Blistring av bakknän - ni med erfarenhet

Lill

Trådstartare
Ställer frågan här eftersom jag tror det är mer travfolk som håller på med blistring än vad det är ridfolk ;)
Min kompis häst konstaterades ha båda bakknäna ömma, verkligt ömma. Veterinären var ute och tittade, inte varma, inte svullna, ingenting, bara sjuka. Veterinären sade att det är antagligen förslitningsskador, inte så mycket att göra åt :( Han är nu 24 år gammal med 10 års travkarriär och 12 års ridkarriär med sig i bagaget. I samma stall så finns det en gammal travgubbe, har hållit på med trav i över 30 år och håller på ännu. Han erbjöd sig att blistra bakknäna, för att se om det skulle hjälpa. Min kompis tog gärna emot hjälpen, så han blistrade bakknäna på hästen ("snäll" blistring, ingen borste eller så som en del gör) Min kompis har ingen som helst erfarenhet av blistring och vet inte riktigt vad som händer och liknande. Hur som haver, idag verkade hästen sämre än före blistringen. Blir det så?? Eller har det blivit nått fel? Eller är det ett bevis på att det hjälper, typ "man måste bli sämre för att bli bättre" ungefär? Ni med erfarenhet av detta, kan ni berätta hur det egentligen blir då man blistrar hästar? Vad kan man vänta sig av det? Tacksam för svar!

Sv: Blistring av bakknän - ni med erfarenhet

Ställer frågan här eftersom jag tror det är mer travfolk som håller på med blistring än vad det är ridfolk ;)
Min kompis häst konstaterades ha båda bakknäna ömma, verkligt ömma. Veterinären var ute och tittade, inte varma, inte svullna, ingenting, bara sjuka. Veterinären sade att det är antagligen förslitningsskador, inte så mycket att göra åt :( Han är nu 24 år gammal med 10 års travkarriär och 12 års ridkarriär med sig i bagaget. I samma stall så finns det en gammal travgubbe, har hållit på med trav i över 30 år och håller på ännu. Han erbjöd sig att blistra bakknäna, för att se om det skulle hjälpa. Min kompis tog gärna emot hjälpen, så han blistrade bakknäna på hästen ("snäll" blistring, ingen borste eller så som en del gör) Min kompis har ingen som helst erfarenhet av blistring och vet inte riktigt vad som händer och liknande. Hur som haver, idag verkade hästen sämre än före blistringen. Blir det så?? Eller har det blivit nått fel? Eller är det ett bevis på att det hjälper, typ "man måste bli sämre för att bli bättre" ungefär? Ni med erfarenhet av detta, kan ni berätta hur det egentligen blir då man blistrar hästar? Vad kan man vänta sig av det? Tacksam för svar!
Hur konstaterades "ömma" bakknän? Har aldrig hört att de kan ömma i bakknäna.
gulan

...Min kompis tog gärna emot hjälpen, så han blistrade bakknäna på hästen ("snäll" blistring, ingen borste eller så som en del gör)

Lite luddigt med "snäll" blistring. En bomullstuss med franskt blister tar bra mycket mer än en borste med speedway...

Du känner på hästens bakknän och han visar att han har ont, är öm eller vad ni nu än kallar det. Här säger vi att de ömmar.

Speedway + bomullstuss.

Kan inte finnas en häst i världen som blir sämre av speedway på bomullstuss..
Däremot om man använt något starkare blister som irriterat huden så kan det ömma och/eller strama lite i huden och då kan man uppleva att hästen blir sämre (stel) tills det ger med sig.

Pratade själv med en travtränare igår som sade så också. De blir (oftast?) stelare och ömmare, alltså "skadan" blir värre, innan de blir bättre, eftersom kroppen börjar jobba mer på det området. Lite luddigt förklarat, men ni förstår nog vad jag menar :) Och det verkar ju nog stämma eftersom hästen nu har börjat gå mot det bättre hållet (de har blistrar nu varje dag) Märker tydligt att det börjar "släppa" och att han rör sig bättre och inte reagerar lika tydligt då de "trycker" vid knäna på honom. Pratade med en annan kvinna (ridmänniska) om det här också och hon blev nästan förbannad då jag berättade att de har blistrar hästen. Hon sade att sådan form av "vanvård" är bland det värsta hon vet... Öööhh... försökte förklara för henne att hästen är nu bättre och så vidare, men nej, hon höll fast vid sitt, det är vanvård. Tror människor att blistring = stora sår och stor smärta för hästen, eller vad? Är det mycket folk som reagerar så när det kommer till blistring? Vad tycker ni som är mer insatta i saken?

Om hästen har förslitningsskador så kommer inte blistring att ta bort det.

Sen får man tänka över hästens situation; den är 24 år, ömmar och har kanske gjort sitt i detta livet?

/V

Med Speedway så blir det inga skador. Har du irlänskt eller franskt kan det bli rejäla blisterskador om man har på för mycket! Cedar oil e ingen fara me heller. Man kan var lite försiktigare me fuxar o ljusa hästar som e ömtåligare i skinnet.
På en så gammal häst lindrare det nog bara ett tag. Jag brukar umderhudsblistar bakknäna hos vet.

Joo, men man kan ju testa innan man avlivar. Hjälper det inte så är avlivning redan påtänkt.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·
Hästvård Som rubriken lyder, veterinären och hovslagaren har delade meningar angående min ponny. Enligt hovslagaren ska hästen skjutas. Hästen...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 385
Senast: bettysmatte
·
S
Trav Hur mkt är ett rimligt pris för en travare?. Jag funderar på att köpa en sen i vår, och jag har några krav. Den skall vara över 2 år...
Svar
2
· Visningar
1 025
Senast: gladys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka