Blivande islännings matte?

P

ponnytokan

Är nyfiken på islandshästen men har bara ridit en en gång på tur ridning. :bump: Vilken ras kan man jämföra med? Hur är de i lynnet? Jag har ridit och haft hästar i 30 år nu. haft ganska många men alltid några newforwstar. Den häst jag älskat mest var mitt helgalna russ :love: , kan de va lite åt de hållet? Är nu inne en del på AR men rider mest i skogen. Passar de för AR? :confused:
Vad är det för prisklass om jag skulle hitta en eksemfri, 10-15 år, sto med 4/5 gångarter?

Sv: Blivande islännings matte?

Det är svårt att jämföra raser med varandra - för det är svårt att generalisera och ändå få uttalandet att bli någotsånär vettigt.

Islandshästar anser jag vara främst en gångartshäst, och de har ofta en stark integritet och flockuppfostran. Det sistnämnda både på gott och ont ;)

Men visst kan man göra det mesta ridmässigt med sin islänning, med eller utan extra gångarter. Gångarterna finns dock alltid där; både som roligt nöje och avarter om det inte fungerar ...

Ett sto som du beskriver kostar från 40.000 och uppåt. Uppåt beroende på utbildning, hur bra gångarterna är, stammen (framtida avel) osv.

Har du inte ridit islandshäst mera än så rekommenderar jag att du går på ridskola för att få koll på gångarter etc. Vill du verkligen rida hästen så finns hur mycket som helst att lära, även om du har stor häst- och ridvana sedan tidigare.

Islandshästar går bara att jämföras med Islandshästar eftersom att de är så speciella. De flesta är hur lugna som helst att hålla på med men blir riktiga krutpaket så fort man sätter sig på dem.
Man bör vara medveten om att islandshästen är en gångartshäst och rids anorlunda än andra hästar. Dvs eftersom att de ha fler gångarter behövs oftast lite mer skilda signaler för de olika gångarterna. Därför är det viktigt innan man köper en islänning att man lär sig rida gångarterna så att man inte köper en häst och inte får den att göra annat än att grisepassa.
Islandshästen funkar utmärkt för AR, har sett många fina exempel på det.:)

Varför ska man inte kunna jämföra islandshästar med andra hästar?
Är det ingen häst eller?

Om du kan rida som jag förstår att du kan efter 30 år så har du inte så mycket problem att lära dig gångartsridning för "hemmabruk".

det är STOR skillnad på gångartsrindning för "hemmabruk" och gångartsridning. jag tycker inte man ska köpa en islandshäst förren man behärskar gångarterna på RÄTT sätt så det inte blir att man sitter runt i skogen i grisepass och tror att det är tölt(många som gör det tyvärr)

det bästa är att lära sig så mkt som möjligt och rida på turridningar men helst rida lektioner kanske bli medryttare på en privathäst m.m

lycka till

ponnytokan skrev:
Är nyfiken på islandshästen men har bara ridit en en gång på tur ridning. :bump: Vilken ras kan man jämföra med? Hur är de i lynnet? Jag har ridit och haft hästar i 30 år nu. haft ganska många men alltid några newforwstar. Den häst jag älskat mest var mitt helgalna russ :love: , kan de va lite åt de hållet? Är nu inne en del på AR men rider mest i skogen. Passar de för AR? :confused:
Vad är det för prisklass om jag skulle hitta en eksemfri, 10-15 år, sto med 4/5 gångarter?

för att svara på dina frågor:

går nog som sagt inte att gämmföra med andra raser...kan bara säja att islandshästen e mkt bättre;)
och russ vet jag inte allt beror på individen så se till att hitta en som iaf liknar din pålle lite om du vill det...provrid många(när den dagen kommer).
såklart man kan rida AR med dom men se då till att hitta en islänning med stark trav om det är det du vill sattsa på.
och ej heller en 5gångare som blandar in massa pass i gångarterna(om du nu inte vill sattsa på 5gångs tävlingar förstås)

det är dyrare med ett sto men en valack kan du få för40 45 kanske 15år om du har tur....sto kostar väl som 15åring kanske 50-60?
men det är otroligt stor skillnad i prisklass mellan en 10åring och en 15åring.
10åring kan säkett va dubbelt så dyr om den är bra.

Men är det så farligt om folk tror de töltar fast det är grisepass, när de bara har hästen som hobby och rider lite i skogen?
Tar hästen skada av det?

Iofs är det väl bra om man kan rida sin islandshäst och få lära sig och ha "nytta" av alla gångarter den kan.. Men är mer frågan om de tar skada av att rida grisepass i skogen för hemmabruk?

Självklart är islandshästar hästar - men att jämföra en ras med en annan riskerar som jag skrev endast att bli generaliseringar som ändå inte säger nåt. Eller ett tillspetsat resonemang som även då endast stämmer för en minoritet av hästarna.

Har man inte större intresse av gångarterna än att man tycker att det är ok att grisepassa i skogen tycker jag att man kan skaffa en annan häst, det finns ju andra raser där prisbilden i så fall är något gynnsammare.

Grisepass behöver inte vara skadligt, men är det pga spänningar i hästen så är det inte alls nyttigt. Du kan räkna med att en stel, passande häst också inte är så attraktiv om du någon gång behöver sälja din häst.

Många grisepassande hästar är spända och låsta i muskulaturen och kan i viss mån även gå väldigt mycket på bogarna.
Detta kan då i viss mån vara skadligt för hästen, att gå framtung hela tiden, lär nog slita väldigt mycket....

Isisar passar utmärkt till akademiskt, har sett väldigt många både 4 och 5gångare som fixar allt galant, det handlar bara om träning.

Vad kul att så många har svarat mej-Tack mina vänner!:)
Jag vet inte varför en islänning verkar så kul men det är nog för att de är så mycket "urhäst". En sak som jag funderat på är det här med tyglarna, det brukar se ut som man rider dem på riktigt korta tyglar? Det ser lite hårt ut nästan. Har det något med tölten och de att göra eller är det något induviduellt som de jag sett har sysslat med bara?
Själv rider jag alltid på rätt lös tygel,( började med det när jag köpte en spring galen new forest med martingal och underhals. )
Hur gör man egentligen för att komma i tölt/pass, och hur mycket av ridturen töltar man?:confused:

Hur mycket man töltar eller FÖRSÖKER tölta beror på hästens ålder, kondition och inte minst lätthet för gångartern. Exakta hjälperna för tölt respektive pass är något du bör lära dig genom praktisk övning, gärna med en duktig mänsklig hjälp på backen.

Riktigt korta tyglar beror på många faktorer; dels på vad du jämför med men också graden av samling/resning hos hästen. För mera aktion så krävs högre samlingsgrad, och då blir det ofta kortare tyglar. Många islandshästar är också rejält framåt och detta kan göra att man behöver ha kontakt med dem för att reglera både fart och väg.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 593
Senast: Boj
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 765
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar