Blötlägga Krafft Muskel?

Sv: Blötlägga Krafft Muskel?

Jag ger som godis torrt, några stycken bara. Sen lägger jag i blöt betfor som mat. Jag har alltid gett blöt mat men det finns säkert dom som ger torrt.

Jag blötlägger alltid pellets, men jag vet inte om man måste så länge hästen har fått möjlighet att dricka innan eller äta grovfoder innan så att salivproduktionen kommit igång. Känns alltid tryggast att göra "gröt" tycker jag...

För att minska risk för foderstrupsförstoppning

Jag och hela stallet har i olika volymer fodrat med Krafft muskel hela denna vinter pga vår grovfoder analys. Vi har gjort olika, en del fodrar torrt en del blött. Jag har fodrat blött, fast bara fuktat det, då pålle inte tycker om när det blir för geggigt. Gör detta just pga risken för foderstrups förstoppning. Dock tycker jag mig se att Krafft förbättrat sina pellets senaste åren jmf med för ca 7 år sen, numera är pelletarna mkt mer porösa och blir inte till en deg på samma sätt när hästen tuggar som jag upplevde tidigare, så risken tror jag är liten faktiskt. Men jag tycker det känns bäst med att blöta lite oavsett. De sväller rätt bra, och ganska snabbt, så vill du går det ju bra att blöta bara ngn kvart innan du fodrar så har det svällt och luckrats upp bara på den stunden utan att du behöver blöta det många timmar i förväg eller fodra "soppa".

Äter hästen lugnt och städat och tuggar sitt foder är det ju bra om allt inte är blött dessutom, tuggfunktionen är viktig och nyttig!

Min får inte så mycket (0,4 kg) så han får sitt torrt. En större giva hade jag kanske blött upp, men han brukar sköta ätandet rätt bra så nu får det vara torrt förutom de gånger han får jäst till.

Min får också en liten giva (0,3 kg) så jag har faktiskt gett det torrt. Hon sköter det också bra men det är klart att det går fort att äta upp när det är så lite :p

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 017
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
549
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 337
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024