Blyg, rädd å lite ohanterad.

F

*fia*

köpt mej ett litet projekt, en söt liten korsningsponny, skäck.

som kommer från holland.

vet inte så mycket om henne mer än att hon ha fått föl å antagligen stått på lösdrift.

de har gått framåt i hanteringen sen jag hämta henne.

* grimma på å av å ledas utan problem
*borsta över hele kroppen
*borsta svansen
*spänna bensnörena på täcket osv

detta va mycket svårt för ca 2 veckor sen.


när ja kolla på henne fick ja inte ta på benen lr rumpan.

nu har jag bara lite bevär att få henne att komma i hagen? någon som har några förslag???

försökt med mat, vatten, ta kompisen ifrån henne som de e nu får hon springa in lös själv vilket inte e bra alls.

jag får inte röra benen nedanför knät inte borsta i närheten, kan ner till knät nu iaf framsteg.



tänkte höra om de e någon som har något tipps då jag inte tänker börja rida in henne förens allt på marken e ok.



många många tipps e ok, har löshoppt longerat, inte blivit arg om hon blitt stressad lr rädd bara pratat lungt..



tipps tipps tipps tusen tack
 
Sv: Blyg, rädd å lite ohanterad.

Det är nog bra om du fortsätter som du gör nu så kommer det nog bli bättre. Sådant här tar tid, men du har ju redan gjort framsteg.
När du har kommit lite längre kan du börja med sådant här:
http://www.nnha.nu/7-games.htm
 
Sv: Blyg, rädd å lite ohanterad.

Om enda problemet just nu är att fånga henne kan du väl ha henne i en liten mindre hage en period tills hon blivit lättare att fånga, bara så att hon inte ska upptäcka hur lätt det är att vara svårfångad? Eller en långsmal hage. Bara just i denna fasen, tills hon blivit "tamare". Är det som du beskriver så handlar det nog mest om att hon inte är så "tam" ännu, och när hon blivit det så kan du ta henne i den stora hagen också, tror jag.

En tumregel är att det ska vara lätt för hästen att göra rätt. Det är lättare för henne att skaffa sej den goda vanan att låtas sej fångas i en liten hage än i en stor hage. Kanske räcker några veckor eller så.

Tänk vad spännande projektet låter! Har hört exempel på hästar som köpts billigt ohanterade/misshandlade och som blivit superfina med tiden!!! Håller tummarna!
 

Liknande trådar

E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu...
2
Svar
24
· Visningar
3 590
Senast: ellan84
·
Träning Kunniga välkomnas att läsa å hjälpa till med denna tråd :crazy: Jag har en häst, en halvblodsvalack på 12 år. hästen bakrund: han...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp