Blockhälta och skoning

S

Suuz

Unghästen har dundrat in i något i hagen vilket resulterade i blockhälta, hematomer och öppna sår. Grejen är den att hon skulle skos helst förra veckan men hovslagaren var då "döende" i en förkylning! Det var meningen att hon skulle skos imorgon men det är bara att glömma. Jag vet inte hur länge hon kommer att vara oförmögen att stå på 3 ben men vad tror ni? En häst som inte kommer ur boxen behöver inte nya skor, ska jag ha dåligt samvete?

Imorgon är det 9 veckor sedan förra skoningen, skorna är inte helt nedslitna och de sitter fortfarande tight, lite lång i tårna men inget som klassas som djurplågeri direkt! Haha, hon som har lite strålröta också som jag inte kommer åt :o jag får köpa en gunga helt enkelt som jag får hissa upp henne i =)

Såklart har veterinärerna tittat på hästen, hon fick stelkramp, en omgång pencillin och några morötter... Första gången ett av mina djur skadat sig på en vardag under kontorstid!!!! Det finns en gud trots allt!

Sv: Blockhälta och skoning

Finns det ingen som har en åsikt? =)

Hej!

Om häst är skadad och inte kan stå på 3 ben kan du ju inte göra så mycket.
Jag har fått vänta ibland när min skadat sej, det är inget dom lider av så länge man fixar dom igen när de mår bättre, anser jag..

/ Lavinia, vars häst konstant skadar sej, men oftast precis efter skoning, så man inte kan dra av skorna..

Klarar hästen inte att skos är det inte mycket att göra mer äns e till att det inte blir alltför illa (då får man försöka börja fundera på smärtstillning, klinikskoning eller vad som nu krävs).

Dvs det är bara att vänta. Så länge de 'bara' står i boxen så är det precis som du själv säger inte hela världen.

Ett sätt när dte är gångbart är att sko en fot i taget. Dvs hovslagaren får komma ut flera dagar i sträck, och så tar man en hov i taget, utefter vad hästen orkar med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka