Lamborghini

Trådstartare
Min katthane har tuggat på sina klor, ena har gått av (kluven typ) o blöder nu från pulpan (såklart ;) ).

Har duschat av honom där - vad bör jag göra nu?

Sv: Blod.

Har du något antiseptiskt hemma så spruta det på. Du måste kontrollera så att inte rester från klokapseln sitter kvar. Det kan bli mycket inflammerat annars. Är du inte säker bör du åka till vet. Annars så kan du se till att det håller sig torrt och rent.

klokapseln är det själva "skalet"? Klon är som i två delar nu, den nedre blöder. Den övre ser ut som ett skal.

Det låter som om bitar av klokapseln sitter kvar. Dessa måste tas bort. Det kan vara svårt att göra utan att sedera katten därför bör du ringa och tala med en vet.

Katten sederas och sedan försöker man dra ut bitarna så att allt kommer med. Om det inte görs så kan man få en mycket otäck inflammation. Det kan även tänkas att kisse behöver antibiotika. Så ring till vet du.

dannilall skrev:
Katten sederas och sedan försöker man dra ut bitarna så att allt kommer med. Om det inte görs så kan man få en mycket otäck inflammation. Det kan även tänkas att kisse behöver antibiotika. Så ring till vet du.

Tänkte bara tacka så jättemycket för hjälpen! :bow:
11:45 har jag tid hos veterinären. Ska köpa en transportbur innan, har lånat mammas innan men det kan vara bra att ha en själv..
Tack igen!

Kom precis hem med ett stycke groggy katt. Det är ju rätt kul o se honom vingla runt måste jag erkänna :angel: Speciellt när han fastnar med tratten överallt o nu har han spytt o vägrar gå ett steg för det luktar om tratten. Tog av den o gjorde rent - han somnade så han får klara sig utan tratt medan jag har koll på honom.

1200:- + en klo fattigare :D

Men han lever min prins :love:

Senast ändrad:

Usch! Är så hemskt och se den "behandling" som vet utför när de tar bort hela klon och klokapseln. Fick göra det på en av våra bondkatter för många år sen pga en inflammation. Vet slet, drog och gröpte. Får rysningar när jag tänket på det men katten känner ju som tur inget när den sover!

Nu ska din kisse må bra iaf! Synd om den bara när den har tratt (men bra att ha på ändå).

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
574
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
535
Senast: Blyger
·
Katthälsa Jag har observerat att vår lilla tjej på snart 2 år (12e sept) har som små nervryckningar i bakbenen när hon vilar ibland. När jag har...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama