Blötlägga grovfodret eller inte...?

S

Sivevert

Hästen jag rider har varit lite småhostig vid ansträngning sedan den kom in från sommarbetet i år. Det har absolut blivit bättre men märks nu framför allt vid igångsättningen innomhus. Hans ägare förespråkar att blöta grovfodret dvs. höet innan det ges medan jag tycker mig ha läst att det inte nödvändigtvis är bara bra att göra detta eftersom en del av höets näring "lakas" ur och att man möjligen bara rör om bland damm och eventuella svampsporer. Kanske till och med låter eventuell sporbildning eskalera vid blötläggningen?

Svampsporer dildas väl ganska snabbt i grovfoder när det utsätts för miljöförändringar eller?

Vad tycker hästarna om det blötlagda grovfodret egentligen? Har fått för mig att de föredrar höet torrt!

Tacksam för svar!!

Sv: Blötlägga grovfodret eller inte...?

Tack för tipset! Verkade vara en bra sida med aktuella tips o händelser! Jag skall läsa så fort jag får tid.. :)

Vad tycker hästarna om det blötlagda grovfodret egentligen? Har fått för mig att de föredrar höet torrt!
Det kan du nog inte förutsätta, har haft ett par hästar uppstallade som systematiskt brukade doppa sitt hö i vattenhinken när de åt.

hästar som väljer att själva jämt doppa höet kan göra det pga tänderna har jag både läst och hört, så det kan vara värt att kolla upp om man inte håller noga koll på tänderna redan vill säga.

Enligt en studie föredrar hästarna det blötaste alternativet, dvs ensilage.

Jag tror inte näringsvärdet skulle sjunka bara för att du blöter ditt hö. :confused:

Jag har hört vissa blöta höet pga damm, dvs mögelsporer. Det är bara dumt efterssom problemet med mögel ändå kvarstår, även om dammet försvinner.
Annars ser jag ingen anledning av blöta hö? Hostar din häst är fodret kanske av dålig hygienisk kvalitet och då finns ingen annan lösning än att byta grovfoder... Det kan också bero på mögel i stallet eller dålig luft/ventilering i stallet.

Det kan du nog inte förutsätta, har haft ett par hästar uppstallade som systematiskt brukade doppa sitt hö i vattenhinken när de åt.

Absolut! Har också sett flera hästar göra på det viset! Dom tycker förmodligen att det är godare att få lite vätska med sig när dom tuggar på ngt som annars är så torrt o hårt.

Jag menar bara att sådant hö som har legat blött en längre tid kanske tappar både konsistens o smak som dom annars gillar.

Enligt en studie föredrar hästarna det blötaste alternativet, dvs ensilage.

ag skulle också föredra att hästarna som passar för det alternativet får äta det men i många fall är det ju omöjligt som i vårt fall där hästantalet är för lågt för att kunna dela på storbalar och alternativet med mindre balar inte riktigt stödjer ekonomin.

[/QUOTE]Jag tror inte näringsvärdet skulle sjunka bara för att du blöter ditt hö. :confused:[/QUOTE]
Till detta kan jag bara säga: läs lite om ämnet i andra trådar och även den direktlänk jag blev tillskickad tidigare i tråden..

[/QUOTE]Jag har hört vissa blöta höet pga damm, dvs mögelsporer. Det är bara dumt efterssom problemet med mögel ändå kvarstår, även om dammet försvinner.
Annars ser jag ingen anledning av blöta hö? Hostar din häst är fodret kanske av dålig hygienisk kvalitet och då finns ingen annan lösning än att byta grovfoder... Det kan också bero på mögel i stallet eller dålig luft/ventilering i stallet.[/QUOTE]
Just det här fallet är lite skumt eftersom kvalitén på höet är kanon. De andra hästarna i stallet äter samma hö och har inga liknande problem. Ventilationen är ok och de spenderar mycket tid i hagen (dvs äter frukosthöet ute oftast från kl6.30 på morgonen). För övrigt håller jag med dig i att det inte finns ngn direkt anledning till att blöta höet för att bli av med eventuellt mögel..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka