Sv: Blodgrupper
Mja, jag skrev plus och minus för att bara beskriva principen (känns onödigt med en lång utläggning om äbdå ingen är intresserad), på hästar är det ju inte motsvarande våran Rh-faktor... Det är snarare såhär om jag förstått rätt:
Hästens blodgrupper kan vara; EAA, EAC, EAD, EAK, EAP, EAQ och EAU (slog upp ur Tizard).
Om mamman saknar kombinationen AA (AA-negativ, vilket jag bara kallade negativ) men hingsten har denna kombination kan fölet också få denna kombination. Då kan vid fölning antikroppar mot fölets blod bildas (eftersom deras blod blandas lite vid själva fölningen), men antikroppar hinner inte bildas i colostrum när det första fölet diar.
Om stoet sedan blir dräktig igen, även denna gång med ett AApositivt för (samma blodgrupp, precis som du säger) så kommer det finnas autoantikroppar mot detta fölets blod i ammans colostrum och resultera i anemi hos fölungen.
Ovanstående kan även hända kombination AQ om jag fattat det rätt (mer osäker på den, vilket min lärobok också verkar vara). Alltså, om mamman är AQ negativ, men fölet är AQ positiv upstår exakt samma fenomen.
Sedan verkar det finnas olika teorier om att berorende på vilken övrig blodgrupp mamman har har hon olik stor benägenhet att bilda antikroppar mot fölets blod.
Samt att jag förstår det som att AA ofta är ännu värre än AQ.
Sånt här är trevligt att luska i på morgonen
, nu vaknade iaf jag lite