Blötläggning vetekli

Minnaa

Trådstartare
Har säkert frågats 1000 gånger innan men har letat som en tok utan att finna svar :p Hur länge ska man blötlägga vetekli till häst? Jag hittade däremot att det rekommenderas max 100g/100 kg häst, vill någon bara bekräfta detta? :angel: Har inte fodrat med vetekli sen ponnytider och känner mig helt vilsen, står ju ingenting på säcken :crazy: Något speciellt jag bör tänka på när jag ger vetekli/vänjer in dom?

Sv: Blötläggning vetekli

Du behöver bara blöta för att det inte ska damma. Ger du annat blött foder som t.ex. betfor kan du ösa i klit där, eller blanda i samband med fodringen.

100g/100 kg häst är rätt mycket i volym om du ska ge maxgiva. En stor häst får du ge flera liter (torrvikt) för att komma upp i den mängden. Behöver du mycket fosfor kan jag tipsa om Fosforbalans som finns att köpa i foderbutiker.

Till lillponnyn hällde jag inte i mer vatten än att det blev lite fuktigt och klumpade ihop sig lite. Hon matvägrade om det blev för mycket vatten. Åringen får ganska mycket vatten i av den enkla anledningen att jag vill att han får i sig mycket vätska. Dock är det lite olika hur länge det får stå och dra. Ibland ger jag direkt och ibland får det stå en stund.

*kl*

Tack samtliga för svaren :) Som sagt minns inte riktigt hur man gick till väga. Tanken är att dom ska få 300g per dag, tänkte mest på så att det inte är för mycket men då ska det inte vara några bekymmer :)

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag har 2 st ponnyer. Båda är hopp ponnyer. Idag fodras de med Krafft Sport och Krafft Grund, men eftersom man ska ge en häst mellan 4-6...
2
Svar
28
· Visningar
2 826
Senast: Highcat
·
J
Foder & Strö Hej! Min häst är ett 16-årigt kallblodstravarsto i medelhårt arbete (ridning). Jag upplever att hon har brist på protein (har tappat...
Svar
6
· Visningar
1 247
Senast: Tuvisen
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 571
Senast: kem
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 121
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv