BLUP är min bästis idag! (fullblodshingstar)

Gabby_Ossi

Trådstartare
Blev väldigt glad idag när jag upptäckte att morfadern till mitt sto var det bästa fullblodet för halvblodsavel vi haft i avel i sverige (iaf enligt blup ;) ). Brukar ta Blup med en nypa salt, men just idag tycker jag väldigt mycket om det :angel:

Men, för att det inte bara ska bli en skryttråd så har jag gjort en sammanställning av alla (enligt blup!) framgångsrika (eng)fullblodshingstar vi har haft här, håll till godo!

Billion xx
Skritt 112
2a fbl Tekn hopp
2a fbl Temp hopp
2a fbl Tävl hopp
Curcao xx
Tävl dressyr 103 2a fbl
1a fbl temp hopp
Eighty Eight Keys xx
2a fbl Ben
Hills Double xx
3a fbl Trav
3a fbl Tävl hopp
Homosassa xx
Skritt 116 3a fbl
Galopp 103 2a fbl
3a fbl Temp gång
3a fbl Temp hopp
Judex xx
Skritt 121 1a fbl
Typ 113 1a fbl
Temp gång 110 2a fbl
Tävl dressyr 103 2a fbl
1a fbl Ben
2a fbl Trav
Kew Gardens xx
Skritt 113
Koncerz xx
1a fbl Tävl hopp
Krius xx
Typ 106 3a fbl
Lane Court xx
Skritt 107
3a fbl Trav
3a fbl Galopp
National Zenith xx
Typ 106 2a fbl
3a fbl Ben
Oldtimer xx
Skritt 113
San Quintero xx
Skritt 110
Stove Friend xx
Skritt 112
3a fbl Tekn hopp
Tammerfors xx
Skritt 114
Zinsky xx
Skritt 119 2a fbl
Galopp 108 1a fbl
Temp gång 112 1a fbl
Tävl dressyr 105 1a fbl
1a fbl Trav
1a fbl Tekn hopp
(4a fbl Temp hopp)
(5a fbl Tävl hopp)

Med på listan är de som har 103 el mer på någon stapel eller som är bland de 3 bästa av fullbloden i någon av kategorierna.
Vad säger ni? Hur bra stämmer listan med verkligheten? ;)

Vet såklart att det finns fina fullblodshingstar som gjort stor nytta som inte har något blup. Fyll gärna på med viktiga xx-hingstar och vad deras avkommor presterat! :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: BLUP är min bästis idag! (fullblodshingstar)

Synd att Presto som är den ende elitpremierade fullblodshingsten i Sverige (fick det postumt, dog -79) inte har blup och inte finns i så många hästar idag. A-premierade Prince Fair har det inte heller:(
 
Sv: BLUP är min bästis idag! (fullblodshingstar)

Presto har jag faktiskt inte hört om (var väl en aning före min tid :angel: ) vad har han haft för avkommor? finns blodet kvar?

red. såg när jag läste ordentligt att det inte finns så många kvar.. synd.
 
Sv: BLUP är min bästis idag! (fullblodshingstar)

Presto levde mellan 1962 och 1979 och var framgångsrik på galoppen och startade sedan i medelsvår hoppning. Han fick elit främst på grund av sina dressyravkommor. Det finns hästar med honom i stammen men tyvärr ligger det långt bak nu. Hans son Trento dog tyvärr ung och hann inte få så många avkommor.

Stam och bild http://www.sporthorse-data.com/d?i=293435
 
Sv: BLUP är min bästis idag! (fullblodshingstar)

Alltså, det är inte riktigt rättvist att jämföra hingstarna på det sättet eftersom de har avkommor i vitt skilda åldersgrupper.

Jag tror att de bästa fullbloden vi har haft i halvblodsaveln är av betydligt äldre datum än ovan nämnda.
 
Sv: BLUP är min bästis idag! (fullblodshingstar)

Det var därför jag skrev att jag visste att det fanns betydligt fler och bad er fylla på med de äldre som jag har dålig koll på ;)

Blup jämför ju alltid hingstar ur olika åldersgrupper, och på det viset är det kanske lite orättvist. Och fullbloden är oftast väldigt orättvist rankade jämtemot halvbloden, så därför gjorde jag en jämföring fullbloden emellan!

Men jag vill gärna ha igång en disskusion om fullbloden, både de med och utan blup! :banana:
 
Sv: BLUP är min bästis idag! (fullblodshingstar)

Håller med t ex Cosmos som gjorde så mycket inom ridhäst aveln och Carnoustie som forfarande ligger bakom många fälttävlanshästar och i godkända hingstar saknar ju blup.
 
Sv: BLUP är min bästis idag! (fullblodshingstar)

En hingstarna, Krius, har ju dessutom blivit sänkt till C.

Själv är jag förtjust i Zinsky som har gett många bra dressyrhästar och skulle gärna ha ett sto med honom i stammen.
 
Sv: BLUP är min bästis idag! (fullblodshingstar)

Jag gillar Koncerz xx som morfar i stammen. Har sett 5 st med honom som morfar och gillar dem skarpt!
 
Sv: BLUP är min bästis idag! (fullblodshingstar)

Såg att Krius var sänkt... bara bra typ kommer man inte så långt med nuförtiden!

Det är Zinsky som är bakom mitt sto :love:
Så det var just att han fått så bra Blup-värden som fick mig att börja rota närmare, för att kolla om det fanns någon annan fullblodshingst som hade lika många gröna staplar :idea:
 

Liknande trådar

L
Avel Sitter och kollar på blup index på en häst men jag har ingen aning om vad det betyder. Någon som kan detta? Här har jag några siffror...
Svar
10
· Visningar
1 331
Senast: Carrielaine
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 600
Senast: Fredag
·
Avel Kan någon förklara hur de kommer fram till hopp- resp dressyrblup-värdet? Hur kan en individs totalblup vara 118, men inget av "delblup"...
Svar
5
· Visningar
896
Senast: ameo
·
B
Avel Hej! Det är så att jag har tänkt å betäcka mitt nya sto. jag e inte direkt så insatt i avel men antar att man ska kolla lite på blup...
Svar
1
· Visningar
763
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp