Sv: blygt barn, eller nåt..
HÄR är hela mitt inlägg: (tog för lång tid att skriva ner, så jag kunde inte ändra ovanstående lägnre)
Någon som har några bra tips på hur man kan göra för att hjälpa sitt barn för att komma över blyghet?
Selma är väldigt blyg för vuxna hon inte känner. Främmande karlar är hon rent rädd för ibland..

Hon har däremot inga problem alls med barn, oavsett om hon känner dem eller inte. (skönt DET i alla fall)
I väldigt många fall spelar det inte så stor roll om hon är blyg för okända människor. Ibland kan det ju rentav vara bra - hon skulle ju t.ex aldrig frivilligt följa med en främmande karl, även om han bjöd på godis...
Men det känns lite jobbigt när hon reagerar så tydligt bara för att någon tilltalar henne.
Häromdagen fick jag skälla ut en gubbe för att han vägrade lyssna när jag först BAD honom att inte komma och prata med mina barn medan vi satt och åt (korv, utanför affären - ameo köpte sig "tid" inne i affären, mätta barn står ut ganska länge...

). Jag BAD gubbaset att inte prata med barnen för att Selma inte skulle bli rädd och sluta äta oh förmodligen också börja gråta hysteriskt men gubbf*n fattade ju inte så jag fick ryta i ordentligt för att få honom att lämna oss - varför finns det folk som tror att barn är offentliga ägodelar??? (parentes

)
Vi går ju på öppna förskolan 1-2 ggr/vecka och där träffar vi både andra barn och föräldrar - mest mammor dock. Och barnen är alltid med mig när vi handlar, så de är ju knappast instänga och otränade på att möta folk. På ÖF fungera det alldeles utmärkt, hon leker bra med barnen där och mammorna (och förskollärarna) går det bra med, även om det int ealltid är samma som är där.
Men ibland blir det mer problematiskt. Häromveckan t.ex fick vi åka på vårdc för att jag behövde får nån bättre hostmedusin till henne. Jag förvarnade läkaren via sköterskan att hon kunde vara rädd, så läkaren (ung trevlig kille) kom in utan rocken på sig och pratade enbart till mig, till att börja med, för att inte skrämma henne mer. Och det gick ganska bra i alla fall, men sen skulle hon ju lyssnas på och tittas i halsen.. :smirk: Det gick bra att lyssna på ryggen på henne, hon satt i mitt knä väl ihopkrupen. Men att få henne att gapa så han kunde se halsen, det var tvärt omöjligt.

Hon böjde ner huvudet och satte händerna för munnen. OMÖJLIGT att få henne att ens lyfta på blicken.
Jag blir så frustrerad när hon gör så här.
Har JAG gjort nåt fel så att hon blivit så här? Jag är ju inte orolig inför folk, så jag tycker inte att jag ska kunna "smitta" henne med ett sånt beteende.
VAD kan jag göra för att hjälp henne? Man kan ju liksom inte undvika situationer till hon blir pensionär...
Tips önskas!