Blue grass - alfalfa - lucern

Natasja

Trådstartare
Blue grass - alfalfa - lucern, det är väl samma sak tror jag! Är det någon som vet om hästarna (tänker främst på trav & galopphästar) som föds upp i Kentucky USA går på sådana beten eller utfodras de bara med lucernhö, har för mig att jag hört bluegrass och Kentucky förut!
Är det likadant i Normandie Frankrike? Jag vet att man har mycket lucernhö i Frankrike, men betar man också lucern där?

Hur långt upp i Sverige odlas lucern? Betar man lucern i Sverige?

Sv: Blue grass - alfalfa - lucern

Haha jag TROR att Bluegrass är ett uttryck för den fashionabla Fullblodsinriktningen/livsstilen med sitt högsäte i Kentucky - både folk och hästar

Dixies, yankees, wild west & blugrass you know!!!;)

Senast ändrad:

Det är möjligt, men lucern heter igentligen blålucern, det finns också gullucern, ok bluegrass har inte med lucern att göra då, ska det alltså vara blugrass i sammanhanget med Kentucky?

Klipp från Wikipedia:
Blålusern (Medicago sativa) är en ört med två underarter, blålusern (M. sativa sativa) och gullusern (M. sativa falcata). Den blå underarten är kanske mera känd under namnet alfalfa eller helt enkelt lusern (underarten sativa), medan gullusernen även kallas för "svenskt höfrö".

Senast ändrad:

Ja jag tror inte att ordet/uttrycket "Bluegrass" har med grässorter att göra öht.
Jag hörde ofta uttrycket när jag bodde i USA och vi pratade inte grässorter
Det finns tom en film som heter Bluegrass och som handlar om livstilen med pengar fullblodsavel osv i bla Kentucky abolut inte om gräsodling...

Blålucern och bluegrass är inte samma sak eller också möjligen har order bluegrass två betydelser

Läs på den här länken BLUEGRASS, jag är dålig på engelska men förstår så mycket att det är en grässort, men att det inte är lucern!

Lucern tål inte betning särskilt bra, så jag tror inte att det är särskilt vanligt att den används till det i Sverige. Troligen inte utomlands heller.

Ha ha jag erkänner mig "besegrad" ;)
Då finns det dubbla betydelser på ordet och gräsbetydelsen är säkert den mest akademiskt riktiga!!

Jaja man lär så länge man lever...

Lucern tål inte betning särskilt bra, så jag tror inte att det är särskilt vanligt att den används till det i Sverige. Troligen inte utomlands heller.

Självklart ska det stå bete. Betning är ju något helt annat ;).

Då är det troligen så att att man betar Bluegrass i Kentucky och kanske fodrar med lucern då!

Jag märker att man ska utforska wikipedia mycket bättre när man har funderingar kring något!

Liknande trådar

Trav Lite spinn-off på ghosts tråd om den GB-reggade hästen... Ett föl som importeras med sin mamma blir mockinländare, så skrev Lines i...
Svar
6
· Visningar
1 122
Senast: martha
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka