blockhalt..

Tillräckligt för att ta ut vet så fort det bara går. Riktigt illa kan det vara benbrott och har du tur kan det bara vara otroligt kinkig häst. Men som sagt. Tillräckligt allvarligt för att ta ut vet.

//Alice

är inte min häst, men har sagt åt ägaren att han är halt..
vad kan hända? bara vila eller kan man behöva avliva om det är illa?

Ja, är det riktigt illa kanske avlivning kan bli aktuellt. Men det är ju i allra värst fall. Man ska inte måla fan på väggen i onödan. Det är ju omöjligt att sitta och bedömma något sådant över internet. Detta är ett fall för vet.

//Alice

Kan vara llt från en hovböld till ett benbrott. Och allt däremellan. Det går inte att sia om förrän veterinär tittat på hästen och det ska ske AKUT, snarast och på stört!

Blockhälta är ingen diagnos (dvs ingen "speciell sjukdom") utan bara ett uttryck för att hästen är så halt att den i princip inte vill/kan stödja alls på benet.

En bliockhälta kan, precis som Alexandra skriver, komma av en massa mer eller mindre allvarliga orsaker. Det kan röra sig om allt från en hovböld (som i de flesta fall blir bra eller mycket bättre så fort hovis eller veterinären öppnat den) till en rejäl vrickning eller en spricka i benet / benbrott. Graden av hälta behöver m a o inte vara avgörande för prognosen.

Jag hade definitivt tagit ut vet på en gång (om det inte gällt min gamla ponny, då hade jag ringt min mkt duktige hovslagare i stället till att börja med, eftersom Bolla mer eller mindre prenumerarar på rejäla hovbölder, och brukar få en om året).

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Hästvård Har en vän vars åring har fått en illa infektion i hoven, sticksår, främmande objekt kvar, hovbenet påverkat. Svarar svagt positivt på...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: Mirtai
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka