blöt bädd!!

U

ullis25

Min kära nordsvensk är fenomenal på och blöta ner hela boxen!! Strör med halm och tanken är att det skulle bli en permanent bädd. Kan man lägga något i botten som suger upp det värsta? Ska jag mocka ut hela bädden varje dag (som jag får göra nu)och strö med ny halm varje dag? eller ska jag låta lite ligga kvar i botten och strö nytt över? Ibland är det så blött att det klafsar när man går....

tacksam för många tips!!!

Sv: blöt bädd!!

jag brukar lägga kalk i botten (eller stalosan), ev. ett lager med sågspån (beroende på häst och om det är ligghall eller box) sedan lägger jag ut "kakor" av halm alternativ rullar ut storbalar. därefter strör jag som vanligt ovanpå med halm, och i det översta lagret skottar jag som "vanligt" varje dag.

är bädden "klaffsig" så ska den inte ligga kvar, det är inte hälsosamt. är det bara "lokalt" det blir så blött kanske det går att lyfta ut just den biten ?

Jag håller min bädd ganska tunn och slänger in en bal med spån varannan vecka, en halv bal halm per dag ovanpå. Den håller sig bra.

WB

en spån och torvblandening kanke?
Det har jag och jag tycker det fungerar bra.

Det låter som att du har alldeles för lite strö för att det ska kunna bli en permanentbädd - sök i forumet hur man anlägger en sådan! Man måste ha mycket strö i början, sedan går det åt mindre. Vitsen är att allt blött är kvar - men i botten på bädden så att hästen aldrig kommer åt det!
Mvh Anna

Om du skall ha bädd så tycker jag att du skall strö rejält med torv i botten. Ca. 3 säckar till 9 kvadrat. (Det är inte lätt att bygga bädd med halm till en klaffse häst.) Därefter så fyller du på med spån eller halm vilket du nu vill ha. Jag skulle råda dig till torv eller spån då det är mest hygeniskt till bädd.

om han står och leker med vattenkoppen/ hinken lägg höt i andra änden av boxen de brukar funka!

3 balar till 9 kvm är inte rejält... jag brukar ha 10-12 balar torv till 12 kvm box! Och sen har jag rejält med spån eller halm uppepå det. Ju mer strö desto mer lättmockat! Torv ligger mer still än spån så det kan fungera bättre till grisig häst + att det suger upp mycket mer vätska än spån.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 462
Senast: Emma-pemma
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 385
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka