Blodfyllt öra (spetsen)

Jonas All Mighty

Trådstartare
Längst ut på min hästs öra, längst ut på tippen, så e det en blodfylld (tror jag) kula. den e ganska stor, verkar inte vara något bett tycker jag, ingen yttre påverkan alls.

det är inte heller på ena sidan av örat utan det är hela huden som e uppfullt, alltså den sitter inte på ytter eller innersidan av örat..

jag har hört talas om "blodöra" på hund, att de blodfyllt men aldrig på häst...

va tror ni de kan vara, fick ett par dåliga bilder ni kan se!

mvh jonas

ps, han tycker inte om när man klämmer på den (konstigt va) :), men är inte besvärad i annat fall. jag ska ringa vet om den inte lagt sig imorn hade jag tänkt. de ju bara så många ggr man ringt helt i onödan så jag låter de vänta tills helgen är över=)

agathon!
29351902.jpg

en till.
29351934.jpg

tacksam för svar!

Sv: Blodfyllt öra (spetsen)

Du ser längst ut att det inte är spetsigt. Det är inte brosk hårt utan mer blodhårt, eller var. Tror dock det är blod. Men det är ganska hårt för det e sprängfyllt liksom..

Din kuses knöl kanske helt enkelt är unik!? ;)

Jag har faktiskt inte en aning men även min häst har en liknande knöl på ena örat. Men aningens mindre. Plus att jag tror att det är en broskknöl i hans fall. Inget han är besvärad utav iaf och den blir ju varken större eller mindre...

Ändrar sig knölen på din häst i storlek något eller i konsistens?

åh tack för svar hehe

den är i samma storlek hela tiden, eller de dagar den varit där.. och det är blod, eller var i den, han besväras inte om man inte tar på den.. (man kan alltså säga att han besväras av den kanske).

Men vet sa att om det är som hos hund, alltså blodöra så kan kroppen absorbera det bloder av sig sj, men då e de riskt att de blir ett deformerat öra.. altså att de bildas brosk eller liknande.. jag tror jag får prata med vet och se om han kan komma ut och ge lugnande och dränera ut de.. vill helst inte men, den knölen e ju inte så snygg.. inte för att de e hela världen, men nu när man just har skaffat en så snygg häst som ska vara hingst och allt hehe...

Min kuse är valack så hans knöl får stanna så länge den inte blir större eller börjar att besvära honom... :D

Kanske lika så gott att låta vetten kika på "blodörat" då iaf. Kom ju på att när jag var barn hade vi en St:bernhard som fick ett blodöra. Dom tömde örat på blodet och så sydde dom hela örat med knappar för att det inte skulle ske en återbildning. Hon kallades passande nogt för punkhunden så länge knapparna satt! :)

Nu tror ju inte jag att din häst behöver få knappar påsydda men det skulle ju se rätt så kul ut!

Glöm inte att skriva sedan hur det gick och vad vetten sa!

ja vet en labrador som också hade det.. nu har ju hästen bara så lite så de lär ju räcka att bara snitta och tömma det, hoppas jag..

jo, jag ska ringa vetten på måndag har jag bestämt mig nu idag.. ingen mening att vänta.. jäkla djur, alltid ska de va nått! skriver igen på måndag =)

Nej din är inte unik, min har det också sen tre år tillbaka. Inget att göra sa vetten, man opererar inte som på hundar utan det får vara. Inget ont eller nåt problem med det.

Nej ingen aning. Men vetten sa att de borde kunna vara den. Det var därför jag frågade här. Men den är kvar så jag ringer imorn. Han vill inte att man tar på örat så han tycker nog den är jobbig..

Han var ute och sa att man hade kunnat snitta och låta blodet rinna ur men de var för stelt nu. ja hade kunnat gjort de innan men nu e de tooo late. men han trodde de skulle minsta väldigt mkt så de inte skulle synas nästan.. huvud saken e att de slutar göra ont.. ja tror de redan har slutat göra lite ont och de har nog gått ner lite alla redan, man inbillar sig lite när mans er de varje dag sådär.. men men, han vaccinerades samtidigt så de var iaf inte i all onödighet han kom ut=) då e eman tusen spänn fattigare =)

Jamen vad skönt att "bubblan" redan är mindre! Och Du ska se att den nog på sikt försvinner näst intill helt. Och så var det ju bra att Du ändå skulle vaccinera nu ju! Visst är det dyrt men kusarna är liksom värda det tycker jag! Och man ska ju lägga sina pengar på vettiga saker! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka