R

Raudur

Hej!

Har en angorakanin på 3år som bott ute året runt i hela sitt liv i vinterisolerade burar. Nu har jag dock flyttat till lägenhet och min kanin bor kvar hos min mamma, men nu ska hon också flytta i slutet på januari till lägenhet och då ska kaninen få flytta hem till mig igen, känns toppenroligt! Men då måste han bo inne, och går det över huvudtaget att låta honom börja bo inne såhär mitt i vintern? I och med att han är angora sätter han rejält med päls och ser mest ut som en liten dunboll.

Tips inför den kommande flyttningen? Ska jag börja ha honom inne korta stunder som jag ökar, är det något speciellt i fodret kanske som kan hjälpa dom? Ska jag klippa honom (vilket jag skulle tycka vara väldigt trist, men vad gör man inte)?.

Sv: Bo inne?

Det är väldigt känsligt att ta in utekaniner på vintern, och jag skulle aldrig våga...

Mina kusiner tog in sin för massa år sedan, det var en korthårig kanin, men med vinterpäls såklart.
Ovetandes om hur farligt det är.
Den dog efter ett dygn:crazy:

Så jag tror inte det är spec bra att ta in den!
Kanske om du klipper ner den helt?
Rådfråga en veterinär!

Senast ändrad:

Jo man har ju hört skräckexempel på kaniner som dött efter att ha flyttat in.

När är bästa tiden att flytta in dom? Vågar nog inte ta risken att ta in honom mitt i vintern, utan låter han bo i stallet hos hästarna, men det kommer bara fungera som en tillfällig lösning då en häst är dräktig och väntas föla i maj, visserligen delar hon och fölet box under hela sommaren men sedan blir det läge att skilja dom åt och då behövs den tomma boxen som det är tänkt att kaninen ska bo i. Dessutom är stallet för litet för att tränga in ännu en kaninbur (bor redan en kanin där) och dom två kan heller inte dela bur.

smartast är väl att ta in kaninen när det är ungefär samma grader inne som ute.. så är det ingen risk för överhettning..
kaniner är ju rätt känsliga för värme, men tål kyla rätt bra..

du kan vänja den sakta.. ställ in den i ett kallt rum och öka på värme så han kan vänja sig med att det blir varmare.. alltså.. inte bara på några dagar.. låtsas som att det blir sommar =P

jag har mina kaniner i stallet vilket funkar prima! :)

de verkar lite riskabelt å ta in den, med tanke på det man hört:confused:

finns de ingen balkong du kan ha den på isf??
å vänja den sakta funkar nog väldigt bra de oxå! :)

Jag hade min kanin i stallet förut.
Sen ville jag att han skulle flytta hem till vårat hus.
Det höll på att bli hans död!

Den första kvarten var han som vanlig, men sen började han skaka och la sig ner hela tiden.
Vi tog fort in honom i bilen åkte med honom till stallet igen!
Så fort han kom dit blev han som tur var helt vanlig igen!

Vi väntade till sommaren kom och då hade vi han ute hemma hos oss, sen när det blev kallare ute tog vi in honom i garaget och där bor han nu:)

Liknande trådar

T
Däggdjur Igår fick jag en smärre chock när jag upptäckte 4 små bebisar inne hos min kaninhona. Jag har noterat tecken på dräktighet tidigare men...
Svar
7
· Visningar
4 694
Senast: Kilauea
·
Övr. Djur Jag ska de närmsta veckorna flytta till hus :banana: Idag bor kaninen tillsammans med mig och min sambo i vår tvåa. Men jag är...
2
Svar
30
· Visningar
4 802
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 610
Senast: YorkWann
·
Övr. Djur Orkar ni att läsa? Jag behöver hjälp i mina tankegångar så ni är guld om ni orkar "lyssna". I vintras skulle min syster flytta från...
2
Svar
29
· Visningar
7 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka