Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag upplever att lusernpellets sväller mkt mer än vanliga kraftfoderpellets. Jag blöter alla sorters pellets för säkerhets skull, särskilt viktigt tycker jag med lusernet.
1.hur mkr mer sväller lusernpellets jämnfört med annat pelleterat foder?
2. annat pelleterat foder ger man ju för glatta livet torrt medan lusernpellets ska blötas- vad är det då som skiljer- och hur mkt?
Hur mycket volym det blir i hästmagen har inte så mycket med saken att göra, det blir samma volym där oavsett om du blöter det före utfodring eller det blir uppblött av saliv och vätska i själva magsäcken.Tycker faktiskt alla som funderar på och fodra med lucernpellets eller alla som fodrar med torr lucernpellets verkligen borde se hur stor mängd som ovan står är och blir sen i en hästmage.
Mvh Xoya.
Hur mycket volym det blir i hästmagen har inte så mycket med saken att göra, det blir samma volym där oavsett om du blöter det före utfodring eller det blir uppblött av saliv och vätska i själva magsäcken.
Det som är den springande punkten är om det blir tillräckligt uppblött innan hästen sväljer för att lätt glida ner genom matstrupen utan att fastna på vägen. En häst som äter sakta och tuggar väl blandar maten med tillräckligt mycket saliv för att den ska glida lätt och kanske hinna svälla lite också innan det sväljs. Om hästen kastar i sig maten, tuggar dåligt och inte blöter upp maten tillräckligt med saliv så ökar risken att maten fastnar på vägen.