Blödning i hoven?

E

EmblaHamilton

Hej mitt fyraåriga sto har blivit öm i framfötterna, hovslagare säger att det inte är fång utan en blödning orsakad av tryck på hoven?
Har rådfrågat med vett men dom säger avakta?
är det nån som har en hopphäst som(hoppat för mycket?)
det märks inget i vanlig dressyr, utan endast vid hopp träning, hon vägrar långt innan hindret, eller river? snälla hör av er?
ej temp, ej puls i nån av hovarna, ej nån värme!:confused:

Sv: Blödning i hoven?

hur länge har hon haft ont?

för det mesta går faktiskt över med vila... (jag veet inte allt men många skador gör)

Hon har väll små krånglat i ca 2 veckor, hovis var här för en veckasedan.

Såg hovslagaren blödningar, och i så fall var då någonstans? Min hovslagare såg blödningar i lamellranden på min häst, men han påstod att det till 98% var för att hon hade varit överviktig på betet. Nix pix, det visade sig vara fång med hovbensrotationer...:crazy:

jag tror det var i lamellranden? men eftersom hon inte är halt när jag rider?? eller på betet? omöjligtvis kan det vara rotation på hovbenet? hur tålig hon än är så skulle hon absolut visat mer symtom eller? jag är osäker,men det jag läst om fång så stämmer det inte, hovis nämde fång, men hon har inga andra symtom, vett tyckte att jag inte skulle oroa mig för fång.

kl

jag säger av min erfarenhet och efter vad du sa vet tyckte. avvakta någon vecka, men ring och boka en tid på klinik. försök ha hästen så stilla som möjligt... alltid bäst att ta det säkra före det osäkra. och är det nu något allvarligt, är det billigare och bättre att få det behandlat i god tid =)

Alltså eftersom jag inte känner nått i vanlig ridning så är det i hoppningen jag märkt det, så det är som sagt en två veckor, kanske lite mer nu då. Är det nån som vet om en bra hästklinik? för det är att lysa hovarna?

Jag lånar tråden lite grann och hoppas få svar från fiskegubben eller andra som är bra på ämnet:angel:.

Varje skoning syns det blödningar i sulan på min häst. Ibland på alla fyra, ibland på en hov, ibland två stycken på en hov osv. Så här har det varit sedan jag köpte henne för snart tre år sedan. Hästen har stått i olika stall och ridits på olika underlag, har dock undvikit steniga vägar. Någon gång ibland kan hon kännas lite "stapplig" eller ovillig, absolut inte halt men inte helt fräsh, förmodligen är detta då en blödning "är aktiv" eller hur man ska beskriva det. Hon ömmar inte för tryck med visitertång när detta händer. Både min hovslagare och klinikhovslagare menar att det inte går att göra något. Klinikhovslagare menar att det är för hon har tunna sulor men anser inte att sulor är något alternativ. Hon har även haft tre hovbölder under tiden jag haft henne samt hålvägg vid två tillfällen och ytterligare en gång diagnostiserats med någon slags inflammation i samtliga fyra hovar.

Vad gör man? Vad kan det bero på?

Av geografiska skäl kommer hästen nu bli skodd av en annan hovslagare, får se om det gör skillnad. Tidigare har hon skotts av utbildad hovslagare som enligt klinik gör ett mycket bra jobb. Under en period skoddes hon av klinikveterinär vilket inte gjorde någon skillnad.

Senast ändrad:

det låter som min häst, hon är inte halt men hon känns inte fräsh och ovilig vid hopp, annar märks det inte. och blödningen var i framhovarna, detta har hon aldrig haft innan. Hon har haft två duktiga hovslagare, och det är med den senaste nu som det har blivit blödning men han har skott henne ett bra tag?

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny på 23år som visade tecken på fång när hovslagaren kom i början av januari. Det fanns en liten blödning i en framhov och...
Svar
13
· Visningar
1 759
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 763
Senast: Efwa
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 398
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Krystalline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023