Kamomilla

Trådstartare
Efter flytt, brand och evakueringsboende är nu blombeståndet kraftigt reducerat. Och i kombination med att det finns en hel del fönster i huset vi bor i nu så känns de ganska tomma på blommor :cry:

Tänkte hålla span efter blommor att norpa (få) skott av när jag är hemma hos vänner och bekanta. Men vilka blommor är lätta att få att rota sig med skott?

De jag vet och som jag har span efter är; ampellilja- de är så frodigt gröna :love: gummiplanta- bladen känns gummiaktiga (kommer inte på vad den heter och kan inte riktigt beskriva den bättre än så),
"fnätt-och-sprätt" - man blir visserligen smått tokig på alla frön den sprätter iväg :p
elefantöra- frogigt grön även den.

Senast ändrad:
Sv: Blomskott

Hibiskus
Jag har en underbar enkel, varmröd med mycket flikiga blad. Mycket dekorativ året om. Har tyvärr ingen bild på nätet.

Saint Paula är lätta med att föröka. Bara knippsa av ett par blad och sätta ner i jorden.

Ja den är enkel om man planterar den i jord och sätter en påse omkring som man blåser upp.
Vill du ha ett skott så skicka ett pm med din adress så skickar jag när jag beskär i vår.
OBS! den är inte retarderad utan blir stor :love:

Porslinsblomma brukar vara tacksam, själv har jag pelargonsticklingar i överflöd. Du hade gärna fått några, men jag tror inte de överlever den något kylslagna postgången :(

"Sprätt/skvätt iväg" tror jag är Kam Euphorbia (Euphorbia leuconeura)
Om den gummiplantan du tänker på är synadenium grantii så kan du får skott av mig! Har den gröna varianten. Dock tror jag som Lovisaeleonora att de inte klarar postgången förrän det blir varmare, men jag ska knipsa några extra och sätta på rotning tills dess :)
Hör av dig när det våras!

andra ganska lättförökade rackare jag kan komma på nu är:
Gullranka (!)
Klätterkalla
Svärmorstunga/bajonettlilja
Hjärtan på tråd
Murgröna
Paradisträd (crassula)
Vandrande jude
Ordensstjärna

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok