blötlägga.....

Trådstartare
hur länge kan man ha uppblött havre?? tänkte att jag skulle blöta upp pållans havre eftersom hon hostar lite på vintern (dessutom får hon i sig mer vatten :idea: ) men om jag kommer till ex på morgonen kan jag då fylla vatten i havren som hon sedan ska få till kvällen eller hinner det bli "gamalt" :crazy: de lät konstigt :o jag menar om viktiga ämnen i havren förstörs, ja så vad det jag mena :D och när det är uppblött så är det lättare att smyga i vitlök,salt, mineraler och olja :devil:

Sv: blötlägga.....

Eftersom vi inte använder betfor till våra hästar så häller vatten över fodret direkt vid fodringen för att binda eventuellt damm.. Alltså inte någon blötläggning att tala om. Det funkar bra och ingen risk för att det blir någon jäsnining eller bakerietillväxt på den lilla stunden.

Hästarna får kornkross, mineraler och linfröcuber... och så en skvätt vatten över...

nån mer måste väl veta :confused: det är föresten havrekross som ska blötas (glömde skriva de tidigare ;)

Hej..vad jag förstår ska inte havren blötas för att bli mjuk ...så då kan du blöta havren i samband med fodring..mineraler och vitlök fastnar på kornen men då får du inte använda för mycke vatten så att det ramlar till botten

vi har vår havre uppblöt knappt 1 dygn under vintern, men nu under sommaren försöker vi att inte ha det stående längre än ett halvt dygn pga värme. Innehållet i havre ändras inte av blötläggning.

Mvh
Camilla

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: Ace
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 209
Foder & Strö Har diskussion med en bekant ang. att jag blötlägger mitt foder. Hon påstår att hästen inte kan tillgodogöra sig viktiga ämnen när man...
Svar
8
· Visningar
2 145
Hästvård Hej alla på forumet jag har fått problem med min foderhäst. Vi har haft henne i ca 3 veckor och det har inte varit några problem förens...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 224
Senast: Dalmas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar