Blomsterhjälp

vippan

Trådstartare
Jag har två växter som blommat färdigt som jag skulle vilja spara :idea:

Amaryllis hur förvarar jag löken till nästa år? Har klippt bort blommorna så nu är det bara gröna blad kvar.

Orkidé har blommat över och ser inte så kul ut... Den har dessutom tappat några gröna blad och verkar väldigt torr så det kanske är kört? Ska den planteras om efter blomning?

Hjälp tack... :laugh:

Sv: Blomsterhjälp

Amaryllisen:
Vattna och göd den hela våren och vintern, plantera gärna ut när det om det går. När vädret tillåter såklart. Sen tar du in den i augusti/september och ställer den kolsvart och utan vatten. Den kommer att vissna ner då och det ska den.
Sen är det bara att låta den ligga tills julen börjar närma sig. Om de inte har börjat visa någon knopp av sig själv i november så ta upp den och driv upp den själv. Vatten och mycket värme så brukar det komma upp en knopp!

Det finns andra sätt att göra det på men detta har jag alltid gjort med mina egna.

Orkidéen:
Vad är det för sort?
Olika orkidéer vill ha olika skötsel. En del är nästintill omöjliga att få att blomma om. Men plantera inte om den. Det kan du göra när den börjar krypa ur sin egen kruka.
Oavsett sort så kan du vattna den och ge den näring. Jag sänker alltid ner mina i vattenbad och låter dem stå så ett par timmar upp till ett dygn. Jag har aldrig haft så fina orkidéer som när jag började med att göra så. Låt den stå ljust och så det inte blir för kallt och dragigt men ej heller för varmt.

//Rose-Marie - blomsterdekoratören :)

Vad bra! Orkidén är ingen speciell utan en som är köpt på mataffären... men jag tänkte försöka få den att överleva ett tag iaf... :laugh:

Är den likadan som de här?

25896795.jpg

Vanlig brudorkidée (phalaenopsis) i så fall.
Fast det låter inge vidare om den börjar tappa blad. Är det de undre bladen den tappar? Det gör inget, det är helt naturligt i så fall. Men däremot om de övre bladen är fula så är det inte så bra...

Hålle rmed om att det inte är kul med överblommande orchidéer... Men det finns så fina konstgjorda stänglar... Jag brukar sätta i en sån medans det kommer nya på den egna... På så sätt blommar min alltid... ;)
Eftersom bladen är riktiga så är det många som inte ser skillnad förrän på mkt nära håll...

Det där är faktiskt helt sant. När jag jobbade i blomsterbutik så var jag hem till chefen på fika och då spanade jag in hennes orkidéer. De såg så verkliga ut, men det gick inte att lura ett tränat öga ;)

Hon hade då gjort precis så, tryckt ner sidenblommor till de riktiga bladen. Så det finns endel som är superfina!

Vart hittar man såna sidenorkideer? Min orkide har precis blommat över och det ser ju så enormt tråkigt ut.

Hur gör man för att få dem att blomma om? (vanlig phalaenopsis)

I Skara (där jag bor just nu) finns tyvärr ingen av dom affärerna, men jag får åka in till Mio nästa gång jag åker genom Trollhättan.

Du vet inte om det går att köpa från internet nånstans... hittar inget på google... förutom ett par som ser väldigt konstiga ut från elllos...

Jag har fått råden att sänka ner orkidéerna i en skål vatten och räkna till 5 innan man tar upp dem igen, en gång per vecka.
När den är utblommad ställer man dem bakom en gardin i ett ljust rum. och så dröjer det inte länge till en ny blomma.

Men jag är nybörjare så jag vet inte om råden stämmer eller ej?

Leta på lite "finare" inredningsbutiker, de kan ha verklighetstrogna sidenblommor.

Angående din orkidé, gör som jag. Behandla den precis som vanligt och eventuellt ge den lite näring (inte nödvändigt, de brukar blomma superfint ändå). Jag har haft orkidéer länge och dessutom arbetat med dem. Sedan jag slutade med att följa alla rekommendationer och istället ställa ner dem i vatten ordentligt har de vuxit och blommat mycket finare! Mina kollegor gör likadant och de säger samma sak. Så jag skulle tipsa alla om att ställa ner dem i en bunke med vatten och låta dem stå där MINST 1 timme. Vänta sedan tills den har blivit torr igen innan du sänker ner den nästa gång. Annars riskerar du att kväva den.

Några av mina har jag stående i lägre krukor och då häller jag bara i vatten upp till kanten. Superlätt! De i de stora krukorna tar jag ur och ställer dem i någon gammal kruka och fyller på.

Okej vad bra, då fortsätter jag att behandla den som om den fortfarande blommade då.

Angående näring, ska det vara sån där "orkide-näring" eller kan man använda såna gröna små näringspinnar till gröna växter?

Kör på flytande näring och en svag blandning. Det finns speciell orkidéenäring att köpa men ska jag vara ärlig så vet jag faktiskt inte riktigt vad det är som skiljer mellan den och vanlig blomsternäring. Har inte lusläst innehållsförteckningen.

Fast det låter inge vidare om den börjar tappa blad. Är det de undre bladen den tappar? Det gör inget, det är helt naturligt i så fall. Men däremot om de övre bladen är fula så är det inte så bra...

Jag ska försöka mig på en räddningsinsats... :grin:

Hålle rmed om att det inte är kul med överblommande orchidéer... Men det finns så fina konstgjorda stänglar... Jag brukar sätta i en sån medans det kommer nya på den egna... På så sätt blommar min alltid... ;)
Eftersom bladen är riktiga så är det många som inte ser skillnad förrän på mkt nära håll...

Det var en smart idé! :laugh:

Jag har fått råden att sänka ner orkidéerna i en skål vatten och räkna till 5 innan man tar upp dem igen, en gång per vecka.
När den är utblommad ställer man dem bakom en gardin i ett ljust rum. och så dröjer det inte länge till en ny blomma.

Men jag är nybörjare så jag vet inte om råden stämmer eller ej?

Det stämmer säkert! På sommaren sänker jag ner i regnvattentunnan en gång i veckan och det har fungerat bra, men den här jag har nu är jag väldigt tveksam till... så det blir nog att införskaffa en ny :grin:

Kör på flytande näring och en svag blandning. Det finns speciell orkidéenäring att köpa men ska jag vara ärlig så vet jag faktiskt inte riktigt vad det är som skiljer mellan den och vanlig blomsternäring. Har inte lusläst innehållsförteckningen.

Den ska få lite näring...

Kolla om någon av inredningsaffärerna säljer märket SIA. de jag har därifrån är finast.... De har blivit dyrare än när jag började... Köpte den första för 24,90... Men de går på under 100lappen iaf...
Man kan ju köpa de med låtsaskruka o blad o klippa bort också om det blir billigare.... Kan ju vara så.

Okej då vet jag! Hittade ett par stänglar på rea igår som jag köpte för 29,90. Dom var rätt fina, fast det var lite onaturligt stora blommor, men nu ser den lite mer levande ut iallafall! =)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter vi har dränerat hus och lagt nytt avlopp o sånt vilket har inneburit att vi inte längre har en växt i trädgården:( men nu börjar de bli...
Svar
4
· Visningar
1 267
Senast: EmelieR
·
Trädgård & Växter Jag och sambon har flyttat till ny lägenhet med tillhörande uteplats och en liten rabatt. Rabatten ligger mot söder och har sol en stor...
Svar
4
· Visningar
1 137
Senast: Rhodugune
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka