Blött hösilage...

HannaZ

Trådstartare
Analysen har kommit. Stallägaren har tjatat i evigheter på höleverantören.... Vi har fodrat med oanalyserat hö så länge och jag är rätt trött på att behöva köpa lucernahack och groov bara för att försäkra mig om att de får i sig tillräckligt med protein.

Fick ingen kopia utan bara siffrorna (vet inte om det var per tel)
Har sagt till att jag vill ha kopia på originalet så att man vet när det är inskickat och att det inte är fejk.

Troligen är det analys för kor. Stallägaren hade pratat med en foder rådgivare hon känner. Och med smrp på 150 så låter det onekligen så...
Foderrådgivaren hade räknat ut att det skulle motsvara 113 i smrp för häst (iallafall vad jag kunde utläsa av lappen som satt i stallet)

Bra proteinvärden är det alltså men ganska blött.

Har inte skrivit ner alla värdena eftersom jag vill ha originalpappret innan jag lägger nån möda på det men jag undrar om vattenhalten.

Torrsubstans 40%. Det låter lågt i mina öron men jag har för mig att jag läst nåt här på buke om att hästarna gillar det när det är så pass blött (hade högre ts förra året). Stämmer det?
Större risk för magproblem?

Sen undrar jag en annan sak.

Stallägaren menade att vi skulle ha hö i hagen istället för hösilage eftersom det är större risk för att det blir bakterietillväxt när hösilaget trillar ner på mrken, än om höet gör det, för att hösilaget är blötare.

Jag tycker vi ska ha hösilage i häckarna för att det inte blåser iväg lika lätt och större del håller sig kvar i häckarna så hästarna slipper äta det från marken.

Vad säger ni kunniga?

Sv: Blött hösilage...

Allt grovfoder osavett hö eller ensilage ska fodras i höhäck eller annat ute i hagen så att hästarna inte bajsar i det samt trampar ned det i backen. Detta nedtrampade foder blir snart en grogrund för skadliga microorganismer. Risken med detta är också att hästar som står lägst i rang får hålla tillgodo med detta nedtrampade med mag/hälso-problem som följd. Den optimala TS halten för häst brukar ligga mellan 45-60. Kanske 40 låter lite lågt, men det skadar inte att testa. Oftast brukar lösmagar komma sig av vid utfodring med ensilage att man ger för liten giva.

Vi har redan höhäckar, frågan är om det är bättre med hö eller hösilage i dom. Om bakterierna växer till snabbare i hösilage som ligger på marken än i hö som ligger på samma ställe.

Vad hade ni för energivärde? Hästen ska ju ha minimum 1 kg ts/kg häst, så för att komma upp i det får man ge mycket av 40% ts, hur blir det då med protein- resp. energimängden? Har haft samma problem, dvs kohösilage, jag har nu eget foder med en ts på 68% eftersom det inte fungerade med hög proteinhalt, lågt energivärde och låg ts ( 35%) på mina hästar.

11,3 MJ

Lite osäker på om foderrådgivaren räknat om det värdet eller om det var "ko-värdet".

Kvot på 10 i så fall.

Knivigt att få ihop 1kg torrsubstans per 100 kg häst.
Får räkna på det när jag har alla fakta.

Senast ändrad:

Våra hästar verkar tycka att ju blötare desto godare... Tyvärr kan det ju vara svårt att hålla dem i hull om det är alldeles för blött, de får helt enkelt inte i sig tillräckligt mycket eftersom det mesta är vatten.

Men om ni har höhäckar så vad är problemet ? Du lägger ju ALLT grovfoder i höhäcken...Inget foder ska ju ligga på backen egentligen.

Men när det blåser blåser ju höet iväg... och endel trillar ju genom splälorna ner på marken

Men det måste ju ändå blåsa iväg mindre om det ligger i en höhäck än direkt på backen ? Att det trillar genom spjälorna en del får man ju räkna med, lägger man högar direkt på backen så kraffsar alltid hästar runt i högarna med hovarna samt bajjar i det. Så då är det ändå bäst att lägga allt i en höhäck...mindre spill och mindre bakteriehärd.

Men snälla du. Via HAR höhäckar.
Frågan är om vi ska ha hö eller hösilage i dem.
Läs ursprungsfrågan ordentligt.

Men snälla du själv, vad är det med dig ? Endast DU och DU kan väl för fan bestämma om du ska lägga i hö eller ensilage i dina höhäckar...Det måste väl du kunna bestämma själv...Vad egentligen vill du ha svar på ? Är det så himla svårt beslut att avgöra själv vilken slags grovfoder som ska dit i häcken ?

Frågan är om bakterier växer till snabbare i hösilage än i hö när det hamnar på marken.
Det påstår stallägaren.
Läs innantill.

HannaZ skrev:
Sen undrar jag en annan sak.

Stallägaren menade att vi skulle ha hö i hagen istället för hösilage eftersom det är större risk för att det blir bakterietillväxt när hösilaget trillar ner på mrken, än om höet gör det, för att hösilaget är blötare.

Jag tycker vi ska ha hösilage i häckarna för att det inte blåser iväg lika lätt och större del håller sig kvar i häckarna så hästarna slipper äta det från marken.

Vad säger ni kunniga?

Oavsett vilket som ramlar ner på marken i gyttja ( som det förr eller senare blir runt foderhäckar) så är det inte bra att hästarna äter av det, vi har haft sandkolik på en häst i stallet pga att han stod och åt hö på marken som delvis hade trampats ner. Enligt veterinären hade han fått i sig lera/jord /sand som satt på stråna som låg på marken. Man bör inte ge mer i häckarna än vad hästarna äter upp under dagen i vilket fall, oavsett om det är hösilage eller hö, så fodret ska inte hinna bli dåligt. Ska man ha höhäck bör man nog kratta rent runt den varje dag så att hästarna inte står och äter ev. gammalt foder på den upptrampade marken runt om häcken.
Sedan har din stallägare rätt, när man har öppnat en hösilagebal med lägre ts än hö trivs oönskade mikroorganismer bättre där än i den torrare miljön i hö, man bör förbruka en öppnad hösilagebal inom ett antal dagar ( antalet beror på faktorer som t ex ts och väderlek).

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 909
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Har ett dräktigt sto och funderar på hur jag ska göra. Idag får hon fri tillgång på hösilage ~15kg men som troligtvis har usla värden...
Svar
3
· Visningar
860
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama