Blötlägga Fenylbutazon

R

Rene

Min häst får butta nu och jag undrar om nån vet om man kan lägga det i fodret som ligger i blöt över natten. Eller blir det dåligt då att dess verkan försvinner? Nån som vet? Har svårt att ta mig ut på morgonen till stallet så gubben som fodrar skulle isåfall få ge henne det.

Sv: Blötlägga Fenylbutazon

Jag hade inte gjort det pga allt foder smakar då butta och hästen troligtvis inte äter !
Mina hade iallafall inte gjort det !
Hej från Hambo

Äter hästen fodret med buttan i? I så fall skulle jag nog lagt påsen på fodret och sen hade gubben fått blanda i det innan han ger hästen maten.
Skulle kännas säkrast så att de inte blandar ihop hinkarna ifall det är fler hästar som ska ha mat.
Min häst åt inte maten med butta i utan jag fick spruta det i munnen utblandat i filmjölk för att få i henne det.

Mina hästar äter inte Butta om det blandas i fodret, får spruta in det i munnen på dom. Jag skär av toppen på en gammal spruta o häller i Buttan där o blandar med några droppar vatten så det blir en sörja, sen ger jag det som en avmaskning. De flesta hästar äter inte foder med Butta i, men visst kan du prova

Har du provat och sett om hästen ens äter det utblandat i fodret?

Om den gör det så hade jag lagt påsen i hinken och bett den som fodrar att öppna den direkt vid krubban, mest för risken att någon annan häst av misstag får fel hink.

Jag skulle vara väldigt försiktig med att blanda buttan i maten om jag var du.
Har du otur kan du få en häst som matvägrar totalt.
Det är mycket bättre att ge direkt i munnen så hästen inte förknippar den äckliga smaken med krubban.

Min häst får butta nu och jag undrar om nån vet om man kan lägga det i fodret som ligger i blöt över natten. Eller blir det dåligt då att dess verkan försvinner?

Jag skulle också vilja veta svaret på om effekten försvinner eller inte efter en viss tid i blötlagt foder, har undrat det länge!

:banana:

Jag skulle också vilja veta svaret på om effekten försvinner eller inte efter en viss tid i blötlagt foder, har undrat det länge!

Ärligt talat så tycker jag inte att det spelar någon roll om medicinen förstörs eller inte, för såna preparat bör inte behandlas så oförsiktigt i vilket fall som helst. Man öppnar påsen när man ger hästen, helt enkelt.

Egenskaper
Fenylbutazon är ett pyrazolonderivat och tillhör gruppen icke-steroida antiinflammatoriska medel. Dess antiinflammatoriska, analgetiska och antipyretiska verkan beror på förmågan att hämma prostaglandinsyntesen (cyklooxygenashämning).

Biotillgängligheten av oralt administrerat fenylbutazon är ca 70%. Tidpunkten för foderintag gör att variationer kan förekomma. Maximal plasmakoncentration uppnås efter oral administration inom 6 timmar. Plasmaproteinbindningen är mer än 96%. Fenylbutazon blir nästan fullständigt metaboliserat hos häst. Nedbrytningsprodukterna utsöndras primärt via njurarna och halveringstiden hos häst är 3-6 timmar.
Genom tillsats av ett smakförbättrande medel fördras Fenylbutazon vet. väl vid peroral tillförsel. Utfodring med hö samtidigt med behandling kan fördröja absorptionen genom att fenylbutazon binds till fiberkomponenterna i hö och frigörs först i blindtarmen och absorberas i grovtarmen.

(http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19781215000013&DocTypeID=4&UserTypeID=1)

Tycker att det borde stå om man ej bör blanda det med vatten, men det kanske de inte har tänkt på. Jag blandade butta med allt möjligt (bla sirap), men min häst åt det inte. :mad:

Blanda med vatten kan man lugnt göra, det måste man ju göra för att kunna spruta det i hästens mun.

Jag fattar det som att TS och Guppey vill blanda det i blötlagt foder på kvällen för att ge på morgonen, t.ex. Alltså blötläggning under längre tid.

Märka ord eller vad? Jag ville skriva blötlägga. ;)

Alltså gubben är över 75 år o enklast för han är att ha en hink han bara kan ge på morgonen. Så öppna påsar m.m. gör det hela invecklat för han. Men frågan om det kan ligga i fodret över natten? Nån som vet? Hon äter maten med butta i, har foderjäst som smakar mkt o som hon är van med.

Det är sant, och jag har alltid haft i det i fodret precis innan hästen får det eller blandat md vatten och sprutat in i munnen, men jag har ändå alltid undrat om effekten försvinner, mest av ren nyfikenhet :).

Måste all maten i hinken vara blöt?
Min senaste åt betfor plus havre, och då låg havren torr uppepå den blöta betforn i hinken, sen la jag buttan på toppen så den låg tort.
Brukar göra samma med mina mineraler(Equion) för de blir så kläggiga annars.

Hanteringsmässigt tycker jag att det är bättre att jag själv hanterar buttan och tvättar mig efteråt. Alltså att jag själv lägger buttan i min hästs hink(ordentligt uppmärkt och egen fodersort mm, som inte ges fel) än att morgonfodraren ska mecka med påsen och kanske får butta på händerna och sen fodrar resten av stallet.

Men sånt fungerar ju olika i alla stall, självklart stor skillnad på hur man gör i proffsstall, på ridskola eller när man står hos en gammal gubbe.
(Har testat de flesta varianter... :D)

Min kräsna häst äter buttan tillsammans med nyponsoppa och kraftfoder!! hon slickade krubban. ett tips! :d

För sådär hundra år sedan, blötlade jag ihop med maten. Det var ingen märkbar effekt jämfört med när jag blandade i direkt innan jag gav hästen. Hon fick buttan i betfor som var uppblött i 50% A-fil och 50% vatten. Dock så förvarade jag det uppblötta i KYLSKÅP. Skulle aldrig ha betfor stå i 'rumstemperatur' eller varmare nån längre stund i den här hettan.

Så, nej jag såg ingen skillnad när den blötlades. Dock anser jag det vara en nödlösning, så bäst är om det kan ordnas på annat vis. Och jag kan INTE garantera att effekten på din häst/en annan häst/en annan gång försämras.

citat från tidigare inlägg i tråden
Utfodring med hö samtidigt med behandling kan fördröja absorptionen genom att fenylbutazon binds till fiberkomponenterna i hö och frigörs först i blindtarmen och absorberas i grovtarmen.

När jag skulle ge butta till min ponny läste jag en text med samma innehåll som det jag citerat.

Jag undrar lite vad det för foder ni blandar i? Är det bara jag som undrar om man bör ge butta tillsammans med betfor (och kanske en del färdiga foderblandningar som innehåler fibrer)?
Jag tycker att effekten borde kunna bli som med höet dvs att det tas upp långsammare i kroppen. Jag gav henne det i en avmaskningsspruta tillsammans med lite filmjölk.

citat från tidigare inlägg i tråden

När jag skulle ge butta till min ponny läste jag en text med samma innehåll som det jag citerat.

Jag undrar lite vad det för foder ni blandar i? Är det bara jag som undrar om man bör ge butta tillsammans med betfor (och kanske en del färdiga foderblandningar som innehåler fibrer)?
Jag tycker att effekten borde kunna bli som med höet dvs att det tas upp långsammare i kroppen. Jag gav henne det i en avmaskningsspruta tillsammans med lite filmjölk.

Jag kollade upp det där tidigare. Inte vad gäller fång, men en häst som stod på butta, och där han 'borde' ha svarat bättre än han gjorde. Jag gav först i betfor då, och undrade samma sak.

Enligt de svar jag fick då (av veterinär, tänkte aldrig på att fråga tillverkaren dock) så är lite betfor/lucern/etc ingen fara, däremot ska man blanda den i en liten del av givan. Om hästen t ex ska/behöver/äter 1 kg lucernpellets/dag, så blanda givan i några dl av lucernet, och de resten vid separat tillfälle.

Det blir då såpass liten del fibrer, och dessutom var det (hur minns jag tyvärr inte, för länge sen) skillnad på om man gav i uppblött betfdor/lucern mot om man gav i stråform.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V