Blötmat och tänder

Michellan95

Trådstartare
Mina katter äter bara mjaus tetror (alternativt bozita när jag har varit på djuraffären) och funderar på det här med kycklingvingar för tändernas skull. Jag har ju förstått att blötmat gör ingenting, liksom torrfoder, för tänderna och jag vill ju att de ska vara så friska det går även i munnen.
Hur ofta ska jag ge dem vingar och hur många åt gången? Får de en vinge var om dagen eller färre?
Sedan undrar jag om man kan köpa frysta eller är det sämre, blir benen spröda av nedfrysningen?
 
Sv: Blötmat och tänder

Frysta vingar går bra. Jag BARFar mina katter och vill att de ska äta köttben minst en gång om dagen just för tändernas skull. Nu kan en kycklingvinge/dag bli för mycket, men det går lätt att dela dem så att det blir en halv vinge/dag.

Så en halv vinge varannan dag eller varje dag kanske är något att sikta på?
 
Sv: Blötmat och tänder

Tack Sol, då ska vi prova det! :)
Får väl kanske se hur populärt det blir också. Misstänker att jag i alla fall har en katt som inte kommer studsa av glädje av kött och ben :cool: är det dumt att ge det samtidigt som det finns vanlig mat framme?
 
Sv: Blötmat och tänder

Ja, låt ingen annan mat vara framme när du inför vingarna. Det är bra om katterna är lite hungriga när något nytt introduceras så låt det gå några timmar mellan måltid och vingar.

Ibland kan det hjälpa om man rullar vingarna i något katten gillar tex. den vanliga blötmaten, tonfiskspad, krossat torrfoder eller liknande.
 
Sv: Blötmat och tänder

Mina katter är alltid "hungriga" även om det finns mat framme så hungriga katter ska vi nog alltid kunna ordna :angel:
Får rulla vingarna i kattkyssar så ska väl även den jag tror inte kommer äta vilja ha vingarna :D
 
Sv: Blötmat och tänder

KL

En snabb fråga till er som BARF:ar. Min katt får äta det han äter för han är så gammal (21 år) att jag inte ids bryta hans matrutiner med att gå över till BARF, men...när jag tex står och lagar mat så kommer ju katten och vill smaka. Köttfärs, kött, fisk ja allt som luktar gott. Men hur är det med rå kyckling? Man är ju så inpräntad i att man inte ska äta rå kyckling som människa, hur är det då för katten? Kan jag ge honom rå kyckling som smakbit?
 
Sv: Blötmat och tänder

Är kycklingen svensk går det bra, förutsatt att den inte är mörad med saltlösning.
 
Sv: Blötmat och tänder

Aaahh...tack för svar. Svenskt kött och svensk kyckling är det enda som kommer in i mitt kök. Men jag har aldrig ens tänkt tanken på att kolla hur det är mörat. Nu har ju inte katten fått kyckling för att jag trott att det är fara för salmonella som för oss människor, men ändå. Hmm...det ska jag dock ha i åtanke! Med tanke på att han trots sin ålder typ klättrar upp för benen på mig när jag tar fram kyckling så vill ha smaka....so bad!! :crazy: Tack. :)
 
Sv: Blötmat och tänder

Frysta kycklingfiléer är i princip alltid mörade. Färska filéer är ok och även många andra frysta delar av kyckling såsom vingar, lår osv.
 
Sv: Blötmat och tänder

Svensk kyckling testas rigoröst för salmonella så det behöver du inte oroa dig för.
 
Sv: Blötmat och tänder

Nu har vi äntligen fått hem kycklingvingar till katterna, lokala butiken hade inga vingar utan kryddor men igår åkte vi och handlade i stora butiken i stan.

Katten jag inte trodde skulle äta har ätit, utekatten har ätit för det är ju inget konstigt för honom, sista katten har slickat lite på dem men hon brukar äta rått kött om får smaka när man t.ex. packar om storpack med kött så det kommer nog.

Blir nog vingar varannan dag för det tar lite tid att både äta upp och tina upp dem i kylskåpet verkar det som :)
 
Sv: Blötmat och tänder

frågar er alla, är det ingen fara med kycklingbenen? Eller har vingarna inga ben :confused:
är själv veg och har nog inte ätit kyckling de senste 25 åren, men mina katter älskar allt i köttväg som dom får av maken. Själv är jag alltid rädd för att dom skall sätta ett ben i halsen.

Funkar det med övrigt kött oxså? Dvs om maken slänger till dem en bit av en kotlett? ( han får idag inte göra det pga benen). Rå köttfärs kan jag slänga till dem när jag fryser in storpack och det älskar dom, har även tinat köttfärs och gett som kattmat när jag glömt handla.

/B
 
Sv: Blötmat och tänder

Köttbenen måste vara råa för tillagade ben blir sköra och spröda och kan skada katterna.
Men jo vingarna har ben de med och själva tanken är att benen ska göra lite nytta för tänderna :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 736
Senast: Krålus
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag har nu till sist gått över helt till blötmat för våra tre katter. De får Mjau i konservburk. Tidigare, när de fick både torrfoder...
Svar
12
· Visningar
1 625
Senast: Tualma
·
Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
4 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Skötsel av utedass
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp