blött hö

E17

Trådstartare
Jag har fått analysen av vårt hö och det är 77 i TS. Är det inte hösilage då? Vi har det i inplastade rundbalar och jag tycker nog att det är ganska fuktigt. Skulle ni fodra med det om det inte luktar illa och inte är mögel. Jag tror inte det är någon fara men det länns ändå lite olustigt i magen.

Va tycker ni?

Sv: blött hö

Allt som är inplastat räknas som hösilage oavsett TS, så ja du kan fodra med det. Vårat nuvarande har en TS av 71%, det man får se upp med är att ensileringen inte alltid blir fullgod vilket kan ge upphov till mögel rätt snart efter det att balen öppnats. Vi har aldrig haft sådana problem.

Vi fodrar med två torra hösilage, 71% respektive 79% TS och har hittills inte haft några problem.

Det hösilage jag köpt i år ligger på 79%, tyvärr lite väl torrt men det var det bästa valet rent analysmässigt för mina djur.

Nu har jag bara öppnat första balen, men det luktar och ser mycket fräscht ut. Man får hålla extra koll så inte balarna är mögliga eftersom de är så torra.

Men ja, jag skulle räkna ditt "hö" som ett hösilage. :)

Hö ligger på ett ts på över 80% och är inte inplastat, precis som Boj säger. Ditt hösilage konserveras genom lufttät lagring, alltså inte genom torkning som hö gör. Inga som helst problem att utfodra hästen med det så länge det är okej hygieniskt :)

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 288
Senast: regina11
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 282
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama