blistring-sulor, andra skor mm...

Messy

Trådstartare
En liten "undersökning"... vad tycker alla om "allt" och vad har ni för erfaranheter?

Min häst är sned i korset, höger sida är mer musklad + är högre. Hon vrider vänster bak när hon går... hon vrider själva rumpan mer på höger sida (alltså tar ut hela svängen så att säga).

kiropraktor har gått igenom hästen, rättat till henne (så nu är hon rakare), jag masserar själv + tömkör + låter en annan tömköra.

person 1) sätt en sula på vänster bak (jag påpekar att hon har sulor på alla 4), ok, sätt en tyngd (50g) på vänster bak, så att hon musklar sig.

person 2) blistra hasen, det sitter i hasen, blodblistra...
jag: ehhh BLOD...
person: ja men ta radital, det finns två punkter i hasen gnugga radital där...
jag: var sitter de punkterna då
person, men ta runt hela hasen då

person 3 (hovslagaren) VA ÄR DU GALEN... blablabla...
jag: ok men vad rä ditt förslad, jag frågar ju dig för att jag litar på det du säger.
person: ja, möjligtvis en kil, eller en ringsko (tror det var ringsko)

person 2 vill ändra hennes rörelsemönster

hästen har ju ryggproblem som inte ger med sig, och jag har testat "allt"... så jag börjar ju tro att det kanske kommer från den där vänster bak, att det inte alls är för att hon är sned, utan att hon går så konsigt att hon BLIR sned...

hästen är hältutredd, hon är inte halt.

Sv: blistring-sulor, andra skor mm...

Är hon bara tillrättad en gång? (av kiropraktor)

flera, 1 gång när jag köpte henne (3.5år sen) och 2 gånger i år.

Ryggen röntgad, inget KS!

Det tar lång tid att bygga om musklerna.
Du måste ge det tid..
Rid övningar så att vänster bak måste jobba mera.

Har det gjorts utredning på att det är för att hon går konstigt
som hon är sned och får problem med ryggen?
Hur går hon?

Hon kanske har lärt sig gå så för att hon vart sne en längre tid?
Därav ryggproblemen..

Se till att hon blir bättre i bäckenet och bygger myskler på vänster
sidan och jobbar vänster bak.. så kanske ni kan komma fram
vad som är problemet med ryggen, det kanske löser sig..

Skulle tro att du iaf får jobba på ett bra tag framöver med det där.
Tänk på att det lätt åker tillbaka (det som är tillrättat)
det räcker med en liten halkning.

flera, 1 gång när jag köpte henne (3.5år sen) och 2 gånger i år.

Ryggen röntgad, inget KS!

Jisses, tålamod! ;)
Min häst med liknande problem som det låter har varit till kiropraktor (och vet förstås) ett tiotal ggr sista 10 månaderna. Först nu ser man att det börjar bli bättre.
Är de riktigt låsta så tar det tid...

Ska du korrigera ngt på hästen, gör det i samarbete med vet + kiro så att det inte blir "tok".
T ex annan skoning, sulor och vikter är exempel på sådana åtgärder.
Flera större kliniker erbjuder hela raddan av kompetenser; vet, kiro o hovis - prova om du kan!

Senast ändrad:

svarar båda :)

3,5år... det är väl att ge det tid.. :crazy:

hon går mest i skogen, lyfter fötter, klättrar osv.
Tömkörs

rids 1-2 gånger i veckan på volt (när vädret tillåter så att säga).

har haft henne i galoppträning, hon har vilat, hon har bott hos massören (som sen ifs visade sig vara lite si så där, så jag VET ju inte vad exakt som gjordes).

Har världens bästa hovslagare (får ofta beröm från andra hur fin hon är i fötterna)...

Hittar ingen sadel pga att hon skjuter ut vänster = blir sned = sadeln trycker, sen hon rätt svängd när hon står, men rak när hon jobbar... så om hon inte jobbar rätt (vilket faktiskt är svårt att få henne till hela tiden, hon orkar inte + hon är svår), då blir sadeln ett problem..

som sagt, never ending story, så därför försöker jag greppa efter nya halmstrån, just att det kanske inte ÄR ryggen och snedheten i sig som ställer till det, utan att det är has/bakknä eller vad vet jag, som är orsaken...

så tid har hon fått, men jag har inte planerat att ge upp i första taget, hon är :love: , så det SKA gå!

Du missförstår mig, eller snarare: jag är väldigt otydlig. ;)

Är grunden till problemen en låsning i t ex ländryggen, så är den vid det här laget tämligen "kronisk". Sådana kräver oerhört mycket tålamod och många behandlingar av skicklig kiro innan man kommer tillrätta med dem.
Enbart styrketräning och tid hjälper föga i detta fall, men är ett ypperligt komplement till behandlingarna. :)

Vila är ett no-no på dessa hästar förresten.

Men allt jag skriver är förutsatt att det är en låsning som är grunden till bekymren, men det låter onekligen så eftersom hästen inte är halt.

hästen är riden med hård högerhand i full galopp i några år :crazy:
huvudet takt upp, sänkt rygg, ut med bog å rumpa, som ett "S"

Sen TROR jag att hon har gått omkull en gång.

allt är saker jag har fått berättat för mig, så jag VET ju inte (annat än det första jag skrev).

kan du tipsa om en skicklig kiro i sthlm (PM)? tack :)

Liknande trådar

Hästvård I stallet har vi en inackordering, som vid det här lager har en ganska lång problem historia. Hon har blivit felaktigt verkad, vilket...
2
Svar
22
· Visningar
3 153
Senast: CarolaLind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka