Blötlägger ni pelletraradmat? tacksam för svar

Sv: Blötlägger ni pelletraradmat? tacksam för svar

nybörjare skrev:
*lånar knapp*

Ni som inte böter. Eftersom de flesta pelleterade fodersorterna sväller (ej Åsebro) så måste ju även om ni inte blöter när ni ger fodret svälla i magen. och då suga åt sig av tex saliv, men värre är att det även suger upp magsaften. Och magsaften behövs eller?

Har inga belägg för det men då massor av "våra" tävlings travare och även galoppörer har magsår och de till stor del fodras med pelleterat foder som ej blöts. Kan det inte vara så att där är det stora bekymret med magsår hos tävlande hästar beror på att pelleterat foder EJ blöts och suger upp magsaften i magsäcken och det blir magsår på sikt.

Visst för lite grovfoder kan även det ge magsår men ....
Det förutsätter ju att pelletsen sväljs hela så de kan svälla i magen. Har man en sådan häst ska man inte ge kraftfoder alls. Om hästen maler fodret som den ska så sväller det inte i magen. Det har redan finfördelats och blandats med saliv i munhålan.
// Linda

Jag ger min lusernpellets o k**ft han är snart två årigt halvblod. Jag skulle alldrig tänka mig att utsätta mig för den risken att inte blötlägga all pelletrerat foder. Det är inte jobbigt o det känns tryggare. Det räcker med 1/2 timme innan om det nu skulle bli panik.

Med tanke på hur mycket vissa pelleterade fullfoder sväller så tror jag inte att det blir helt "uppblött" i munnen med salivet.

Detta är vad jag tror och tycker verkar rimligt.

Man ger ej varesig betfor eller kli torrt för risken finns att det sväller i magen. Varför skulle inte pelleterat fullfoder kunna svälla och suga upp magsaft i magsäcken?!!!

Jag ger krafft groov och det blötlägger jag några timmar innan utfodring. Jag gör det dels för att de verkar tycka det är smakligare, dels för att de ska få i sig lite extra vätska (bra nu på vintern när vissa dricker dåligt) och dels för att de får lite extra tillskott som de lättare får i sig då.

Jag blötlägger lusern, mineral pellets och groov.. står i minst en halvtimma eftersom det men minimum tiden för betfor.. fast betfor har en egen hink..

det brukar vanligtvis stå över natten (19.00-07.00)
Blötlägger allt eftersom honm får kalkpulver... :)

I stallet blötläggs bara lusern (för det sväller faktiskt) och så betfor då såklart, men inte pelletrerat färdigfoder.

nybörjare skrev:
Man ger ej varesig betfor eller kli torrt för risken finns att det sväller i magen. Varför skulle inte pelleterat fullfoder kunna svälla och suga upp magsaft i magsäcken?!!!
Man blöter foder som sväller för att förhindra foderstrupsförstoppning. Fodret sväller i halsen på hästen, fastnar och packar sig som en propp. Allt foder kan fastna även havre och hö. Framförallt om hästen är torr i strupen.
Får hästen av misstag i sig större mängder torr betfor så sväller det i magen och hästen får kolik.
// Linda

blötlägger alltid krafften, är världens mest kolikrädda människa.
täcker den med kokat vatten så fort jag kommer till stallet o så får den svälla i 2-3 timmar tills jag är kvar, den ska ju inte svälla mer... lösas upp. och den får ju inte bli för lös för då äter inte hästen det.
mer sönderfördelas...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka