Blodgrupper

MissFideli

Trådstartare
Kan hästar ha olika blodtyper? Och kan det krocka? På katt kan man inte para hur som helst om det skiljer på blodtyperna, ungarna kan dö eller få allvarliga skador då. Parar man en B-hona med en A-hane så låter man inte ungarna få råmjölken, utan nappar dom första 16 timmarna.

Sv: Blodgrupper

Jag har aldrig hört talats om detta kattfenomen och jag har heller ingen aning om hästar har olika blodtyper (jag antar dock det)... Men människor har det och vi får "para oss hur som helst" utan konsekvenser :D Så min slutsats är att det bara finns inom kattvärlden :idea:

Men människor har det och vi får "para oss hur som helst" utan konsekvenser :D
Nej det stämmer inte riktigt. Om en kvinna, som är Rh negativ, är gravid med ett barn, som är Rh positiv kan hon bilda antikroppar mot Rh positivt blod. Problemen kommer sedan i följande graviditet med ett Rh positivt barn. Det barnet kan få allvarliga skador om antikroparna kommer i barnets blodomlopp... Har dock inte med blodgrupperna att göra.

På själva frågan, om hästarna har olika blodgrupper, kan jag inte säga något...

Hästar kan också drabbas av samma fenomen. Det heter neonatal isoelerolys.

Så dom kan det? Spännande! Hur vanligt är det då? Är det rasbundet som på katter? Alltså inom vissa raser finns bara en blodgrupp, inom andra måste man testa eftersom båda finns.

Nej, det heter neonatal isoerytrolys och innebär att fölet får i sig antikroppar från mamman (via råmjölken) som är riktade mot fölets egna röda blodkroppar. Mycket allvarligt.

Även katt kan drabbas av fenomenet, men det är sällsynt och inget man behöver fundera på om kattan hemma är havandes.

Senast ändrad:

Om jag minns rätt kan det där aldrig hända med ett maidensto dock. Stoet måste först ha fått ett föl där blodet av någon anledning kommit i kontakt med varande och stoet bildar då antikroppar. Vid nästa fölning kan den då ge råmjölk till fölet med antikroppar mot fölets eget blod.

Katter däremot har antikroppar mot annan blodgrupp "medfött". Ska man ge blod till katt tex måste det alltid vara rätt blodgrupp. Till hund däremot kan man tex ge sk negativt blod till en hund med positivt blod och man kan även ge positivt till en negativ en gång medan upprepade gånger kan ge motsvarande nedbrytning av de egna blodkropparna.

Det där med blodgrupper och hur de uppför sig är väldigt invecklat och väldigt artspecifikt, men intressant! :)

Tror inte det är som på katt. Sen är det än så länge väldigt ovanligt med blodgivning hos häst i Sverige. Har hört något enstaka fall. Dels för att det är lite krångligt praktiskt och sen att det skulle kosta så oerhört mycket.

En klinik jag var på utomlands hade dock några valacker gåendes i en hage med enda uppgift att lämna blod vid behov. Det gavs dock egentligen bara en gång till häst, klarar de sig inte då ger man inte upprepade och då spelar det ingen roll vilken blodgrupp de har (se motsv för hd i mitt inlägg ovan) vilket för mig pekar på att hästar fungerar mer som hundar och inte som katter gällande den biten. Man vill dock inte använda ston som fått föl, just för att de då kan ha bildat antikroppar vilket ett maidensto eller valack inte har som således funkar utmärkt som blodgivare.

Rh är en blodgruppering. Hos människa har man hittat nära 30 olika blodgrupperingar. Det kan bli komplicerat om en person har bildat antikroppar mot någon av de mer ovanliga.

Läs lite här, kortfattat men enkelt.

Kan tänka mig att det kan bli komplicerat hos andra djurslag också.
Vet också om hästar vars enda uppgift i livet var att vara blodgivare. De fick inte ha någon som helst kontakt med andra hästar pga smittorisk och annat.

Nej, det heter neonatal isoerytrolys och innebär att fölet får i sig antikroppar från mamman (via råmjölken) som är riktade mot fölets egna röda blodkroppar. Mycket allvarligt.

Även katt kan drabbas av fenomenet, men det är sällsynt och inget man behöver fundera på om kattan hemma är havandes.

Det sista är en sanning med modifikation. Inom vissa raser testas ALLA avelsdjur. Dom raser där båda grupperna finns.

Tack. Jag blandade ihop boksäverna. men vi menar samma sak iall afall.

Ja, hästar kan ha olika blodgrupper. Det är inget man undersöker innan avel och har helelr inga konsekvenser. Däremot kan det ske komplikationer om en hingst är positiv (likt våran Rh-faktor) och mamman är negativ. Fenomenet har beskrivits av folk här ovan och leder alltså till hemolytisk anemi hos det ANDRA fölet som fås (förutsatt att det första fölet var en positiv fölunge och den andra nu är en negativ fölis).. Antikropparna mot fölets blod hinner inte bildas vid första fölningen utan problemet uppstår först vid andra fölningen.
Hemolytisk anemi inebär alltså att blodkropparna hos fölungen bryts ned och den får en kraftig anemi och blir mycket svag.

Det andra fölet drabbas om det har samma blodgrupp som det första - annars har inte moderns immunförsvar stött på och identifierat erytrocyterna som "fiender".

Mja, jag skrev plus och minus för att bara beskriva principen (känns onödigt med en lång utläggning om äbdå ingen är intresserad), på hästar är det ju inte motsvarande våran Rh-faktor... Det är snarare såhär om jag förstått rätt:

Hästens blodgrupper kan vara; EAA, EAC, EAD, EAK, EAP, EAQ och EAU (slog upp ur Tizard).
Om mamman saknar kombinationen AA (AA-negativ, vilket jag bara kallade negativ) men hingsten har denna kombination kan fölet också få denna kombination. Då kan vid fölning antikroppar mot fölets blod bildas (eftersom deras blod blandas lite vid själva fölningen), men antikroppar hinner inte bildas i colostrum när det första fölet diar.
Om stoet sedan blir dräktig igen, även denna gång med ett AApositivt för (samma blodgrupp, precis som du säger) så kommer det finnas autoantikroppar mot detta fölets blod i ammans colostrum och resultera i anemi hos fölungen.

Ovanstående kan även hända kombination AQ om jag fattat det rätt (mer osäker på den, vilket min lärobok också verkar vara). Alltså, om mamman är AQ negativ, men fölet är AQ positiv upstår exakt samma fenomen.

Sedan verkar det finnas olika teorier om att berorende på vilken övrig blodgrupp mamman har har hon olik stor benägenhet att bilda antikroppar mot fölets blod.
Samt att jag förstår det som att AA ofta är ännu värre än AQ.

Sånt här är trevligt att luska i på morgonen :idea:, nu vaknade iaf jag lite :D

Finns det nån info/forskning på svenska om olika blodgrupper på häst?
Vad kan det bli för "skillnader" på hästar med olika blodgrupper, är det rasbetingat eller...

Marlene

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
3
· Visningar
449
Senast: Tofs
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 078
Senast: Bison
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 741
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur