Bo i stan, tips och trix?

Lillstrumpa

Trådstartare
Hej!

Jag har lite funderingar och skulle vilja ha lite tips och råd.. Jag har en RR-tik på 11 mån och en kastr. hane RR/Labrador på 3,5 år.
Nu har vi ganska nyligen flyttat in till Göteborg från att ha bott på landet.

Båda hundarna har ett stort behov av att springa.
Vi har en kyrkogård med 1 ganska stort gräsfält. Men det är ganska många som går där och jag har inte perfekt inkallning på varken tiken eller hanen.
Hanen är ju helt klart mycket duktigare..

Vi kan ta spårvagn till rastgårdar men det är lite trixigt att åka själv med 2 stora hundar, så det går inte varje dag.

Det jag vill med det här inlägget är att få tips på hur jag kan få vardagen att fungera så att hundarna får springa och tips på inkallningsträning.
För just nu blir det låånga promenader och lek och bus i koppel på kyrkogården. Brukar se till att de får springa men då "hänger" ju jag i andra sidan kopplet och det går inte lika fort som om de hade sprungit själva.

Har även tänkt börja springa men tiken är ju för ung för att hänga med än sålänge :)

Är det någon annan som har varit i liknande situationer? Hur har ni löst det?

//Amanda

Sv: Bo i stan, tips och trix?

Har du möjlighet att skaffa en lina och öva inkallning med hjälp av den?

Ja, vad ska man tänka på när det gäller linan? Hur lång?
Är det inte risk för att hunden trasslar in sig? :)
Jag brukar träna genom att sätta hunden och säga stanna sen går jag en bra bit bort och kallar in.

Jag har använt en på 15 meter som fått släpa efter hunden. Fördelen är att den går att springa ifatt hunden lite smidigare om den sticker, men om den släpar så brukar det gå ganska bra med att inte trassla sig. Du kan ju prova i vart fall.

Sen kanske lite spår inte vore en helt dum idé?

Ja det är klart, nästan så att man känner sig lite dum som inte tänkte på det själv :)

Vi la blodspår innan vi flyttade in till stan så det kan vi ju.. Fast kanske inte just blod och klöv inne i stan hehe..
Men korv eller något..

Jättebra tips :D

Överhuvudtaget så är gömma godsaker på ett litet område rätt bra träning. Man kan lägga i grenklykor, bakom stenar, i gräset osv. Vovvarna blir lite mentalt trötta också om man kör några vändor med sånt. Sen när lilla vovvan är lite större så kan man börja cykla lite också. Alla sätt är bra utom de dåliga.

Ja precis. Tanken är att vi ska leta upp ett sandtag någonstans med där hon kan få jobba :) Men det blir ju inte heller varje dag.
Mental aktivering får dom men det är alltid bra med nya tips, efter ett tag så tryter fantasin.

Jag har själv suttit i din sits. Bott på landet, flyttat in till stan med en aktiv hund. Dock har jag inte två som du :P Men kan förstå vad du menar..

Jag brukar träna lite "fot, inkallning, backa, lite freestyle övningar så som slalom (jobbigt med koppel på), hoppa över benen, även en hel del nya trix.. (finns väl en del sidor för inspiration?" ute på promenaderna.

Jag har även nära till skogen, motionsspåret, så brukar gå in och lägga spår. medans det lägger sej så kör jag lite lydnad.

Tiken blir inte speciellt utmattad av det här men iaf lite stimulans.
Sen en sväng upp på staden, köra lite kontaktövningar (tex godis mellan tassarna och hon ska ha ögonkontakt med mej till varsågod. Dock ska det sitta bra i lugn och fin miljö innan man ökar pressen)

Hoppas det hjälpte lite :)

Hej!

Bor själv i Göteborg och passar ofta en hund med enorm aktivitets behov. Jag vet inte vart i Göteborg du bor men jag kan dela med mig av hur jag gör så kanske något tips funkar för dig.

Först och främst finns det en supersida som jag PMar till dig (tror att man inte får lägga upp blogg adresser här). Som har listat och utvärderat alla rastgårdar i Göteborg, dessutom finns vägbeskrivningar, användbart! Det kanske finns en nära ditt hem som du inte visste om innan ;).

Själv gör jag såhär:

Åker 10min in till Slottskogen och släpper på rast"gården" där: ej inhägnat men avskilt från bilar och folk brukar ha överseende över inkallning då gräsplätten är just för hundar att springa på.

Åker också 10min till Härlanda Tjärn som har den trevligaste rastgården nära centrum, på vintern kan man släppa på sjön.

Delsjön är perfekt hela vinterhalvåret, bara några få hundägare som promenerar och massa plats.

Vid näckrosdammen finns en gräsplätt som är omringad av stora rhododendron så om hunden inte springer iväg vind för våg är det "inhägnat".

Sen helt klart spårlina 15m som sagts innan då kan man ha de "lösa" vart som helst.

Bortåt mölndalsån, bakom heden finns en ENORM inhägnad grusplan invid fotbollsplanen, aldrig vågat släppa där men det skulle nog gå på kvällen.

Sen tycker jag att en rask promenad i kort koppel rakt genom centrum och in på nån affär gott ersätter en långpromenad och spring nån dag då och då för det är extremt mentalt utmattande, speciellt om hunden inte är van!

I allmänhet tycker jag att ens hund kan åka spårvagn smidigt är ett av de mest nyttiga egenskaper om man bor inne i stan. Annars så är det tyvärr så att man inte kommer nånstans om man inte har bil. Speciellt eftersom det är gratis för hundarna att åka nuförtiden. Så träna på att få till det så smidigt som möjligt, åk på tider du vet att det inte är rusningstrafik!

Hoppas jag skrev nåt du kan ha nytta av, dela själv med dig av hur du gör för du gör säkert nåt vi andra hundägare inte tänkt på! :)

Ja, vi brukar gå till nordstan ibland, hundarna blir supertrötta :)
Vi har varit på rastgården vid studiegången, den är ganska bra men används ju även av Kålltorps hundar tror jag det heter.
Ska kolla upp den vid mölndals ån, det är ganska nära!

Det är några småhundsägare som brukar ses här på kvällen så då brukar vi passa på att träna. Mina är ju lite stora för deras småpluttar så dom får snällt titta på.. Elakt men bra träning :) Fast jag kan bli lite trött på ägarna som gång på gång säger; jag fattar inte hur du orkar hålla dina hundar..
Kan iofs tillägga att jag är ganska liten men det är aldrig några problem :) Jag känner mina hundar och har bra koll på dom, så jag är beredd vid ett eventuellt ryck.

Men som sagt gå i stan är väldigt uttröttande och bra träning!

LillJay:
Ja trix brukar vi köra ganska mycket när vi är ute för att det ska bli lite roligare! Dom älskar att hoppa över benen och dansa (snurra). Får lära in slalom här hemma, lite svårt när man har båda hundarna med sig ut :)

LillJay:
Ja trix brukar vi köra ganska mycket när vi är ute för att det ska bli lite roligare! Dom älskar att hoppa över benen och dansa (snurra). Får lära in slalom här hemma, lite svårt när man har båda hundarna med sig ut :)

Hehehe, det kan vara lite svårt. Binda fast den ena kanske? Då blir den kanske mer exalterad tills det är dens tur :) Så får dem lära sej att vänta :)

Ja det kan man ju.. Det är dom ju vana vid hemma så lite extra störning kan ju bara vara bra :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 458
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 424
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund Hej! Jag har två hanar hemma, 1 1/2 och 10 år. Den äldsta har alltid varit väldigt snäll och går ihop med alla hundar. Han undviker...
Svar
2
· Visningar
1 099
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 887
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka