Blöta lusern, hur länge`?

majapia

Trådstartare
Har börjat att ge min kuse lusern efter allt han har varit med om.
Och nu undrar jag hur länge lusernen måste ligga i blöt innan man fodrar den?

Undrar också om man kan blöta den tillsammans med betfor som han också får.? Alltså att man lägger lucern och betfor i blöt sammtidigt i samma hink?

Tacksam för svar...

Sv: Blöta lusern, hur länge`?

Har börjat att ge min kuse lusern efter allt han har varit med om.
Och nu undrar jag hur länge lusernen måste ligga i blöt innan man fodrar den?

Undrar också om man kan blöta den tillsammans med betfor som han också får.? Alltså att man lägger lucern och betfor i blöt sammtidigt i samma hink?

Tacksam för svar...
Ja, det funkar utmärkt. Riktigt rejält med vatten bara. Lucernet drar åt sig rätt mycket vatten. Bättre att hälla av lite av överskottet än att få en häst med kolik på grund av dåligt sväld betfor :)

Trådkap och knapplån

Ger lucernpellets och en liten skvätt betfor ihop med linfröolja.
Kan jag blanda ihop alltihop på förmiddagen (lucern, betfor och olja) och låta det svälla till kvällsmaten, utan att linfröoljan påverkas negativt?
Ger oljan för eksem, så det är fetterna jag vill åt. Klarar det sej så länge i friska luften, ihop med vatten och lucern?
Litar inte på att stallägaren som kvällsfodrar kommer ihåg att hälla på olja varje kväll..

Ja du kan blötlägga allt ihop på förmiddan för att fodra med på kvällen.
Även lägga frukostransonen i blöt på kvällen innan utan problem

jag brukade blötlägga det senast 15 min innan utfodring.
Dock hade kvarnby som jag köper ifrån, ändrat på utseendet och lukten på sin pellets så min häst vägrade äta den uppblött.
Jag fick lite huvudbry för hon är ju tvungen att äta det så hon får i sig näringen.
Jag provade ge det torrt under uppsikt av mig, under tiden hon åt och lång stund efteråt.
Hände inget med henne så nu får hon den torr fast jag brukar slå på två deceliter vatten ibland. (hon får 0,5 kg åt gången)

Jag vill ge det helt upplöst till gröt. Det jag ska ge samma kväll häller jag därför varmt vatten på och låter det stå minst en timme (oftast mer eftersom allt som ska göras oftast tar mig 2-3 timmar).
Det jag gör iordning till dagen efter häller jag kallt vatten på. Har läst att det ska vara 2 delar vatten till 1 del lusernpellets.. jag tar nog lite mer ändå för att det ska gå att få ur hinken hyffsat lätt dagen efter.

när jag blötte mitt lucern blev det aldrig gröt utan det blev smulor av allt. Typ mjöl.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka