Blivit med rygghäst

vinkelina

Trådstartare
Märks att tant börjar bli gammal nu. Hon som tidigare kunnat gå utan täcke när temperaturen legat på -5 klarar sig knappt utan när det varit +7 ute. Märker tydlig skillnad i ryggen. inte när man klämmer genom den, men vid ridning är hon mycket stelar om hon gått naken, ovillig att söka sig neråt. Troligen det som orsakade våra ryggproblem i höstas men att jag inte såg nått samband.

Jag har 0 erfarenhet av häst som inte tål kyla. Har tyvärr blivit lite experimenterande för att hitta bästa lösningen och vi är inte där ännu. Så skulle gärna ta emot tips på hur ni bäst tar hand om era rygghästar. Kommer jag alls att våga låta henne gå naken :(

Sv: Blivit med rygghäst

Sommartid går min häst naken, annars nej. Klipp inte över ryggen. Mycket skritt som uppvärmning, ET regelbundet (min går 3-4 gånger/år) och se till att ha passande sadel.

Det är väl mina tips.

Min häst går naken sommartid när det inte regnar. Han är helklippt vintertid då han är extremt värmekänslig, får värmeutslag av sadel/tömkörningsgjord. Varma täcken på och var försiktig med kombinationen blåst och regn.
Förutom klippningen (gällande min häst!) kan jag bara hålla med lady_vip. Tömkörning är suveränt och mycket ridning i skogen på ojämnt underlag så hästen får trampa igenom ryggen rejält.

Jag tycker du ska ta ut vetrinären och hältutreda din häst .
Du har själv funderat emmelanåt om hon är riktigt ren i sina gångarter och allmänt stel .
Finns det en hälta eller något så kan hon ju faktiskt reagera med spända muskler och dessa förvärras vid kyla .

Mia

För sin ålder är hon "ren" finns saker som gör att hon ej är 100 som olika förslitningar. Hon har aldrigt behövt jobba i korrekt form utan har under 10 (innan jag köpt henne) gått på ridskola där form inte fanns med i bilden

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 690
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 801
Senast: Calmiche
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 845
Senast: Blue
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 231
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka