blöta lusernpellets

Jois

Trådstartare
hur mkr mer sväller lusernpellets jämnfört med annat pelleterat foder?

annat pelleterat foder ger man ju för glatta livet torrt medan lusernpellets ska blötas- vad är det då som skiljer- och hur mkt?

Sv: blöta lusernpellets

Jag har gett mina hästar torr lusern pellets. Men sen så äter de ju lugnt och sakta och har fritt med hö så salivproduktionen är ju redan i full gång så jag har inte behövt oroa mig.

Men har man däremot hästar som slänger sig över fodret så kan det nog vara bra att blötlägga, men det anser jag om allt pelleterat. Gärna även spannmål också då de får lite blött så det inte blir helt torrt.

Fast ge alltid lite hö innan de får kraft eller liknande så salivproduktionen är igång och för att de inte ska vara så hungriga.

Det sväller väl lite mer än till det tredubbla beroende på vilket märke det är. Och såklart hur blött du vill ha det:)

Jag upplever att lusernpellets sväller mkt mer än vanliga kraftfoderpellets. Jag blöter alla sorters pellets för säkerhets skull, särskilt viktigt tycker jag med lusernet.

Jag tycker lucern sväller mycket! Ungefär 3 ggr sin volym brukar det bli. Brukar prova ibland med andra pellets jag ger, linfrökaka sväller också mkt, iaf ett märke jag använder förut. Andra pellets sväller bara lite, så ger jag små portioner ger jag torrt.

Mina hästar totalvägrar att äta lucernpellets (jag använder Edel lucern) om jag sväller den, så jag ger den torr. Dock får de ju blöt betfor samtidigt, så lite uppblött blir den ju ändå :)
Men den sväller helt klart, och rätt mkt dessutom. Första ggn jag gav dem så svällde jag och det blev alla gånger de tredubbla mängden då. Fort går det dessutom, bara på några minuter. Så när jag blandar ut med betforn så sväller den branog direkt, men om jag inte rör om för mkt så att den smulas så äter mina hästar ändå. Men enbart lucernet, DET går inte :)

Senast ändrad:

*kl* Jag vet flera hästar som har fått foderstrupsförstoppning av oblött lucern och tänker inte utmana ödet.Jag blöter all färdigkraft i pelletsform.Krafft själva rekommenderar att man gör det.Titta bara själva när ni blöter det så förstår ni nog själva att det bör blötas.

Lusernpellets sväller mycket mer än andra pellets vad jag har sett, och det skiljer mellan olika märken. I stallet ges Kvarnbyfoders lusernpellets uppblötta, 1+5 blöts de, så det är en hel del. de sväller. Andra pellets ger jag torrt, men skulle inte väga ge lusern torrt, de sväller nog nästan mer och fortare än betfor.

Om du tar en liter pelleterat foder och tillsätter vatten och jämför med lucern så ser du skillnaden. Om du inte blötlägger lucernet så ska den vätskan tas från saliv och i den lilla magsäcken. Jag skulle aldrig ge torr lucern. Ridskolehästarna på min ridskola hade mycket kolik ett par dog. En duktig hästkar har sagt till mig att han trodde det var lucernen. När jag tänker efter hur vi var upplärda att fodra det så tog vi ett par liter lucern i en hink hällde på vatten och gick in och la det i krubban och hästen åt direkt. Jag tror orsaken till kolikerna kan ha varit att lucernen aldrig hann svälla innan hästarna åt den och att vätskan i magen inte räckte till och att det då blev förstoppningar i tarmarna. Jag ger min egen häst lucern och har gjort så i många år, men den är väl blötlagd.

Jag blötlägger lucernpellets för den sväller ju rätt mycket, skulle aldrig ge torrt. Den får svälla i varmt vatten medan jag rider så ca 1½ timme. Sen tycker jag de är alldeles för hårda att ge, inte alls som de vanliga som ex i hans Mustang han äter (de blötlägger jag inte).

eftersom det sväller så otroligt mkt så skulle jag aldrig ge det torrt. Vet att veterinärerna för några år sedan fick åka ut hur mkt som helst just för att man fodrat det torrt o det blev komplikationer

Jag blöter aldrig några pellets. Har fodrat med stora mängder lusernpellets i många år (= ca 15 år) utan minsta bekymmer. Men för att det ska fungera att ge torrt måste man ha hästar som äter lugnt och tuggar väl, så att maten blir ordentligt genomblött av saliv.

Hästen jag har nu saliverar väldigt mycket! det gjorde inte den förra jag hade så till honom blötte jag all mat!! Han fick foderstrupsförstoppning av det mesta som inte var blött...Den jag har nu ger jag lucern torrt ibland...hon gillar det bäst! tuggar väldigt sakta och blandar själv till det med en tugga hö i mellan...;)

Jag upplever att lusernpellets sväller mkt mer än vanliga kraftfoderpellets. Jag blöter alla sorters pellets för säkerhets skull, särskilt viktigt tycker jag med lusernet.

Ja, men är det inte så? Detta upplever jag ochså! Jag blötlägger alltid mina hästars foder (fodrar med Lucernpellets och Fibergi i mycket små mängder tillsammans med krossat korn) men ger alltid hö innan/medans.....

jag har gjort misstaget att ge mitt varmblod jag hade då lucernpellets utan att blöta det först (okunnig idiot som jag var) och detta resulterade ofrånkomligen till en kolikkänning.... Det räckte med att knalla omkring med honom ett par timmar, men i alla fall.... Läbbigt. Sedan dess blöter jag alltid fodret vare sej det "behövs" eller inte. Better safe than sorry, resonerar jag.

1.hur mkr mer sväller lusernpellets jämnfört med annat pelleterat foder?

2. annat pelleterat foder ger man ju för glatta livet torrt medan lusernpellets ska blötas- vad är det då som skiljer- och hur mkt?

1. Denna fråga kan jag inte svara på då jag inte har jämfört lucernpellets blötlagt och andra pellets blötlagt.

2.Jag tycker det är viktigt att ta reda på riklig information innan börjar fodra med produkten innan man fodrar med det.
Det bästa är att du tar 1 liter lucernpellets och kokar 2 liter vatten. Häller över vattnet på lucernpelletsen och står och kollar på hur lång tid det tar för
lucernpelletsen och svälla. För då ser du vilken stor mängd som hästen kommer att ha i sin magsäck när allt är svällt.
Du kommer och se vilken skillnad det är.

Jag skriver inte detta för att söka groll, gräl och osämja men bara för att detta är vad jag anser varje individ borde se.
Tycker faktiskt alla som funderar på och fodra med lucernpellets eller alla som fodrar med torr lucernpellets verkligen borde se hur stor mängd som ovan står är och blir sen i en hästmage.

Mvh Xoya.

Tycker faktiskt alla som funderar på och fodra med lucernpellets eller alla som fodrar med torr lucernpellets verkligen borde se hur stor mängd som ovan står är och blir sen i en hästmage.

Mvh Xoya.
Hur mycket volym det blir i hästmagen har inte så mycket med saken att göra, det blir samma volym där oavsett om du blöter det före utfodring eller det blir uppblött av saliv och vätska i själva magsäcken.
Det som är den springande punkten är om det blir tillräckligt uppblött innan hästen sväljer för att lätt glida ner genom matstrupen utan att fastna på vägen. En häst som äter sakta och tuggar väl blandar maten med tillräckligt mycket saliv för att den ska glida lätt och kanske hinna svälla lite också innan det sväljs. Om hästen kastar i sig maten, tuggar dåligt och inte blöter upp maten tillräckligt med saliv så ökar risken att maten fastnar på vägen.

Hur mycket volym det blir i hästmagen har inte så mycket med saken att göra, det blir samma volym där oavsett om du blöter det före utfodring eller det blir uppblött av saliv och vätska i själva magsäcken.
Det som är den springande punkten är om det blir tillräckligt uppblött innan hästen sväljer för att lätt glida ner genom matstrupen utan att fastna på vägen. En häst som äter sakta och tuggar väl blandar maten med tillräckligt mycket saliv för att den ska glida lätt och kanske hinna svälla lite också innan det sväljs. Om hästen kastar i sig maten, tuggar dåligt och inte blöter upp maten tillräckligt med saliv så ökar risken att maten fastnar på vägen.

Som sagt...jag skrev...alla som funderar på och fodra med lucernpellets eller alla som fodrar med torr lucernpellets verkligen borde se hur stor mängd som ovan står är och blir sen i en hästmage.

Det var mer en åsikt...och det skadar ju inte och ha lite humm om hur mycket 1liter pellets verkligen sväller. :)
Mvh Xoya.

Pellets kan inte svälla mer i volym än den vätska pelletsen suger upp... Se spelar det inte så stor roll om det är vätska som tillsätts före utfodringen eller om den suger upp vätska som redan finns i magsäcken.

Jag ger torr lucern. Hästen är kinkig och vill inte äta ordentligt om lucernen fodras blöt och han äter så lugnt och fint så det verkar inte vara några problem.

Jag ger en del av lusernpelletsen torr, men blandar den med lusernhack och så äter dom från marken... och har fri tillgång på hö. Så dom kan inte kasta i sig pelletsen. Det är väl där risken ligger, om man släpper in hästen till en krubba med pellets när den är riktigt hungrig. Men jag ser ingen skillnad på lusernpellets mot annan pellets.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka