Blodspår i hagen :(

B

Borka2008

Idag när en av tejerna skulle luncha hästarna fann hon blodspår i min hage.
Åkte naturligtvis till stallet direkt. Det var min pålle som blödde:cry:

På Vänster framhov, den inre ballen hade han ett regält köttsår.

Jag tog in han i stallet för att kolla honom.Han hade slutat blöda men hade en ca 7 cm långt köttsår och var som en "ficka/flik".
Jag spola rent med vatten och tvätta med en blandning av vatten och talgsåpa. Badda även med en svag jodopax blandning.
På med kompress och sen linda runt med linda från apoteket.
Han gick på iaf ikv rent och stödde på foten men var väldigt varm på denna hov.

Nu till frågan, då jag inte har all kunskap själv, var detta ett balltramp?
Vad kan risken med detta sår vara? Eller finns det äns några komplikationer med detta?Hur ska jag göra med detta nu?
Snön ligger ännu i hagarna, det är tö och + grader på gång. Vi har annars VÄLDIGT leriga hagar då det inte är påfruset. Torv i boxen.
Omlindat på natten och fritt på dagen?
Hönsmamman är igång... :(
Kan man rida som vanligt efter ett balltramp?

Sv: Blodspår i hagen :(

Någon som har bild på balltramp förresten?

Är det djupt sår?

Sår som blir som fickor kan vara problematiska då de lätt samlas smuts i dom.

Nja....men tillräckligt för att jag ska bli nervig :o
Det ser ut som en liten ficka, och sen som en rå oxfilebiff under fickan.....jag är dålig på förklaringar jag vet! Men jag kan inte förklara bättre!

Nja....men tillräckligt för att jag ska bli nervig :o
Det ser ut som en liten ficka, och sen som en rå oxfilebiff under fickan.....jag är dålig på förklaringar jag vet! Men jag kan inte förklara bättre!

Min häst trampade sig på ballarna och fick som en spricka och som en "lucka" man kunde öppna och därinne hittade man såret :) han var varm där någon dag men visade ingen hälta eller ömhet. Men jag tvättade det noga med sårtvätt från apoteket minst en gång om dagen tills det hade läkt!

Okej, skönt å höra. Hade du det lindat?

Viktigt att hålla koll på det noga och verkligen hålla det rent!
Hade honom inte lindad, min hovslagare som tittade på
det sa att det var viktigt att hålla det öppet så det fick "andas".

Men är din häst öm?

nej inte nu ikväll, x-antal timmar efter olyckan. Han protestera inget mot att jag var där och "tryckte" och badda såret: men han var varm på det benet. Hab stödde på det bra och han gick som vanligt nu ikv.

Min erfarenhet av balltramp är att dom måste vara lindade minst 1v för har man tur kan den lilla fliken eller delar av den växa fast igen. Samt infektions risken är ju väldigt stor att gå ute i leriga hagar och låta jordbakterier tränga in...Den är väl ordentligt stelkramps vaccinerad?

När min häst fick ett fult balltramp i samband med hoppning på broddar så stod han inne på box i 6v med galoppbandage som byttes dagligen eller var
3:e dag. Han blev aldrig halt eller fick infektion i såret och han kunde ridas fullt ut hela tiden. Såret fick han denna årstid när det är som blötast och lerigast...Fliken växte fast och ingenting syns idag. Men viktigt är att linda hårt så att det blir ett bra tryck över sårområdet med kompress och gasbinda och sen dra ett par varv med Wetrap över, vid ridning lindade vi ett par varv silvertejp över för att förhindra att alltför mkt skit skulle gå in under bandaget.

Min häst kunde också ridas fullt ut, men hade honom inte lindad, höll bara såret så rent som möjligt! och då var hagarna leriga...

det syns ingenting där på honom nu, och han var aldrig halt eller öm.

men det kanske var lite allvarligare ditt balltramp eftersom broddar var inblandade :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej. Då jag upptäckte igår att "fröken tant" hade en mindre sårskada på höger bakkota (troligen trampskada) med lindrig svullnad och...
2
Svar
27
· Visningar
6 088
Senast: MalanMjöl
·
C
Hästvård Kompisens häst trampade av sej skon vid ett 'race' i hagen för 2 dagar sedan & fick därmed ett rejält balltramp på ena benet fram. Det...
Svar
17
· Visningar
5 949
Senast: pollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka