Blivit bitgalen...

J

Jeeves

Har en konvalescent treåring här hemma ( valack ) som håller på att förvandlas till ett litet monster:eek: En liten :devil: helt enkelt.

Han har "normal" utevistelse under rehabtiden men får ännu inte promeneras eller arbetas på något sätt. Förut åkte vi till ridhus en gång i veckan för tömkörning eller sadelinvänjning plus att det blev ett par promenader vid hand i skogen varje vecka.

Nu håller han på att bli riktigt otrevlig med sitt bitande, första tiden var det mest lite nafsigt och han slutade efter tillsägelse med "barsk" röst. Nu har det övergått till att han bits rätt ordentligt när man ska; binda upp honom i gången, när han blir stressad ( t ex vid vet besöken ) samt när han skos. Han biter gärna både mig och hovslagaren om han får minsta chans. Har även bitit veterinärassistenter och jag skäms verkligen när han tar fram detta beteendet. Jag har haft hästar i många år och det slutliga "beskedet" bitande hästar brukar få av mig det är en smäll på nosen när de bits och sen brukar det vara löst. Jag gillar INTE ouppfostrade hästar alls.

Icke med denne man...det blir istället en strid och för mig känns det inte bra att gå in i någon slags boxningsmatch med hästen.

Nu vill jag ha handfasta tips om vad som kan funka på en mentalt MKT stark individ för att få den att sluta bita, i alla situationer. Jag är ingen vän av NH tjafs ( ursäkta uttrycket ) och vill inte hamna i en sån diskussion utan alla ni gamla "hästgubbar o hästkärringer" med lång erfarenhet - vad har ni att säga om saken?

Kan tillägga att han även börjat bli lite väl taskig mot andra hästar, unga som gamla. Han tror kort sagt att han är GUD. Hur tar vi ner honom på jorden igen?

Sv: Blivit bitgalen...

Stick upp eller ner fingrarna under läppen på honom, då brukar dom inte vilja bitas mer. Annars kanske låta honom få tugga på någonting när ni utövar de momenten där han börjar bitas.

Gillar det där med "nh-tjafs":rofl:

Den är inte en så stark individ med det beteendet du beskriver, utan en som vill vara högre än den faktiskt är (och kommer att vara:cool:)

En verkligt stark häst behöver inte ta till dessa strider särskilt med andra hästar, ens när den är ung. Den är mer lugn och avvaktande och säger bara ifrån när den tycker att det gått alldeles för långt:mad: inte i tid och otid.

Det du beskriver är snarare ett tecken på en häst som vill vara "någon", den har en vilja att bestämma men inte auktoriteten som en verkligt stark häst har.
När en sån "wannabee" lyckas ta nåt slags ledarposition brukar den bli oehört otrygg eftersom den inte har det alls som krävs och blir väldigt jobbig. Inga nybörjarhästar tex (jag vet att du inte är det, obs! det var mer en allmän kommentar, det är såna som skrämmer vettet ur nybörjare)

(Nu känner jag inte din häst alls, utan går bara på det du skrev i inlägget självklart:idea:.)

Men sen framförallt: Det är en treåring och dom har ju bla en del tandproblem att klara av och blir lätt bitiga, plus att både hingstar och valacker kan bli lite bitiga av sej när dom är unga (vissa hela livet) Dom ska tugga på allt möjligt tex. gå och nafsa.

Sen har den uppdämd energi och blir extra övermodig och vill inte bli emotsagd.....

Allltihop tillsammans.

Jag skulle se det som ett resultat av ovanstående men ändå markera direkt vid tendens att ens nafsa efter människa (gör du säkert) . Beroende på vad som är nödvändigt, kanske smälla till den, men framförallt gå emot den få den att ta ett steg bakåt, dvs backa undan. Det beror ju på situation vad som är mest lämpligt.
Bestämd attityd att det är inte ok på några villkor, bryta hästens attityd, innan man "ger efter". Om man leder så säga till, stanna upp, ev ett steg back, och sen fram igen.

Konsekvens är det viktigaste, alltid samma bestämda reaktion på minsta tendens till nafs, den ska aldrig behöva fundera över var gränsen för det tilllåtna går:cool:

Att slå kan som du säger bara trigga igång, det är din attityd som är det allra viktigaste, samt lugn och allltid samma bestämda reaktion, det är ALDRIG okej.

