Blöta krossatkorn?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 918
T

Tjalfe

Jag känner att jag helst vill blöta det krossade kornet till min ungponny för det känns som det blir så torrt annars. Men när jag blöter det för mycket så vill han inte äta.:confused:
Ska man blöta det eller går det lika bra när det är torrt?
På morgonen får han betfor i blandat så då blir det ju blött utav det men på kvällen får han bara krossatkorn plus mineraler.

Sv: Blöta krossatkorn?

Han gillar väl inte soppa!
Om det är för att kornet är tort och dammar så behöver du ju inte lägga det blöt utan bara fukta det.
En annan lösning är ju att du delar upp betforgivan på både morgon och kväll. För att han inte äter bara kornet kan också beror på att det inte gott. Korn är ganska beskt i sig själv så det behövs kanske betfor för att att det smaka din häst.

jag brukade också blöta kornet när jag gav min ponny. Men inte så det blev soppa av det. Du kan ju som Masse säger dela upp betforn eller helt enkelt inte ha på såå mycket vatten..

Jag lärde mig att man SKA blöta krossat korn. Inte till soppa, mer till en gröt. ;) Jag gav min dam torrt.. men sen fick hon ett (lätt) kolikanfall, å efter det blötte jag samt hade en skvätt olja i. Och slapp koliken.

Mne jag har aldrig gjort "soppa" av det utan endast fuktat det så att det blivit ungefär som en "gröt". Men får väl helt enkel dela upp betforen isället:)

Jag blöter inte kornkrossen. Mind ammar iofs inte speciellt, men jag 'skakar' det innan, då försvinner typ 95% av det damms om är. (Stå inte och titta ner i hinken när du skakar det, då får du dammet i ögonen, märkte jag..)

blöter mitt korn med kokande vatten, blir lite deg aktigt då vilket min pålla gillar :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 166
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 209
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • För lika namn?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka