Blötlägga Fenylbutazon

Sv: Blötlägga Fenylbutazon

Jag ger min medryttarhäst butta blandat med betfor, i början ville han inte äta allt men nu har jag kommit på knepet att lägga en del grönt gräs i och röra runt då äter han upp det allra mesta. Jag vet inte hur länge man kan lägga butta i blöt men när han stod uppstallad så blandades det i betforn 6-15 timmar innan fodring, nu blötläggs det bara ca 20 minuter innan han får den.

*kl*
jag fick förklarat för mig utav en stallkamrat som är utbildad biokemist att man absolut inte bör blötlägga med buttan för tidigt. Anledningen till att det ligger i en försluten "metall" påse är att medicinen blir overksam om den utsätts för sol-ljus och fukt...

Den blir inte overksam för den utsätts för fukt, då skulle den aldrig hjälpa, den möter ju saliv redan i munnen på hästen, och den måste blandas ut med NÅGOT för att man ska få i hästarna det. Solljus vet jag inte hur det är med dock.

Däremot skyddas i princip alla mediciner mot fukt, helt enkelt för de faller sönder (tabletter), klumpar (pulver) osv, och det börjar gärna växa gojs i fukt om de får gå ett tag.

Fast det där stämmer inte alltid, jag äter en värktablett varje dag som skall
lösas upp i vatten, efter 30 minuter så tappar den i verkan om man inte har
druckit upp den innan dess. Det fick jag veta när jag ringde till tillverkaren och
frågade, det står inte på produktinformationen. (Det var en god vän till mig som
sa detta).

Fast det där stämmer inte alltid, jag äter en värktablett varje dag som skall
lösas upp i vatten, efter 30 minuter så tappar den i verkan om man inte har
druckit upp den innan dess. Det fick jag veta när jag ringde till tillverkaren och
frågade, det står inte på produktinformationen. (Det var en god vän till mig som
sa detta).

Jo absolut att blötläggning kan påverka efter X tid. Därför jag t ex inte rekommenderar att blöta upp butta med betfor, även om det verkade fungera när jag gjorde det.

Men att påstå att butta blir overksam om den kommer i kontakt med fukt är ju att förenkla. Bättre du som din förklaring, att långvarig kontakt med fukt/vatten och effekten minskar (nu vet vi ju inte om den gör det med butta, men risken finns)

det var därför jag skrev -för tidigt- .. ledsen om jag var otydlig men jag menade att det inte får ligga i blöt för lång tid...

Men det är stor skillnad på blötlägga och blanda. ;)

Blötlägger du betfor eller blandar du den med vatten? Vetekli?

Jag vet vad skillnaden är, råkade skriva fel ord, big deal...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte