Blötlägga kraftfodret

_Runaway_

Trådstartare
Ni som blötlägger pellets; Hur långt innan fodring blötlägger ni, med hur mycket vatten och med kall- eller varmvatten? Hur pass uppsvällt vill ni ge fodret, ska det vara en soppa eller ska pelletsarna bara luckras upp lite?

Sv: Blötlägga kraftfodret

Ni som blötlägger pellets; Hur långt innan fodring blötlägger ni,
Så nära inpå fodringstillfället som möjligt. Blötlägger aldrig över natten.

med hur mycket vatten ?
Bara precis så att det sugs upp, ingen soppa.
och med kall- eller varmvatten
Kallt! Är det bråttom kan jag ta varmt vatten, men helst inte ur kranen. Har skaffat en vattenkokare jag kan använda isf.

Hur pass uppsvällt vill ni ge fodret, ska det vara en soppa eller ska pelletsarna bara luckras upp lite?
Pellets ska vara uppluckrat, mer behövs inte. Ickepelleterat foder ska vara fuktat, och ska det svälla (typ betfor) ska det vara svällt såpass att det inte kan svälla i strupen på hästen.

Kanske ska tillägga att jag sällan blöter annat än betfor, krossat foder och mycket hårda pellets.

Vi blötlägger lucern. Det de får på morgonen blötläggs kvällen före och kvällsgivan blötläggs på morgonen. Det är oftast mellan 5 och 10 plusgrader där fodret står. Lucernen är helt genomblöt/uppluckrad till soppa/gröt.

Jag har lucern och betfor som blötläggs. Blötlägger alltid i kallvatten då jag inte orkar koka vattnet och varmt vatten direkt ur kranen ska man ej använda. Betfor blötlägger jag till en ordentlig soppa då och lucernet mer till en tjock gröt - alltså inte så himla blött. Helt enkelt eftersom att jag har experimenterat mig fram till att det är det sätt som hästarna gillar bäst. Är lucernet för blött så äter dom det inte.

På vintern så blötlägger jag betforen på morgonen (06:00 - 08:00), det får då stå och dra till middagsutfordringen (15:00 - 17:00) då jag blötlägger lucernet som får stå och dra tills kvällutfodringen (20:00 - 21:00). Vilket innebär att betforen får svälla under minst 7h och lucernet under minst 3 h.

Det första jag gör när jag kommer till stallet är att blötlägga betforen.
När jag pysslat klart med hästen och allt annat runt omkring börjar jag med maten.

Det enda jag "blötlägger" är den hårda soja-pelletsen, den lägger jag över betforen så är den lagom mjuk när hästen får det senare på kvällen.

Hippo-pelletsen lägger jag över sojan, någon enstak pellets blir säkert blöt, annars brukar jag inte blöta något foder. /Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka