Asko

Trådstartare
Nyss så hittade jag en liten kula av bajs som råkade sitta kvar i pälsen i baken på min lilla ragdoll Alice på ungefär tre månader så jag tog såklart bort det. Men när jag tittade närmare på det så verkade det bestå av lite slemmigt blod också :eek: Har inte sett något blod i någon tidigare avföring men de blir ju täckta av sand så det kan vara svårt att se.
Efter en snabb googling så undrar jag nu om det inte kan bero på att hon fick hård avföring och därmed fick ett litet sår i öppningen? Bajsklumparna i lådan har verkat små och hårda ...

I övrigt busar hon precis som vanligt och protesterar mot att jag nervöst kollar i baken på henne så fort hon är i närheten :D

Sv: Blod!

Ja, lite rött blod på avföringen tyder på att katten blöder nära tarmöppningen, t.ex. p.g.a. hård avföring. Det är inte något allvarligt, men försök att få bättre konsistens på kattens avföring genom att t.ex. ge mer blötmat.

Känner mig som en dålig matte nu då jag inte gett henne blötmat :o är inte van vid det men vill definitivt göra det bästa för henne. Jag tittade häromdan på en hylla med blötmat i mataffären men det verkar inte som det finns för kattungar, stämmer det? Vilket märke skulle isåfall vara bäst för en ragdoll på ca tre månader? Och hur mycket brukar vara lagom?

Tacksam för all hjälp!

Nyinflyttade kattungar blir nästan alltid lite lösa i magen i samband med flytt, men även om det är tvärtom med din kattunge bör man ändå ta det lite varsamt när man introducerar ny mat. Ge därför bara små mängder blötmat morgon och kväll (förutom det vanliga torrfodret).

All blötmat är bättre innehållsmässigt än torrfoder (oavsett märke), men riktigt bra är Mjau blötmat och Icas egna blötmat. Kattungar och vuxna katter kan äta samma blötmat, så det behövs ingen särskild sort för kattungar. Enda skillnaden är nog att blötmatsbitarna är lite mer finfördelade i de kattungevarianter som finns.

Eftersom din kattunge är ensam och liten kan det vara bra att köpa sorter som finns i portionspåsar, som t.ex. Icas gör. Då behöver du inte spara öppnade förpackningar så länge.

Det finns nog inget riktigt kattungemat i blötmat, möjligtvis bara att de är i mindre bitar än de andra sorterna.
Mjau har en "kattungemat" men bitarna är ganska stora.

Blötmat är jättebra för katterna får i sig vätska. Vad du ger spelar egentligen inte så stor roll, men rent allmänt bör man ju undvika Pussi, Whiskas och Friskies pga olika saker, men de innehåller inte så bra saker som salt och socker...
Mjau (tetrorna tycker mina katter om, konserverna ratar de), Bozita (samma tillverkare som Mjau men snäppet mer kötthalt i maten), ICAs egna portionspåsar har tydligen helt okej innehåll och Porta21 t.ex är blötmat som är blötmat som är bra för katterna, de tre första hittar du ganska lätt. Bozita köper du hos fackhandeln.

Tack för era svar! Ska köpa blötmat imorgon när man åker och storhandlar så hoppas jag att hon slipper det i fortsättningen :)

Men ... hur små är små mängder egentligen? :o

Vi gav våra maine cooner (då typ 7 och 5,5 kg, stora katter, inte tjocka) ungefär 25-30 gram per måltid så börja med 10 gram och öka stegvis?
Våra får morgon och kväll. :) Nu ger jag dem gärna mycket blötmat (säkert runt 40 gram var/portion) för att de ska få i sig vätska och mer kött än vad torrfodret erbjuder. Nu ligger de på 8 kg och 6 kg och kommer växa i 1½ år till, men så rör de sig utomhus varje dag. :)

Fast hon väger inte så mycket ännu, tror att hon vägde 1,7 kg för ett par veckor sen. Och så är hon innekatt även om en lite vild sådan :p

Var nyss bland mardrömshyllorna där jag stod och funderade fram å tillbaka. Såg ingen mjau förutom i burkar. Fullt med pussi och whiskas. Och icas egna fanns bara i förpackningar med 12 st i varje :crazy:
Till slut så tog jag två portionspåsar Gourmet. Ni nämnde inte den men det fanns bara den i enstaka portionspåsar och så tänkte jag att om Alice inte skulle gilla det så är det åtminstone bara en liten påse och inte 11 andra portionspåsar som går åt spillo och om det inte skulle vara så nyttigt så är det återigen bara två stycken :p

Fast hon väger inte så mycket ännu, tror att hon vägde 1,7 kg för ett par veckor sen. Och så är hon innekatt även om en lite vild sådan :p

Var nyss bland mardrömshyllorna där jag stod och funderade fram å tillbaka. Såg ingen mjau förutom i burkar. Fullt med pussi och whiskas. Och icas egna fanns bara i förpackningar med 12 st i varje :crazy:
Till slut så tog jag två portionspåsar Gourmet. Ni nämnde inte den men det fanns bara den i enstaka portionspåsar och så tänkte jag att om Alice inte skulle gilla det så är det åtminstone bara en liten påse och inte 11 andra portionspåsar som går åt spillo och om det inte skulle vara så nyttigt så är det återigen bara två stycken :p

Gourmet är jättegott tycker de flesta katter. Vad som skiljer "mindre bra" blötmat mot "bra blötmat" är ytterst marginellt. All blötmat är bra. Om katten enbart äter blötmat får man dock hålla koll på vad som är helfoder och vad som inte är det. Det står i pyttetext på förpackningen.

Tror att det stod på de gourmet påsar jag plockade helfoder tror jag, men jag tänker nog inte göra så utan den största delen av Alices mat blir nog torrfoder även i fortsättningen men en liten måltid med blötfoder om dagen blir nog bra. För Gourmet med kyckling gick jättemycket hem här - fatet blev ordentligt renslickat :d och en stund efteråt när jag gick in på toaletten rusade hon fram till sandlådan och lade ett par vackra korvar :D

Jag ger min fyra månaders katt RC kitten
instinctive som blötmat (komplement), det kan man
ge upp till 12 månader.
Men sen finns det ju andra märken som också har
blötmat speciellt för kattungar, dock har jag hört
att det går bra med 'vanlig' med men jag kör
på kattunge-blötmat :p

Så det finns? Jag har kört på vanlig men försöker hälla upp med måtta.

*kl*
Jag tror att jag har köpt en valp av de hundraserna vars fisar luktar äckligt förklätt till en vacker ragdollunge! :D Misstänker starkt att det är blötmaten, fy fasen vad det stinker när hon fiser :yuck: Tips eftersökes starkt!!

Jag ger min fyra månaders katt RC kitten
instinctive som blötmat (komplement), det kan man
ge upp till 12 månader.
Men sen finns det ju andra märken som också har
blötmat speciellt för kattungar, dock har jag hört
att det går bra med 'vanlig' med men jag kör
på kattunge-blötmat :p

Nu ska du få höra något tråkigt. Royal Canins blötmat är inte särskilt bra och framförallt till priset, ca 12 kr/per portion och förpackning så är det grymt dyrt!

Köp Bozita eller Mjau tetror istället. Kostar ungefär 8-12 kr/förpackning beroende på vilket märke du använder och det räcker många fler gånger och det är bättre mat!
Vill du fortsätta ge mat som är dyrare kan du köpa Porta21, det är rent kött i maten utan några tillsatser vad jag vet.

Ja, det finns! :)
Jag har själv beställt bozita feline kitten nu,
12 förp. för 99:- så får vi se vad min tycker om det :D

Liknande trådar

Övr. Katt Min lilla ragdoll Alice har haft sen hon kom hem till oss Ever Clean - Aqua Breeze som kattsand. Och den har fungerat bra men har tyvärr...
Svar
7
· Visningar
1 968
Senast: Asko
·
Övr. Katt Jag har inte vågat skriva någon glad tråd om det här med rädsla att det ska slå fel, men nu har hon varit feberfri i 12 dagar och jag...
Svar
15
· Visningar
1 371
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama