Blodtrycksmedicin före koll?

gul_zebra

Trådstartare
Okej, jag har klantat mig. Larmet ringde vid 23 för att påminna om min blodtrycksmedicin och poff så kom jag på att jag ska ju kolla blodtrycket imorrn och jag har ingen aning om huruvida jag ska ta kvällens dos eller hoppa över den. Det står ingenting i fass, det är för sent för att ringa vc och 1177 har världens längsta kö som jag verkligen inte orkar sitta i ikväll.

Någon som tar/tagit blodtrycksmedicin borde ju ha koll tycker jag, frågan är om någon är vaken och vet hur det ligger till?

Finns det några orsaker till att du inte skulle ta den? :)

Om du ska kolla blodtrycket hos läkaren vill ju hen se om medicineringen fungerar. Så ta du medicinen om ingen sagt något annat.
Ingen aning, skulle vara om det påverkar resultatet så det blir fel tänker jag. Som med Levaxin tex som inte ska tas inom ett dygn före blodprov.
Kruxet är att jag inte minns om läkaren sa nåt om det eller inte :p

Varför ska du göra kontrollen? Har du medicinerats länge?

Som @Wysiwyg säger så är det normala att läkaren vill kontrollera att medicinen verkar som den ska och då ska man ta medicinen som vanligt. Om jag var du skulle jag ta den, och skulle du nu ha gjort fel är det väl inte värre än att de får kalla dig igen. :)

Ingen aning, skulle vara om det påverkar resultatet så det blir fel tänker jag.

Nej, det gör det inte. Det man vill kolla är ju att blodtrycket går ner med din medicinering och för att veta det ska du ta medicinen som vanligt. :)

Levaxin är en annan grej, det blodprovet mäter värden som kan fås falskt höga i blodprovet om levaxin tas för nära. Vid blodtrycksmätning kan man inte få något sånt falskt högt värde genom att ta sin blodtrycksmedicin.

Varför ska du göra kontrollen? Har du medicinerats länge?

Som @Wysiwyg säger så är det normala att läkaren vill kontrollera att medicinen verkar som den ska och då ska man ta medicinen som vanligt. Om jag var du skulle jag ta den, och skulle du nu ha gjort fel är det väl inte värre än att de får kalla dig igen. :)
Har ganska nyligen börjat ta den, så ska bara checka av dosering och sådär. Ingen big deal alltså och lätt att boka in nytt besök om jag gör fel, tänker mest att det är enklast att göra rätt från början :)

Nej, det gör det inte. Det man vill kolla är ju att blodtrycket går ner med din medicinering och för att veta det ska du ta medicinen som vanligt. :)
Ah, då är det inte som med typ Levaxin alltså.

Excellent, tack för svaren! Då blir det en tablett även ikväll :)

Ah, då är det inte som med typ Levaxin alltså.

Excellent, tack för svaren! Då blir det en tablett även ikväll :)

Hann lägga till innan du svarade i mitt förra inlägg: Levaxin är en annan grej, det blodprovet mäter värden som kan fås falskt höga i blodprovet om levaxin tas för nära. Vid blodtrycksmätning kan man inte få något sånt falskt högt värde genom att ta sin blodtrycksmedicin.

Det var så lite! :)

Hann lägga till innan du svarade i mitt förra inlägg: Levaxin är en annan grej, det blodprovet mäter värden som kan fås falskt höga i blodprovet om levaxin tas för nära. Vid blodtrycksmätning kan man inte få något sånt falskt högt värde genom att ta sin blodtrycksmedicin.

Det var så lite! :)
Ah I see! Ja det var typ så jag tänkte om blodtrycksmedicinen (fast åt andra hållet då :p), men det kändes både logiskt och ologiskt på samma gång :angel:
Nåväl! Medicin tagen, nu är det bara att hoppas på ett bra tryck imorrn :)

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka