Minisol

Trådstartare
Min höst kom in från hagen blodig på insidan av benet en bit under framknät o det hade runnit, hittar inget sår eller vart blodet som hade runnit ganska rejält kommer ifrån. Han är varken varm, svullen eller halt. Vad borde jag göra?

Ibland kan de få ett sår i en ven, då blöder det ordentligt, nästan spruta ut, även om det är ett pyttesår. Har det slutat blöda är det ingen fara.

Ibland kan de få ett sår i en ven, då blöder det ordentligt, nästan spruta ut, även om det är ett pyttesår. Har det slutat blöda är det ingen fara.

Ja det har slutat att blöda, hur ska jag göra för att det inte ska hända igen? Kan man ha skydd i hagen? Vilka?

Min höst kom in från hagen blodig på insidan av benet en bit under framknät o det hade runnit, hittar inget sår eller vart blodet som hade runnit ganska rejält kommer ifrån. Han är varken varm, svullen eller halt. Vad borde jag göra?
Tvätta rent.

Hästar slår sig ibland. Man kan inte skydda dem från allt och allting. Risken är också att de skydd du använder kan komma att orsaka skador (fastna eller liknade) eller skava.

Tänk på att ridskydd inte är gjorda för att ha på längre perioder, mer risk för skador då än utan skydd, undantag boots.

Sedan finns stall och hagskydd som är gjorda för att sitta längre, hur länge är olika men även här finns risk för att få in smuts (lera, grus mm) mellan skydd och ben vilket kan ge elaka skador.

En av mina föra hästar hade snabblindor vid frost då hon haft fång, tyckte det var ett evigt kollade så skyddet satt bra och inget hamnat mellan skydd och ben.

inte så kul när ens häst kommer in med blodiga ben var o varannan dag.
Min gör det. Jag rycker på axlarna, tvättar om jag anser att det behövs och så får det vara bra med det. Jag kan inte linda henne från kronranden upp till knät. Hon är lite knöglig på insidan av skenorna men hon måste få vara häst.

De enda skydd jag kan tänka mig i hagen är boots och kotringar. Både för att slippa broddtramp men också i de fall hästen drar av sig skor i parti och minut (och då i samråd med hovslagaren så hen fasar skorna för att slippa problemet om möjligt). Broddtramp kan bli riktigt illa så det vill jag skydda emot. De skydden skadar inte heller så som höga skydd riskerar att göra.

Ts. Jag hade kollat igenom hagen noga så att det inte finns något där hästen skadar sig på och särskilt om det har hänt flera gånger. En vass pinne som ligger dumt, en plåt som flugit ut i hagen med någon kastvind eller något annat som ligger där och väntar på att bli hittat.

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 566
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar