Blivande avelssto??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare VingarAvGlas
  • Startdatum Startdatum
V

VingarAvGlas

Hejsan svejsan! har ett par frågor.:) :)
Kan inte jätte mycket om avel, går hästhållning på gymnasiet så helt bakom flötet är jag inte heller :angel: men vill gärna höra va ni tycker. Har ett 11 åringit sto som jag jättegärna vill ta föl på, hon har inte haft föl innan. Är det försent att betäcka henne då? och OM vilken hingst ska man välja några förslag? :D Hon är pigg och glad men fruktansvärt envis!!! med mycket hyss i tankarna. men har ett hjärta av guld :love: hade vart jätteglad om någon ville svara :D :bow:

Sv: Blivande avelssto??

och OM vilken hingst ska man välja några förslag? :D

Ta Viking Kronos... Järfsöfaks eller Mr Drew eller Moe Odin eller Egon Lavec eller Landor S. eller Juliano Star eller Robin Z eller Varenne eller Lindy Lane eller Uronometro eller Tap In eller....
Hur ska vi kunna ge råd om detta när vi inte ens vet vad det är för häst?? :confused:

AM

Ja hon är varmblods travare!! ;) Trodde "travgnägg" handla om travare :)
men fel av mej borde skrivit det ..

Senast ändrad av en moderator:

Om du skriver vad hästen heter så kan vi nyfikna kolla vad hon har för stam och då enklare komma på friska idéer om vad du ska betäcka henne med, om du nu ska det.

Jag är lite tveksam till att betäcka ett maidensto i den åldern. Vad säger ni andra? Jag har inte mycket erfarenhet av det.

Åldersmässigt är det ju inga problem att betäcka, många travston tävlar ju hela tioårssäsongen och går sen till aveln.
Men vi måste ju veta vad ditt sto heter för att kunna ge råd om "rätt" hingst!! Bra även om du skriver vilken prisklass hingsten får ligga på, om du ska behålla eller sälja??

Hon heter Felicia al joe.
e: Al joe u: Pingla bulwark rätt bra stam enligt uppfödaren :)
Hon fick sluta på travet pågrund av borelia som satte sig på lugorna, men idag fulltfrist!
Fölungen blir nog till salu, beror helt på vilket kön det blir.
Prisklassen får helst inte bli allt för dyr. :)

Jag är ledsen, uppfödaren är nog inte riktigt med i matchen...

Stammen är urgammal, fadern är oattraktiv och som morfarshingt rätt dålig. Märren själv ostartad (konstigt att alla såna alltid går så bra innan de blir sjuka), hon har inga syskon som gått nåt speciellt. Plus att hon till och med har värre stenåldersstam än min med gammal stam.

Avkomman efter en billig eller halvbillig hingst är i princip osäljbar och en efter en dyr blir en brakförlust för dig.

Senast ändrad:

Okej :( tack endå! Får nog lägga avelstankarna på hyllan.:cry:

Om du vill avla ändå finns det riktigt vettiga ston att få tag på till riktigt bra pengar. :idea:

Och planer kan ju sträcka sig under olika lång tid. :)

Åldersmässigt är det ingen fara. Även om hon är maidensto. Hennes stam är ju inte världens bästa heller, men ska du ha den själv är det ju bara att köra. Jag har själv en märr med "inte världens bästa" stam som jag avlar på. Jag har personligen kört denna märr i 1.15 tempo och hon är det bästa mina pengar kan köpa. MEN hennes avkommor hade inte blivit så dyra om jag sålt dem. Därför måste du fråga dig vad du ska ha avkommorna till. Ska du sälja dem så rekommenderar jag dig att inte betäcka henne utan investera i något med bättre stam. Ska du därimot ha avkomman själv så är det ju lugnt. Vilken prisklass hade du tänkt dig?

Nu är ju inte sässong för praktik på stuteri....

Förra året hade jag praktik ett par veckor i april och Maj....
På stuteriPalema...

Jag är ju då inte så kunnig på avels fronten..... Men jag lärde mej en hel del....

Bla att gå in i ett staket med Fantasi Palema:rofl: Smärta kallades det..

Men roligt hade jag... Fick vara med och hjälpa till att sela ut Benny Palema till KungaPokalen..... :D

Har kollat lite efter en ”bättre” men vet inte vilka som har bra stam o vilka som inte har det :o

Veldig banalt, men:
Om du vil ha en indikasjon kan du se på avelsindeks - det står oppgitt på de aller fleste på både travsport.se og blodbanken.nu

Igjen - dette er veldig banalt og kun en indikasjon, men du får jo et hint når Felicias indeks er 83 og normalen er 100...

Man får ofte tak i rimelige sto med indeks et stykke over 100 ;)

Senast ändrad av en moderator:

Om jag anspelar på vad snazzy_millie skrev..

Vi blev skänkta ett varmblodssto som har avelsindex på 101.. så jag lovar dig om du är seriöst intresserad av att skaffa ett avelssto så går det att hitta. Skriv t.ex. en annons på flera olika hästsidor så lovar jag att du får många svar. Det var så jag fick tag i min kallblodssto. Fick säkert i genomsnitt 2-3 mail om dagen i en månad innan jag bestämde mig..

Det är trav jag vill hålla på med så :D + att det alltid är roligt att va med från första början. avel är nått jag kan tänka mej hålla på med i framtiden. :love:
nu vet jag lite va jag ska kolla efter.. tack så mycket för hjälpen! :D:bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·
  • Låst
Avel Val av New foresthingstar 2007 Det finns ju trådar om hingstval till connemara, Sv hbl och arab - nu är det dags för Den Stora New...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
23 702
Senast: Augustine Lava
·
F
Avel Jag ska betäcka! HERREGUD, JAG! Visserligen har jag delat stall och därför också tagit hand en del om ett avelssto + föl, men att ha...
Svar
17
· Visningar
1 411
Senast: fälttävlansnörd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III