Blivit med hamstrar!

tessiem

Trådstartare
Barnen fick överta två dvärghamstrar som tidigare ägare tröttnat på.
Två söta små kräk ( ;) )
Har hittat en del info på nätet om vad de vill äta och så men känner mig ändå lite vilsen..
Hur ofta ger ni frukt?
Ger ni nötter?
Finns det ngt de absolut inte får äta?

Vad har ni för strö i buren? Dessa kan inte bo ihop utan har varsin bur, de har spån som strö.. Det jobbiga är att spånet hamnar ÖVERALLT när vi lyfter in & ut hamstrar & hanterar dem.. Kan man ha annat burmaterial?

Berätta allt ni vet om hur man tar hand om dessa små gynnare :)

Sv: Blivit med hamstrar!

Jag hade en guldhamster.
Jag gav morot varje dag och gurka nån dag i veckan. Nötter fanns i gnagarblandningen jag köpte så gav bara det.
Citrusfrukter är det enda jag vet att man inte ska ge (varför vet jag inte dock)
Min hamster fick även smaka av min mat som pasta, köttbullar, köttfärs (rå och stekt), pizza, osv. Kött i små mängder är bra att ge och min älskade att få köttfärs :)

Man kan ha toalätt eller vad det heter som strö om man vill (papperspellets tror jag att det är) Jag hade dock spån för det tycker jag ser mysigast ut.

Viktigast är att inte ha bomull eller hamstervadd för det är farligt för dom.

Nötter är ingen jättebra utfodring för det är väldigt fett för dem. Men en fröblandning med många olika fröer, främst korn, havre, säd osv. inte för mkt solrosfrön av samma anledning som med nötterna. Annars ska de ha fröblandning varje dag, ni behöver inte byta ut den som redan finns om de inte ätit upp sen innan fyll på med mer i sådana fall. Och något färskfoder varje dag, variera det.

Färskfoder de inte ska äta är som nämnt förut citrusfrukter, det är väldigt surt för deras magar som är ganska känsliga. Lök kan de inte bryta ner, det är giftigt för dem. Starka kryddor (tex chili) det säger sig nog självt.. Avokado är inte heller bra att ge dels för att det är väldigt fett och dels för att det innehåller garvsyra, som är giftigt. Mat som innehåller saffran är också något man bör undvika (hamstrar är små, det krävs inga mängder för att något giftigt ska bli för giftigt. Ca 3gr Saffran kan döda/göra en vuxen människa svårt sjuk). Choklad bör också vara giftigt sist men inte minst bör man undvika salt mat som chips och salta pinnar (samt saltstenar).

Okej färskfoder är tex sallad, burkmajs, ärtor, hund/kattmats kulor. Rester från vad familjen ätit men med undantag av det ovanstående, saltet är svårt att komma undan med men om det är normalsaltad mat (som inte faller under kategorin halvfabrikat, som ofta har för stor halt salt i) och inte ges till hamstrarna i för stor mängd bör det gå bra.

Toalätt är ett bra altenativ till spån, det är papperspellets men det luktar ganska starkt när buren är nybytt. Träflis och träpellets är också altenativ. Ge hamstrarna rivet toalettpapper att boa med.

Tack för era svar!!
Vilka allätare de är! Imponerad!

Har tidigare haft kanin & marsvin och aldrig varit särskilt inne på små "råttor" men gillar faktist våra nya familjemedlemmar skarpt.. De är roliga små djur!

Nötter är ingen jättebra utfodring för det är väldigt fett för dem. Men en fröblandning med många olika fröer, främst korn, havre, säd osv. inte för mkt solrosfrön av samma anledning som med nötterna. Annars ska de ha fröblandning varje dag, ni behöver inte byta ut den som redan finns om de inte ätit upp sen innan fyll på med mer i sådana fall. Och något färskfoder varje dag, variera det.

Färskfoder de inte ska äta är som nämnt förut citrusfrukter, det är väldigt surt för deras magar som är ganska känsliga. Lök kan de inte bryta ner, det är giftigt för dem. Starka kryddor (tex chili) det säger sig nog självt.. Avokado är inte heller bra att ge dels för att det är väldigt fett och dels för att det innehåller garvsyra, som är giftigt. Mat som innehåller saffran är också något man bör undvika (hamstrar är små, det krävs inga mängder för att något giftigt ska bli för giftigt. Ca 3gr Saffran kan döda/göra en vuxen människa svårt sjuk). Choklad bör också vara giftigt sist men inte minst bör man undvika salt mat som chips och salta pinnar (samt saltstenar).

Okej färskfoder är tex sallad, burkmajs, ärtor, hund/kattmats kulor. Rester från vad familjen ätit men med undantag av det ovanstående, saltet är svårt att komma undan med men om det är normalsaltad mat (som inte faller under kategorin halvfabrikat, som ofta har för stor halt salt i) och inte ges till hamstrarna i för stor mängd bör det gå bra.

Toalätt är ett bra altenativ till spån, det är papperspellets men det luktar ganska starkt när buren är nybytt. Träflis och träpellets är också altenativ. Ge hamstrarna rivet toalettpapper att boa med.

Liknande trådar

Övr. Djur Jag tog hand om två kaniner nu i augusti, de är nu 1 år och 4 månader. När jag fick dem var de "handrädda", det är de visserligen...
Svar
1
· Visningar
1 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka