Blöter ni kraftfodret?

P

Panter

Varför, varför inte?;)

Jag blöter allt kraftfoder, havre, betfor och korn. Brukar blanda ihop allt i vatten. Bra eller dåligt?
Jag tycker det blir så torrt annars, betforen måste ju blötläggas men det andra speciellt det krossade kornet kan väl inte vara bra att ge torrt? eller?:confused:

Sv: Blöter ni kraftfodret?

Min pålle ÄLSKAR blöt mat :D Förut åt han betfor och korn. Jag brukade först blötlägga betforen klart, sen precis innan fodring slog jag i kornet och rörde om så allt blev blött. Men jag gav krossad korn, och lät det inte stå i blöt längre stund.

Jag blöter all gammalpållens mat utom müslin. Detta för att han skall slippa mala all mat själv, då tänderna inte är de bästa. Han får då lusernpellets, Hippo Alfa och betfor uppblött. Till den andra hästen blöter jag bara morgonmålet, då han får betfor, mineraler & Krafft Protein.

Ja, jag blöter betforn (såklart) krafft grund samt mineraler och linfröolja.

Min häst får ett pelleteratfoder som är berikat med allt; mineraler, betfor, vitaminer, allt som behövs.
För att göra maten lite mer smaklig brukar jag spola vatten över maten i krubban, och lägga i en morot eller två..;)
Han verkar tycka att det är godare då.. det blir ju mer lättuggat :D

Ja, alltid. Havren, äpplena, morötterna, minerna och vitlökspulvret blandas om bättre och pållen får i sig allt han behöver, samtidigt som det inte blir så "dammigt" i näsan.

Det blir blött automatiskt pga betforen och de flytande vitaminerna. Hade jag inte gett något blött så hade jag nog hällt på vatten ändå för att binda ev. damm.

Har hört att om basfoder som Hippo, müsli av olika slag, Fibergi mfl läggs i vatten kan vitaminer och mineraler som finns i upptas sämre i tarmen.... vet dock inte vart jag läste detta....

bara betforn :) om hon får vitlökspulver eller b-vitamin brukar jag blanda det i betforn.
havren mineralerna och morötterna tycker jag det är onödigt det blir ju bara slafsigt.
pellets skulle jag inte blötlägga det blir ju bara en läskig gröt av det.

min häst är ett matvrak som äter det mesta (utom rå vitlök) men när jag fodrade krossad havre och betfor samtidigt i krubban åt hon motvilligt och kunde t.o.m lämna lite :eek: jag tror att hon inte tyckte om konsistansen. bara krossad havre åt hon glatt och betfor samtidigt som hel havre också.

Jag blöter allt men dränker det inte utan det ska mer vara lite småblött/fuktigt, mina hästar gillar inte när det blir slaskigt

Jag blätte allt tidigare, skulle inte vela ge elletrerat fpder till hästen torrt.

Dock ger jag ni fibergi och havre, vilket jag inte blöter.

Jag blöter allt som min häst äter.. För att hon får inte äta något som är torrt. Hon har haft kvarka, och fått kronisk hosta efter det..och pga det så kommer hon nu vara tvungen att alltid äta blött foder. Dock har det blivit bättre nu, och ensilaget behöver inte blötas. Om hon skulle få vanligt hö så måste det vattnas med vatten eller melass Väldigt noga innan, därför är det bättre med ensilage för henne. Men det är ju lite trist att allt måste vara blött, hon kan heller därför inte stå på halm..för att hon äter så mycket, om man kan ju inte blöta all halm, för då vill hon ju inte ligga i det sen..

Blandar kraftfodret och betforn. Det känns som om det blir godare då... Det skulle jag tycka iaf. Iåf så får hon ju torrt kraftfoder på morgonen:p

Lustig tråd, för ett tag sedan var det uppe om vått eller tort foder. Då påstods att det var sämre med vått och lätt tuggat foder till vanliga friska hästar. Hästen skulle behöva tugga mycket för att få igång saliv avsöndringen och därmed även matsmältningen. För på så sätt kunna tillgodogöra sig mer av fodret. Likaså skulle blött foder öka risken för att ev mögel och sporer i fodret börja de växa till sig.

Det lustiga är ju att inte en enda har kommit med det alternativen som var absolut hetas i den tråden. Satt faktiskt och funderade på det härom dagen att det verkar som så många blöter allt foder och inte bara betfor.

Jag blöter betfor o vetekli, eller det ligger i blöt länge med EXTRA vatten. När han sen får sin mat så lägger jag först i krossad havre, vitlökspulver o krafft sen slår jag över det andra och blandar sedan runt så allt blir blött, men inte så blött att krafften blir mjuk tex.

Min pålle får dessutom ganska varm (ljummen) mat. det gillar han :love:

Panter skrev:
Varför, varför inte?;)

Jag blöter allt kraftfoder, havre, betfor och korn. Brukar blanda ihop allt i vatten. Bra eller dåligt?
Jag tycker det blir så torrt annars, betforen måste ju blötläggas men det andra speciellt det krossade kornet kan väl inte vara bra att ge torrt? eller?:confused:
Ger kornkross i kraftfodergivan och det kan vara lite dammigt så ja, jag blötlägger kraftfodret.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 417
Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Ace
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 970
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama