aysha
Trådstartare
Okej, jag har ett problem och undrar om någon vänlig själ här med juridisk kunskap skulle kunna hjälpa mig.
Jag blev i höstas erbjuden en tjänst, vilken jag glad i hågen tackade ja till. Jag skulle börja jobba efter nyår, men när det började dra ihop sig får jag ett samtal att jag ej längre kan få jobba på grund av "arbetsbrist"/verksamheten har gått med förlust.
Nu undrar jag lite vilka rättigheter jag har här? Vi hade (dessvärre) inte skrivit något avtal, men jag och verksamhetsansvarig hade ett muntligt avtal vilket ska vara lika gällande. Jag har dessutom tackat nej till annat jobb på grund av att jag fått detta. Hur fungerar det rent arbetsrättsmässigt? Jag tänker mig att de kan säga upp mig på grund av arbetsbrist, men då har jag fortfarande en uppsägningstid (vi hade ej avtalat anställingsform/ tim eller månad men hela terminen var min) som jag ska få betalt för, oavsett om jag jobbar eller inte?
Jag blev i höstas erbjuden en tjänst, vilken jag glad i hågen tackade ja till. Jag skulle börja jobba efter nyår, men när det började dra ihop sig får jag ett samtal att jag ej längre kan få jobba på grund av "arbetsbrist"/verksamheten har gått med förlust.
Nu undrar jag lite vilka rättigheter jag har här? Vi hade (dessvärre) inte skrivit något avtal, men jag och verksamhetsansvarig hade ett muntligt avtal vilket ska vara lika gällande. Jag har dessutom tackat nej till annat jobb på grund av att jag fått detta. Hur fungerar det rent arbetsrättsmässigt? Jag tänker mig att de kan säga upp mig på grund av arbetsbrist, men då har jag fortfarande en uppsägningstid (vi hade ej avtalat anställingsform/ tim eller månad men hela terminen var min) som jag ska få betalt för, oavsett om jag jobbar eller inte?