Men det gäller att välja rätt sätt på just den hästen man har att göra med, det den förstår och svarar på.

Sen kan jag ju berätta vad jag gjorde en gång för många år sen med en ung valack som stod uppbunden i gången när jag kom med täcken i famnen och den slängde till med huvudet för att bita (det gjorde den när den blev irriterad). Jag kastade mej fram lika fort och bet den i halsen:eek::o Den blev paff och bet aldrig mej mer, men jag rekommenderar inte den metoden och det var ett tag sen :rofl:

Mycket hår i munnen tänker jag när jag läser det sista:D

Jag har en trulig tonåring till häst här hemma och känner mig som en ohyggligt tjatig morsa:crazy:

Jag upplever honom som mer och mer hingstig, alltså det här bitande och kaxigheten har jag upplevt med hingstar förr men aldrig med en valack.

Du har rätt i mycket du skriver tror jag, även om du gillar NH-tjafset:grin: Vad jag menar med det uttrycket är väl egentligen att jag ogillar den trend som har blivit där det är många utan egentlig hästkunskap/erfarenhet som gör det hela till en massa hokus-pokus när det egentligen är ganska enkla principer. Jag tycker det är intressant att läsa hästarnas kroppsspråk precis som man läser t ex hundens, det gör ju att hanteringen blir säkrare ju mer man lär sig att förutse.

Men som sagt den här grabben här hemma är av ett ovanligt envist slag tror jag - och jag gillar honom mycket även om det kanske inte verkar så när jag beklagar mig här. Oerhört social, intelligent och krävande. Fördelarna är att han lär sig snabbt, han är lättlastad ( vill genast hänga med på allt där det händer saker! ) och han har humor.

Tackar för dina tips och andras. Ska göra ett försök att jobba mer konsekvent med honom och nypet under läppen kan också vara användbart om inte annat så för att "rubba hans värld" lite granna:)

:rofl::rofl: Du missförstod:idea: Jag tycker som du om nh:D
Mycket tjafs om självklara saker i hantering. Jag är inte alls nh, ang backa ngt steg tex så är det något jag alltid gjort vid en tillrättavisning av bitande tex, eller bufflighet, gå emot och få den att ta ett steg bakåt. Eller kanske inte backa utan markera med min kropp o attityd att jag inte tolererar beteendet, kanske mer så. Tror du förstår.

Nej, nh är inte min grej. Snarare vanligt hästvett:idea:

Ang trulig tonåring så precis, (och många unga valacker är lite som unga hingstar i såna här saker som bitande tex. ) Men det låter som en härlig häst! Tänk på att dom växer till sej också, dom mognar dom precis som ungarna!

Senast ändrad av en moderator:

Tyvärr kan man inte trolla fram en stark ledarhäst man stoppa in i hagen till tonåringarna ,då :devil: kommer dom in som små :love:

Min fråga är på vilket vis hästen biter? Hugger han eller är det nafsande?

En häst som hugger är ju helt klart farlig och bör sättas på plats omgående. Men jag upplever det som att det inte är detta som är problemet.

En nafsande häst är i mina ögon en osäker häst. Den vet inte vad som förväntas av den och försöker på de vis den kan att tala om detta för människan.
Jag har ett sto som jag nyligen köpt, hon är osäker på både sig själv och på oss människor. När det blir för mycket för henne så börjar hon nafsa mig, oftast i tröjärmen. Jag bestraffar henne inte då eftersom jag ser hur osäker hon är. Istället stryker jag henne med handflatan längs nosryggen och talar lugnande till henne, kanske tar en kort promenad bort från det hon upplever som jobbigt så hennes hjärna får koppla av en stund. Detta har resulterat i att hon börjat lita på mig och accepterar mig som sin ledare.
Skulle jag istället slagit henne är jag ganska säker på att jag fått en häst som varit ännu mer rädd för människor.

/M

Nja, det som började som nafsighet har övergått i rejäla tjuvnyp om man inte ser upp med honom.

Men det är svår att avläsa honom alla gånger för han verkar kommunicera med tänderna - t ex när jag ryktar honom så slår han knut på sig själv för att nå mig och "klia tillbaka":crazy: Det är ju inte ngt elakt i detta men likväl så gör det ont och är för hårdhänt för oss människor så även där får han tillsägelse om att låta bli när han blir för energisk.

Han har en jämnårig kompis i stallet, en modell mindre ( shettis ), som var precis likadan förut men honom har jag fått ordning på med mitt vanliga sätt; han nafsade och högg om vartannat och har konsekvent fått en åthutning och en propp när han bitit. På honom har det haft avsedd effekt, han har slutat bita och är väldigt positivt och trevlig att hantera 99% av tiden. Den sista procenten är när han har en "tonårsdag" och faller tillbaka i gammalt mönster:angel:

Ja, nu saknar jag min gamla häst ÄNNU mer för han fanns kvar i livet när ynglingen kom till stallet och den gamle höll honom strikt på mattan!

Ja då har du ju EN förklaring där till uppstudsigare beteende. Sånt är typiskt killar:angel: (Ja hästkillar förstås:p)

en sdn häst kan må bra av psykisk stimulans.
att få jobba att ta morötter osv.

Min val. har en upphängd boll som han biter i om han är frustrerad..
att hästen kan se lite sur ut må väl så vara- får visa sitt ogillande, men ack om den biter:mad:Bet mig en gång- fast det inte var meningen o vilken reaktion:eek: Han visste!

Mit gudasnälla sto skulle se sur ut en gång- o jösses vad löjligt:rofl:
svårt att ta på allvar.

Är det fler som hanterar hästen? Kanske vid in- och utsläpp eller fodringar eller annat?
Hur gör dom i så fall?
Viktigt är ju att ni alla gör likadant.

Har du provat att istället peta till honom på bogen eller någon annanstans, bara så han tappar koncentrationen på det han gjorde, alltså inte slå utan bara leda hans tankar på annat håll.

/M

Min blir som allra värst när han är stressad eller blir tillsagd att helt enkelt stå still - att stå och hålla honom för hovslagaren eller för veterinären har blivit en riktigt PINA! Han bits konstant då och hamnar i ngn slags stress där han är väldigt svår att nå tycker jag. Det kan också hända att han slänger upp ett framben men det är mera sällan.

Jag föredrar att ha honom uppbunden, dubbelsidigt men det är ju inte alla situationer när det är lämpligt, som när veterinären ska ge spruta eller liknande. Hos hovis sist så hade de såna där gummiuppbindningar och de kom han genast på att man kunde gunga i, försöka lägga sig ner på golvet i - HELT hopplöst och farligt för honom o omgivningen! Så det blev till att stå och hålla, och bli biten på:cool:

Hovis hade ett bra tips, han överraskade hästen med att fäkta till med armarna, tala om "hit men inte längre" typ och där funkar det utmärkt eftersom min "tonåring" klart visade att "hoppsan, honom känner jag inte, vem vet vad som kan hända när han viftar sådär". Jag är rätt säker på att efter ett antal gånger så känner han sig tillräckligt säker även på hovis och då kommer effekten att avta betydligt. Annars fattar jag absolut tanken med att "hålla en frizon" omkring sig.

När hästen var yngre räckte det att jag stampade med foten eller tog ett steg mot honom så höll han distans, och aldrig att han skulle bitas! Detta har kommit med slyngelåldern och jag hoppas att han kommer ur den illa kvickt igen.

detta är jätte vanligt med hästar som inte får röra sig mer än nödvändigt. min tvååring fick kolik och fick stå på box i två veckor och fick inte stressas upp under några omständigheter så han fick ej jobbas eller påfrestas. Första veckan gick super, sen satte sig all hans engeri i huvudet på honom. han hoppade runt som en råtta inne i boxen och var allmännt galen. sen kom bitandet, då började jag mer med psykisk träning. alltså typ, lära honom att buga eller något liknande, jag mockade ju alltid med honom utanför boxen, det var mycket enklare. men tillslut hade jag honom kvar i boxen och han fick inte gå där jag höll på, och det funkade ju bra. han var ju tvungen att hålla koll på mig hela tiden. se till att det finns nånting att göra hela tiden, att dom håller sig syselsatta, släng ut en hink i hagen eller nånting som han kan leka med. eller ställ honom på gången och lär honom att han ska stå där du står, om han nu inte redan kan det. min tvååring kunde det redan, så det var ju synd. men det här är ju ett perfekt tillfälle att träna allt som inte har med fläkt och flås att göra. jag menar, det man inte kan göra i skritt eller stillastående, det kan man inte göra i trav heller :)..

hoppas att han snart kan få utlopp för energin.

får den gå i hage?

Beteshage dygnet runt brukar trötta ut dem.

Om det kan trösta dig så blev/blir min 4-åring oxå nasfsig när han har sin "tvångs-vilor" under uppväxten. Han gillar INTE att man struntar i honom eller att han inte får arbetas så mycket som han är van vid. Är man bara extra sträng mot honom så sköter han sig, men mer är det inte.

Ang hinstbitande så vet jag inte. Sätter man hårt mot hårt och är konsekvent (dvs direkt bestraffning - möt nosen med handen och backa hästen direkt med tydligt kroppspråk i ALLA lägen och tendenser) så fungerar det säkert. Är man inkonsekvent (i mitt fall där fler hanterade hästen och jag var den som tålde minst) leder det enbart till strid. Hästen vill ju oftast, som flashlight säger, "sättas på plats" och få ett tydligt ledarskap från de som hanterar den. Annars blir den oharmonisk och ska börja med sådant beteende. I mitt fall la jag ner hantering på marken, hästen var snäll mot de som tålde lite mer, med mig var den enbart helt inställd på bråk och blev mycket värre.

Jeeves, min är likadan, samma ras...
Jag klappar till honom och det hjälper i et par minuter. Skrap och kraffs när han srår på stallgången. Morr=tyst i tre minuter sen samma enerverande skit igen.

Kan trösta dig med att mitt sto var likadant. Nu som sexåring är hon ok.
Pojkarna är barnsligar är min erfarenhhet. Om han är tuff så får du vara tuffare.
tror du inte han sakna jobbet?
Kan du ine hitta på ett jobb till honom?
Cobarna är oerhört smarta och lär sig fort. Dåligt som bra!

Senast ändrad:

Han har full hagvistelse, med kompisarna så röra sig får han. Problemet verkar vara att han tror han är människa- "varför ska jag gå med de där när matte är i stallet eller utanför hagen"??

Han behöver sysselsättas, se nya miljöer, aktiveras kort sagt - men han får ej promeneras ännu, ska inte gå på böjt spår, inte tömköras m m. Han ska gå i hage tills vi ser att hältan försvunnit helt, vilket säkerligen kan ta 2 - månader till.

Men jag förstår hur du menar - vågar inte ens tänka på hur min hade varit om det gällde boxvila:eek:

Går i gräshagar, inte på stora betet eftersom jag måste ha koll på honom, att det inte springs för mycket. Han kommer dessutom in dagtid i ett antal timmar för vila och stödutfodring + koll av hovar o ben. Går nu med specialbeslag.

Är jag i stallet lämnar han de andra hästarna och ställer sig och glor på mig genom stallfönstret ungefär som om; hallå, vad gör du därinne, utan mig???

Så jag har ungefär 3 år till med detta "roliga" beteende:eek::D

Cobbar ÄR smarta, det har jag märkt vid det här laget:) Ibland undrar man vad som rör sig därinne i huvudet på dem. I kväll var det duschtime för honom och han körde ett roligt stunt efter badet - han vek i hop sig på stallgången!och rullade sig på asfalten. Jag får nog försöka bortse från att han har humor och spelar pajas och vara mer konsekvent och sträng med honom - han har väl kommit undan med för mycket, för länge, även om jag tycker att jag har försökt behandla honom som de andra unghästarna:crazy:

Tyvärr får han som sagt inte göra så mycket eftersom han är konvalescent så ngt arbete är det inte tal om. Funderar i o f sig på att ta med honom till vårt vanliga ridhus, bara så han får åka transport och kanske gå några varv där vid hand. Underlaget är ju sviktande så det kan väl inte skada o transportsträckan är bara ca 20 minuter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka