Blixtar för ögonen

Madick

Trådstartare
Jag har de senaste dagarna sett blixtar, som om någon fotar med blixt i närheten. Inte så som jag har tolkat uttrycket "blixtar för ögonen" alltså.

Men vad kan detta vara? Det var flera ggr i samband med ett knäppande ljud igår när jag låg och blundade, jag trodde att det var TVn som blixtrade till men det var inget sånt på. Nyss kom det som om någon stod snett bakom mig och fotade med blixt men jag lovar att jag är helt själv på mitt kontor :D

Huvudvärk sen igår också, inte så jag måste ta tabletter men irriterande. Trött som attan och illamående/magont.

Vad är det jag drabbats av nu för tok tro?
 
Sv: Blixtar för ögonen

Ögonmigrän, skulle jag tippa. Helt ofarligt. En del har det precis innan de får vanlig migrän med huvudvärk, andra har enbart blixtrandet. Har du vanlig migrän också?

Det KAN också vara tecken på näthinneavlossning men tror inte det i ditt fall.
 
Sv: Blixtar för ögonen

Tack! Jag har aldrig haft migrän alls. Jag hade prickar för ögonen tidigare och googlade mig till näthinneavlossning, men det försvann ju snabbt så det verkade inte vara nån fara på den fronten.
 
Sv: Blixtar för ögonen

Jag lider av migrän med aura och får diverse synrubbningar så som att det blixtrar framför ögonen eller i synfältet, jag kan se ljusbollar som liknar orber som ofta faller snett bakom mig osv. sen kommer migränen efter det...
 
Sv: Blixtar för ögonen

Tack! Jag har aldrig haft migrän alls. Jag hade prickar för ögonen tidigare och googlade mig till näthinneavlossning, men det försvann ju snabbt så det verkade inte vara nån fara på den fronten.

Du behöver inte ha vanlig migrän för att ha ögonmigrän. (Vet faktiskt inte vad kopplingen mellan dem är med tanke på namnet).
Har inte heller nånsin haft migrän, men däremot dessa blixtar då och då.
 
Sv: Blixtar för ögonen

Jag har de senaste dagarna sett blixtar, som om någon fotar med blixt i närheten.
Inte så som jag har tolkat uttrycket "blixtar för ögonen" alltså.

Men vad kan detta vara? Det var flera ggr i samband med ett knäppande ljud igår när jag låg och blundade, jag trodde att det var TVn som blixtrade till men det var inget sånt på. Nyss kom det som om någon stod snett bakom mig och fotade med blixt men jag lovar att jag är helt själv på mitt kontor :D

Huvudvärk sen igår också, inte så jag måste ta tabletter men irriterande. Trött som attan och illamående/magont.

Vad är det jag drabbats av nu för tok tro?

Hej, jag har "ögonmigrän" då och då vid stress, utan huvudvärk, ser ut som rinnande vatten på fönsterglas i en ram ovan o vid ena sidan av sikten. Håller aldrig på längre än 10-12 minuter.

Men jag hade "fotoblixtar" ett par dar för några/något år sedan. Ringde 1177 eftersom det inte upphörde när jag blundade. De hänvisade mig fort till ögonläkare, fick tid direkt, som konstaterade glaskroppsavlossning, vanligt hos äldre, fick informationen att omedelbart, även akut, höra av mig om "rullgardin" över ögat = näthinneavlossning. Glaskroppsavlossning är ofarligt, blixtarna upphörde av sig självt efter ett par dar. Näthinnorna undersöktes noga.

Jag var inte så orolig men det kanske man ska vara, inte roligt bli av med synen.
 
Sv: Blixtar för ögonen

Jag skulle säga att du bör ta kontakt med läkare.
Det KAN vara "vanlig" migrän, men det kan också vara allvarligare - eller något som bara är allmänt obekvämt att leva med om det inte går att åtgärda ifall man kollar upp det för sent.
 
Sv: Blixtar för ögonen

Efter ha läst svaren i denna tråden så har jag fått diagnos på vad jag emellanåt drabbats av. Fantastiska Buke!

Jag har alltså också ögonmigrän. Inte så väldigt frekvent. Oftast zigzag-mönster i ena sidan av synfältet och för det mesta blir det ingen migränhuvudvärk men har en gång upplevt fotoblixtar som kommit bakifrån. Då blev jag lite orolig men när det upphörde efter några timmar och inte kommit igen så har trott att det inte varit något allvarligt.
 
Sv: Blixtar för ögonen

Men suck, jag som tänkte jag skulle slippa läkare. Nåja, idag har jag bara varit supertrött, inga fler blixtar iaf.
 
Sv: Blixtar för ögonen

Ja, det låter som samma som jag har. Jag har klassisk migrän med aura men ibland har jag bara aurasymptom, blixtar, illamående och diverse motoriska svårigheter, men inte själva huvudvärken. Prova en receptfri migränmedicin och se om det hjälper dig.
 
Sv: Blixtar för ögonen

Ja vilket enkelt test, för det kan väl knappast vara skadligt iaf. Tack!
 
Sv: Blixtar för ögonen

Ingen tvingar dig till läkare. Men det finns vissa saker som är mindre smart att ignorera. Huvudet är tex. en sån sak som man bör vara lite rädd om.
 
Sv: Blixtar för ögonen

Men suck, jag som tänkte jag skulle slippa läkare. Nåja, idag har jag bara varit supertrött, inga fler blixtar iaf.

Jag tycker att kontakt med och kontroll hos ögonläkare vore klokt. Ljusblixtar kan vara tecken på begynnande näthinneavlossning, precis som Lena Furberg skrev. Det behöver i så fall åtgärdas.
Och vid en sådan misstanke, hellre en koll för ofta än en för sällan.

Ja, det är mer troligt med ögonmigrän men jag skulle nog inte rekommendera att du tar risken.

Jag har blå fenomen av min ögonmigrän, har haft i flera år och känner igen det hela väl. Kommer med eller utan huvudvärk.
 
Sv: Blixtar för ögonen

Mitt råd är att kontakta en läkare eller en optiker.

Jag började se lite dåligt, med konstiga fläckar och blixtar, i början på mars men ignorerade det i ett par veckor. Sen började jag se väldigt riktigt dåligt på ena ögat. Tjatade mig in hos en optiker på en onsdag då jag trodde det berodde på att hornhinnan lossnat. Blev direkt remitterad till sjukhus där det konstaterades näthinneavlossning på båda ögonen. På det jag såg sämst på var gula fläcken skadad. Blev operation på bästa ögat på torsdagen för att rädda synen på mitt bästa öga och op på det sämsta följande tisdag.

Eftersom jag väntade för länge så har jag nu kraftigt kronisk nedsatt syn på ena ögat, det andra lyckades de rädda i tid. Var ett mindre helvete den första tiden då jag behövde hjälp med precis allt i stallet och inte kunde jobba. Nu är jag i stort sätt igång som vanligt, men det har tagit tid och varit väldigt frustrerande. Bara för jag väntade för länge.

Bättre att åka in till läkaren en gång för mycket, än en för lite har jag nu lärt mig den hårda vägen.
 
Sv: Blixtar för ögonen

Vaknade av en blixt i morse. Det blir väl till att ringa VC på måndag. Huvudvärken vill inte heller ge med sig och tröttheten är värre än nånsin.
 
Sv: Blixtar för ögonen

Röstar också för det. Skulle det vara näthinneavlossning är det tiden som är avgörande.

TS: Hoppas det bara är pga migrän, men med ögonen kan aldrig vara för försiktig. Det luriga med näthinnan är att man inte ens känner när den lossnar. På mig hade det hållit på i ett par månader innan jag fick några symptom och orsaken var i mitt fall närsynhet.

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Blixtar för ögonen

Har mått bättre idag ändå, bara blixten i morse. Ska på bio strax, ringer i morgon.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp