CosmicQueen

Trådstartare
Fick svar på mitt träckprov idag. Både stoet och unghästen hade strax över 500 EPG på lilla/stora blodmasken. Annars 0 på resten.
Odling är satt och svaret kommer om ca 2 veckor.

Nu till mina frågor, ska jag avmaska nu eller ska jag vänta tills svaret på odlingen kommer? vad är det dom kollar på odlingen?
När jag ska avmaska, vilket preparat är bäst mot blodmask?
När ska jag göra träckprov igen? Efter hur många intervaller?

Hoppas någon har svar på mina frågor.
Veterinären dom rekommenderar har ju teletid först på torsdag.

Sv: Blodmask.

På odlingen kollar de om det är lilla eller stora blodmasken, dvs 'artbestämmer'.

Anga vmaskning så om den ska göra nu eller ej beror på var man bor och hur mkt 'vinter' det är, dvs om blodmasken kan antas vara i dvala eller ej. Så, hur står det till med vintern hos er, är det ingen vinter där heller?

Vänta in odlingen kan du göra alldeles oavsett, då vet du säkert vad det är du ska maska. Om jag inte minns fel tar alla maskmedel blodmask, så vad har du tänkt avmaska med i år för preparat och vad använde du förra året?

Att du har blodmask nu visar vad hästarna fick i sig förra året, har de bara ätit gräs på bete eller har de ätit gräs i t ex vinterhage med?

Kele hade 1200 EPG blodmask i februari förra året. Jag inväntade mildare väder och avmaskade, tror det blev i mars. Sen avmaskade jag enligt intervall (med banminth, det var ett banminthår) tills juni, sen väntade jag ut intervallen och istället för en ny avmaskning i juli tog jag träckprov. Som visade 50 EPG (Vision 0 EPG), så ingen anledning att avmaska. Vi får väl se vad årets träckprov visar nu, om det var på hingsstationen hon fick blodmask eller av vinterhagen, och hur smittade hagarna är (dvs om hon har högt EPG nu igen)

Odlingen kollar bara om du har stora blodmasken, då är det viktigt med noggranna rutiner och fler träckprover för uppföljning då den är ordentligt mycket farligare för hästen än övriga maskar.

JAG skulle avmaska nu medan det är milt för att hålla hagarna renare under den här skumma vintern. För hästarna är det ingen fara, men det kan ju vara trevligt att inte öka på smittan i hagen.

Magda - frågade i annan tråd men det kan försvunnit i allmänna diskussionen. Får man ett rättvisande träckprov nu? (vi har inte haft vinter utan plus och elände och grejer, precis slagit om och är precis kring nollan men långt ifrån riktig vinter). Jag vill ju veta om jag har samma läge som förra året, eller om jag lyckats bli av med det?

(resume - Avmaskat enligt skolboken hela 03. I feb 04 hade Kele 1200 EPG blodmask. Avmaskades i mars, april, maj och juni med banminth och sedan hoppade jag juliavmaskningen och skickade träckprov som visade 0 EPG Vision och 50 EPG blodmask Kele. Inte avmaskat sen dess. Vill ju gärna veta hur det står till NUU, för att kunna minska smittan i vinterhagen. Tänkte ju eg ta träckprov i höstas men det avrådde du ju från)

Tack så mkt för era svar. :)

Här är det vinter, iaf för tillfället med snö och - grader. Har iofs varit tö och + och kan så bli igen. Men att det skulle bli såpass att det blir barmark är inte så troligt. Så snö lär vi nog ha par/tre månader till iaf.

Fyrantel är vad jag tänkt maska med iår och det tar blodmask såg jag.
Mao kan jag avmaska med det enligt intervall fram tills i vår/sommar då dom ska iväg på bete och göra träckprov då tex?

I somras var dom på bete och sedan på hösten gick dom i hagen som stoet gått i på våren innan hon fick föl o tills dom åkte på bete.

Så milt som det är nu så lär du få ett ok svar.

CosmicQueen skrev:
Fyrantel är vad jag tänkt maska med iår och det tar blodmask såg jag.
Mao kan jag avmaska med det enligt intervall fram tills i vår/sommar då dom ska iväg på bete och göra träckprov då tex?

I somras var dom på bete och sedan på hösten gick dom i hagen som stoet gått i på våren innan hon fick föl o tills dom åkte på bete.

JAG skulle inte sluta maska över sommarbetet om det ska gå andra hästar där och du inte vet att de inte har mask..

Magdalena skrev:
Så milt som det är nu så lär du få ett ok svar.

Tackar, då ska jag förära Bitte med lite bajsbollar på tisdag då ;) (skickar på måndag).

När kan man avmaska, enligt SMHI ska det fram till tisdag vara typ 0- 4 minus, vad krävs för de små rackarna ska gå i dvala?

Sen en annan fråga, om man släpper hästarna i sommarhagen när det är minus och frost, dör de små maskarna då eller överlever de det?

Men jag menar om jag gör träckprov alldeles INNAN dom åker på betet. Har dom ej mask då så har jag uppehåll över sommaren, annars fortsätter jag avmaska.
Eller hur ska jag göra?

CosmicQueen skrev:
Men jag menar om jag gör träckprov alldeles INNAN dom åker på betet. Har dom ej mask då så har jag uppehåll över sommaren, annars fortsätter jag avmaska.
Eller hur ska jag göra?

Fattade att det var så du menade, och det är så jag INTE skulle göra om du inte vet att betet är parasitfritt och hästarna som går där inte har en massa mask.

Annars riskerar du ju att maska och blivit av med masken, så åker de på bete och kommer hem med mer mask än du har nu. Hänger du med?

Spelar ju ingen roll om de är garanterat maskfria när de kommer dit om betet är smittat eller smittas ner av andra hästar som går där.

Ca 500 EPG ägg från stora och/eller lilla blodmasken är inget hästarna lider av. Odlingen visar eventuell förekomst av stora blodmasken. Om den finns bör man vara extra vaksam med sina avmasknigsrutiner framöver. Du kan lugnt avvakta och ringa veterinären på torsdag.

Ok, men hur ska jag göra då tycker du.
Avmaska enligt intervall hela våren o sommaren och göra träckprov till hösten då dom kommer hem igen? El hur skulle du ha gjort?

Nej, det förstår jag att det inte är akut att avmaska på en gång. Var mest jag som är nyfiken på hur jag ska gå till väga och inte orkar vänta tills tordag. ;)
Vet ju att vi har "maskexperter" här. :D

CosmicQueen skrev:
Ok, men hur ska jag göra då tycker du.
Avmaska enligt intervall hela våren o sommaren och göra träckprov till hösten då dom kommer hem igen? El hur skulle du ha gjort?

Det beror ju på vad det är för bete och vad för andra hästar som ska gå där? Hur kommer avmaskningsrutinerna på betet vara btw, alla hästar där ska ju avmaskas enligt samma intervall etc annars blir det knas.

Men som sgat vad är dte för bete, har det gått hästar där förr och vad ska det gå för andra hästar där?

Det du vill undvika är ju att dina hästar tar med sig en massa mask hem från betet, som de smittar ner dina hagar med nu till hösten och nästa vår liksom.

DEt var ett tag sen inlääget inkom men jag testar... Hade din häst diarré när den hade blodmask???:rofl:

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 407
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 618
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka