Constance

Trådstartare
Hur mycket kan man se om man tar ett blodprov på häst?

Alltså att man t.ex. kan se vilka brister en häst har. Vad kan man se för brist?

Vad mer kan man se genom ett blodprov?

Vilka "tester" ingår i en sån "koll"? Kan man "lägga till" någon extra?

Sv: Blodprov

De "wanliga" blodprowerna brukar innebära en kontroll aw infektionsbilden, dws de wita blodkropparna och wissa andra indikatorer på inflammation. Röda blodkroppar, Hb, kollas också.

Sedan kan man kontrollera olika enzymer och därigenom få besked om lewer, njurar osw. Blodsocker kan man analysera. Olika hormoner, sköldkörtelhormon, insulin m fl. Man kan kika på blodets niwåer aw olika elektrolyter och mineraler; natrium, kalium, kalcium, koppar, järn, magnesium osw.

Man kan kolla det mesta.. Det beror på wad man kryssar i på remissen och hur mycket man är beredd att betala!

Det beror ju helt på wad du will kontrollera. Det är olika analysmetoder och de kostar olika mycket. Totala priset beror också på weterinärens kostnader, klinik eller wet som kommer ut, resa osw.

Ring och hör med din weterinär.
Wilka prower will du ta och warför?

jag har skrivit en annan tråd. Om "skabbiga öron, skav och luktar inte normalt" eller nåt sånt :p Min häst som inte riktigt känns bra sen i februari. Och då var det en som skrev att det lät som att det kunde vara brist på något.

Ok. Jag har kollat din andra tråd. Lukten tror jag inget om, ingen lukt är en bra lukt. Hade hon luktat gammal fotswett hade det warit wärre. Wad gäller skawen så kommer de ju onekligen där något ligger an. Wita hårstrån är ju en typisk reaktion på skaw. Och när du skriwer att pälsen är gnussad så känns det ändå som om problemet sas kommer utifrån.

Hårawfallet på öronen kan bero på en lindrigare insektsallergi.

Ska man utreda kan man absolut börja med att ta en "utredningsstatus", ett blodprow där man skannar aw det mesta för att se att det inte finns några tokigheter med inre organ, någon infektionsbild eller brist på de wanligare ämnena. Wissa hudproblem orsakas aw en brist, t e zinkbrist, men det finns en mängd andra anledningar som är wanligare. Du kan titta på labbet Canilabs hemsida; www.canilab.se. För att ställa diagnos behöwer man sannolikt ta en biopsi från de förändrade områdena.

I awwaktan på detta tycker jag att du ska ge hästen omega 3/6. Finns bra oljor att köpa hos wet, bla Dr Baddakys. Om du inte hittar så testa linfrö.

okej. Tack så mycket för dina svar :bow:

Jag ska kolla över utrustningen. Jag använder bara lindor nu och bara använda mjuka schabrak och byta oftare.

Jag ska koll apå hemsidan du länkade till. Och jag ska införskaffa mig Omega 3/6. Är det någon skillnad mellan 3 och 6? Är någon att föredra före den andra? Eller är det både och man ska ha? :o

OT, men jag tycker det är så roligt att läsa när du skriver med w :p Det har sin charm :D

Edit: Shit vad dyrt det är att ta prover :o

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Bamburine
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 028
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 385
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
445
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka