt tjafs. Organiserade garderober är viktigt.

* Hårdprioritera vilka möbler som är viktiga. Ha hellre en bärbar dator än en stationär som kräver att du har ett extrabord. Behöver du en plats att t.ex. lägga glasögonen på vid sängen så fixa en sänggavel med förvaring istället för att ha ett separat sängbord.

* Skira (eller inga) gardiner och MYCKET lampor. Finns nog inget som kan stjälpa ett potentiellt fint och mysigt hem som dålig belysning.

* Använd mattor och textilier för att skärma av olika delar av rummet istället för stora, otympliga rumsavdelare. Textil som görs till panellängder och hängs på skena är ett alternativ.

* Rent generellt är textilier en avgörande faktor i att göra ett hem varmt och ombonat. Lägg lite omtanke på överkast, kökshanddukar och liknande, för i mindre lägenheter ser man ALLT.

* En grej till angående rumsavdelare: Vill man lägga lite pengar så finns det snygga, tunna rumsavdelare i plexi och plast som man kan haka ihop i varann till valfritt mönster. Finns på nästan varenda inredningsbutik.

* Att ha ett klaffbord som matbord är givet, om det inte är så att det naturligt finns en stor, dedikerad plats för just matbordet.

* Samla väggdekorationerna på ett fåtal ställen.

Så... Det var vad jag kom på för nu. :D

Har bilder men eftersom jag inte tagit de själv så vill jag inte lägga ut de utan tillåtelse sådär. Men kan försöka rita en *ehm* snygg planlösning.

Det låter större men eftersom sovrummet tar upp en stor del så blir storstugan mindre, dvs hall/vardagsrum/kök.
Skulle verkligen vilja rymmas med en mysig tvhörna med tv, något litet bord och en liten soffa, hoppas det går att få till.

Hmm här har jag snabbt ritat upp stugan i Paint :angel:
Proportionerna är lite fel men då har ni ett hum iaf.
27342070.jpg

Det gråa på bilden är köksbord och stolar, men funderar på att ta dit ett eget mindre och bara 2 stolar + 2 klappstolar som man kan ta fram om det skulle behövas.
Det stora gula är en dubbelsäng som tar upp nästan hela rummet, mysigt värre :)
Det blåa i lilla rummet är handfat och toalett.
Det ljusblåa är "träramen" som går runt nästan hela stugan, den måste man ju då anpassa möbleringen efter.
Den lilla fyrkanten i storstugan är en frys, men den borde ju gå att flytta på om man skulle vilja det.

Ös på bara med smarta idéer om förvaringslösningar eller bara allmänt mysiga detaljer!

Bara för att veta lite vad jag gillar så kan jag slänga in lite bilder :p

Här är mina gardiner jag kommer ha vid ytterdörren (ser ut lite som en balkongsdörr och är fint med panelgardner på sidan)
27342604.jpg

Gardinen är ljusare och mer grön i verkligheten.

Sen skall jag köpa en stor och en liten sånhär
76628_PE200924_S3.jpg

Såhär ser mitt sovrumsfönster ut i min nuvarande lgh
25894742.jpg

Man kan säga att jag gillar ombonat, mysigt, lite romantisk känsla och Ikea :D

Bor man trångt är flexibla möbler A och O. Klaffbord & pallar som kan stuvas undan och plockas fram vid behov (många matgäster) är ett tips. Soffbord kanske inte behövs - ett sidobord för att ställa av glas eller bok eller vad man nu har kanske räcker.

När jag flyttade (från 86 till 27 kvadrat) satt jag länge med planlösning & urklippta pappersmöbler och möblerade.. Det hjälpte mig mycket för att få in alla funktioner jag behövde.

Såndär lampa har jag oxå, en liten och en stor vit och en liten grön. Älskar dom massor.

Har bott i 45kvm med min sambo i tre år. Så trångt är det inte. Men förvaringsmöbler är jätte bra. Helst med lådor eller luckor så man slipper se skiten. :p

Jag tycker 4 stolar är för lite. Fattas alltid. Men 6 stolar är alldeles lagom.

Drapperier är bra, vi hade garderober som avskärmare till hallen så man slapp komma in direkt i rummet. Jätte skönt faktiskt.

En bra soffa är alltid ett plus. Helst så folk kan sova i den oxå. :)

Kan nog komma på mer så småningom...

Bor man litet/"litet" så ÄR ju faktiskt planlösningen och hur man inreder A och O. Är det inte inredningstips du ger ovan i ditt inlägg eller har jag missat något?

Givetvis är planlösning och inredning avgörande för hur bra det funkar att bo på mindre ytor. Det jag vände mig mot var att det alltid är folk som ska påpeka att den eller den ytan inte aaalls är liten utan allt beror på hur man inreder. Man kan använda få kvadrat på bra sätt och fler kvadrat på dåliga sätt, men kvadraten är ändå alltid densamma och det ska jäkla mycket till innan jag bosätter mig på 40 kvadrat... 40 kvadrat ÄR litet i min värld även om planlösningen och inredningen är av bästa sort.

Tillägg: Enda gången jag skulle kunna tänka mig att bo så litet är just så som TS gör; i ett fristående hus. I en liten lägenhet i ett hyreshus känner jag mig kvävd.

*kl*

Jag är bortskämd med plats, så för mig är 40kvadrat litet.
Speciellt när det inte finns några som helst förvaringsutrymmen så det är lite det jag behöver tips på, hur man får det att bli stort trots att det är litet :)

Sen gör ju träramen som går runt väggarna att det blir mindre yta, möjligtvis om man kan sätta upp hyllor, någon byrå osv på den ramen kanske?
(Den går ju ut ca 50 cm från väggen och är 50cm hög, ungefär)

Mer tips? Kanske bara någon rolig detalj ni tror skulle passa in?

Lovar att ta bilder sen när jag flyttat in :)

Jadu bra fråga, tillsvidare :)
Nej men ett tag blir det väl, kommer ju jobba på gården och eftersom jag är singel behöver jag inte större.
Men om jag träffar nån sen kanske man vill ha större.

Ja det var ju ingen exakt tid det där :p
Men ja, tillsvidare.

Oki, det lät som att det bara var i sommar först och då verkade det så onödigt att börja inreda :p

Vet du, jag skulle nog flytta dit först. Och känna in stället.

Har bott i min lägenhet sen i oktober och gör lite i taget allteftersom jag kommer på hur jag vill ha det.

Över den "blå kanten" skulle jag i sängkammaren försöka få till någon form av klädhängare med draperi framför.

Är lite det som är tanken, hittade rätt smarta garderobslösningar faktiskt i en butik jag var i igår. Så får se vart det bär.
Man kan ju även köpa stänger/stolpar på Ikea, men de var äckligt dyra...

Flyttar in imorgon! :bump:

Så då kan jag snart återkomma med bilder så är det förmodligen lättare att tipsa :)

Givetvis är planlösning och inredning avgörande för hur bra det funkar att bo på mindre ytor. Det jag vände mig mot var att det alltid är folk som ska påpeka att den eller den ytan inte aaalls är liten utan allt beror på hur man inreder. Man kan använda få kvadrat på bra sätt och fler kvadrat på dåliga sätt, men kvadraten är ändå alltid densamma och det ska jäkla mycket till innan jag bosätter mig på 40 kvadrat... 40 kvadrat ÄR litet i min värld även om planlösningen och inredningen är av bästa sort.

Tillägg: Enda gången jag skulle kunna tänka mig att bo så litet är just så som TS gör; i ett fristående hus. I en liten lägenhet i ett hyreshus känner jag mig kvävd.

Jag tror genomsnittsboendeytan i Sverige är 25 kvadrat per person.

Så, nej: 40 kvadrat för en person är inte litet, det är mer plats än de flesta har.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka