• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fiasnutt
  • Startdatum Startdatum
F

Fiasnutt

I eftermiddags när jag tittade till mitt sto upptäckte jag en liten rännil med blod som sipprade ur slidöppningen på henne. Hon är väntas föla 1/5 och jag undrar om det här är normalt eller om jag bör tillkalla veterinär?
Hon verkar må bra i övrigt. Min medryttare hade skrittat ut i skogen med henne i förmiddags och hon hade vart jättepigg och positiv då.

Tacksam för svar!

Verkar ju vara lite tidigt för att det skulle vara slemproppen, men inte helt omöjligt!

Såg du enbart tunnflytande blod, eller fanns det lite 'klistrigt' slem också (fast man kan ju missa det!)??

Tänkbart också att hon kanske fölar något tidigare än beräknat datum, eller återbildar slemproppen och går över tiden!?

Rekommenderar att enbart promenera/tömköra henne hädanefter fram tills hon säger ifrån! :)

Hej Bia!

Bara tunnflytande blod såg jag. Inget slem. Hur funkar det här med slemproppen? Berätta gärna mer!

Slemproppen fungerar som ett skydd för livmodern så att det inte skall komma in bakterier m.m. och störa utvecklingen i livmodern och förstöra miljön som är uppbyggd för fostret.

Den är gulvit och mycket seg och klistrig.. inte sällan blodblandad då den 'går'. :)

Ahh. Då är jag med. Hur nära fölning är det normalt att de släpper den annars? Har inte tittat på min dam idag, men jag har inte heller hört något från min stallvärd som kollar till henne på morgonen så jag antar att det inte är någon ko på isen ännu :)

Fasiken. Jag lånade ut min fölningsbok till någon i höstas och nu kommer jag inte ihåg vem :( Känner mig helt handfallen och nervös när jag inte kan lusläsa om precis allting... ;P

Den kan 'gå' precis innan eller (enligt hörsägen) flera veckor innan.

De få ston jag sett det på har dock släppt den under sista veckan, så det är ju väldigt olika och absolut inget 'säkert' fölningstecken!

Hmm.. hon är på dygn 308 så jag hoppas verkligen inte att det är dags än. Hon uppvisar inga andra tecken som säger mig att det är dags på långa vägar, så jag fortsätter ha is i magen. Ska kolla idag hur hon ser ut.

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 765
Senast: pews1972
·
Hästvård Gör en egen tråd och hoppas på lite funderingar och så ifrån er. Vill börja med att säga att veterinären är inkopplad. Hästen är ett...
Svar
15
· Visningar
1 803
Senast: Nalasmatte
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka