Blödning, kyla/värma?

L

litentravare

Så här har jag fattat det:

När man tränar hårdare blir det små blödningar i muskler och senor som behövs för att kroppen ska utväcklas och förbättras.
Men om det blir för stora blödningar kan en svulnad komma och för att förhindra det kan man kyla så att blodkärlen drar ihop sig.
Värma gör man för att vidga blodkärlen så att det blir en större blodcirkulation och kroppen kan snabbare läka ut "skadan".

Nu är frågan:
När sluta kyla och börja värma?

Jag har hört att en blödning kan ta på sig 3 dygn innan det är risk för svullnad. I det fallet är det inte läge att värma på tre dygn.
Men vanligast är att man bandagerar varma nattbandage redan samma kväll.

Finns det någon där ute som vet när senor/muskler är färdiga för att börja värmas? :bump:

Sv: Blödning, kyla/värma?

Jag har inget korrekt svar på din fråga men min EQ förespråkar att: Kyl hästens ben samma dag som det har blivit ansträng/gått hårt. Dagen efter ska det vara värmade omslag över t ex natten. Har gjort så på min pålle o han är kanon fin i sina ben hittills. Finns säker tusen olika varianter,men detta funkar för mig.:laugh:

Ska det uppstå blödningar i muskulatur och senapparatur för att kroppen ska utwecklas!?

Ojj, jag läste visst inte TS inlägg ordentligt, det lät rätt "dumt". Jag svarade bara på ordningsföljd av kyla och värme vid ansträngning/träning :o Håler med Tant Ester; behöver du uppstå blödningar för att hästen ska utvecklas?? Då kanske man ska träna på annat sätt. Små blödningar uppkommer väl oftast av "misstag" tex att hästen slår på sig eller dyl, men nu pratar jag om benen! Det jag har skrivit om kyla och värme gäller benen!!!! Min pålle fick en muskelbristning men blödning i bogen en gång (mellan frambenen typ) då kylde jag det området med vatten 2 ggr/dag i 3 dagar, där efter liniment 3 ggr/v och enbart skritt träning, MEN det va en annan historia! :angel:

Hela träningen bygger ju på att bryta ner lite, så kroppen ska bygga upp och klara av ännu mer. Träningsverk får man av små blödningar i muskeln och små blödningar får alla vid ansträngning. Det är inget farligt.

Var nog lite otydlig i första inlägget, menade inte muskelskador, utan mer vården efter större ansträngning.

Har kollat upp det med lite olika veterinärer nu :)
en blödning (i en muskel, i en sena i ett ben mm) kan vara från 24-48 timmar. Alltså kan det inte komma något possitivt i att värma under de första 1-2 dygnen.

:bump:

Senast ändrad av en moderator:

Detta är träningsvärk. Förmodligen samma funktion i muskler hos hästar som hos människor.

Den så kallade träningsvärken beror på att det är små muskelbristningar i muskelfibrerna som ger en svullnad i musklerna. Det i sin tur gör så att man känner sig stel och öm.

Träningsvärken dyker upp 1 – 2 dagar efter att man har tränat hårt, till exempel på gym i maxstyrka. Om du tränar med lätta vikter eller tränar kondition så kommer blodcirkulationen att öka och det i sin tur underlättar läkningen av muskeln. När du har träningsvärk så ska du vänta tills att den har gått över innan du börjar att träna hårt igen.

vid träning så får du alltid bristningar i muskelaturen, det går nästan inte att undvika. Det är ju därför du inte ska ut med hästen varje dag. För pållen behöver ett par dgr att låta kroppen återhämta sig. Det är det absolut viktigaste åtgärden som du bör vidta.

Och när du har tränat din häst så ska du lämpligast kyla benen ett litet tag me dt ex kallt vatten. Sedan kan du lägga på ett kyllinement på benen.

Om det uppstår en skada av något slag, så ska du använda dig av ett värmande linement. Vad du väljer är en smaksak och hur stor ev skada är. Det finns värme lera, t ex och tillsammans med folie och bandage så är detta alt bra.

Men jag kyler alltid lite extra med KALLT vatten efter att jag tränat. Och det har alltid funkat väldigt bra.

Om det uppstår en skada av något slag, så ska du använda dig av ett värmande linement. Vad du väljer är en smaksak och hur stor ev skada är. Det finns värme lera, t ex och tillsammans med folie och bandage så är detta alt bra.

???????????????

Vid en skada ska man kyla gärnet, right?
Kyla drar ihop blodkärlen, minskar blodcirkulationen och minskar då svullnaden och skadans framfart. Om någonting går sönder får man absolut inte värma.
Värme vidgar blodkärlen och ökar blodgenomströmningen, vilket är jätte bra när skadan ska läkas, men gör bara skadan större och svullnaden ännu större om man ska värma de 24-48h efter skadan inträffade. När skadan är akut vill man "pausa" händelsen tills alla blodkärl är iordning och har slutat blöda.

Varför skulle man vilja värma?

Liknande trådar

Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 264
Senast: ll.96
·
Hästvård Den eviga undran vid skada vilket är bäst för just den skadan... Tänkte se vilket ni tror är bäst i vårat fall. Hästen slog i ett...
Svar
1
· Visningar
1 606
Senast: spaderÄss
·
Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 852
Senast: skuggi
·
Z
Ridning Hej alla! Jag har varit sugen på att sadla om till AR i många år men skador, först mina och sen hästens samt jobb och stress har...
Svar
17
· Visningar
1 715
Senast: noble art
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka