Blistrat med Cedar oil.

Sv: Blistrat med Cedar oil.

equi skrev:
Att blistra med cedar oil är, när man kan det, bra. Däremot så finns det hästar som är överkänsliga. Jag antar att din häst kanske tillhör dom. Mitt råd är att tvätta bort så mycket du kan med rikligt med Lactacy(oparfymerad) och skölja med mycket vatten (ljummet).
Nej nej nej... Inte tvätt än! Risken att det blistrar om o gör det ännu värre är stor.. :eek:

Fransk blister ska man inte tvätta av ännu men med Cedar oil går det alldeles utmärkt. Har du testat Humlan? Jag har och det gick alldeles utmärkt :)

Borste används inte av mig iaf, inget gnuggande övht, då har man blistringsskador som ett brev på posten. Räcker så bra att bara stryka på. Cedar är inte det jag normalt använder, men i det här fallet så tyckte vet att det var ett bra alternativ.

Har också för mig att jag har läst forskning runt detta ämne. Blistringen gjorde att initialt ökade blodförsörningen på det aktuella området och på det sättet faktiskt till viss del ökade återhämtningen på den aktuella "skadan" men att på grund av att blistringen alltid till viss del "förstör" huden (går mot läderhud) gjorde det att i det långa loppet förstörde hästens naturliga kapacitet att reparera "skador".

I allmänhet tycker jag blister är totalt onödigt, hemskt och på gränsen till djurmisshandel när det "tar". Har sett hästar med ben som telefonstolpar med variga sår och gamla gubbar som tittar på det och säger nu rinner "skiten" ur :( troendes att det är sårvaren som gjort att hästen haltar/haft ont/jobbat fel.

equi skrev:
Fransk blister ska man inte tvätta av ännu men med Cedar oil går det alldeles utmärkt. Har du testat Humlan? Jag har och det gick alldeles utmärkt :)
Jajjemensan jag talar av ren erfarenhet och både jag o andra i stallet har försökt tvätta hästar som blivit regält blistrade och då har det blistart om och gjrt ont värre :crazy: 2 gånger har jag dessutom fått klampa iväg till djursjukhuset med hästar som blivit om blistrade med regäla sår skador med var flöde som följd.. :cry:

Det är grund anledningen till att jag inte längre använder rent cedar när jag blistrar, utan blandar ut det.. :D

phoenix skrev:
I allmänhet tycker jag blister är totalt onödigt, hemskt och på gränsen till djurmisshandel när det "tar". Har sett hästar med ben som telefonstolpar med variga sår och gamla gubbar som tittar på det och säger nu rinner "skiten" ur :( troendes att det är sårvaren som gjort att hästen haltar/haft ont/jobbat fel.
Det du talar om här är inte vanlig normal blistring, utan som du säger- misshandel!

Nej precis, det jag pratade om var ju när det går fel. Man har fått en "starkare" flaska eller om hästen råkat spilla vatten på blisterområdet (vilket inte alltid ger en reaktion, men kan framkalla en)
Jag tycker inte det är värt att chansa när det finns mycket bättre sätt än att blistra.

Punktbränning har jag inte så stor erfarenhet av. Men det ser i alla fall smärtsamt ut efter några dagar, och min filosofi är att först och främst hindra smärta till mina hästar.

Men hallå är jag helt dum i huvet eller? Har aldrig hört talas om något sånt här, alltså jag måste få ställa en dum fråga, vad är blistring? Nån typ av massage med liniment eller vad? :confused:

Det finns massvis av behandlingar där man inte vetenskapligt kan visa på ngn effekt men där folk tycker sig se att det hjälper. OK när det är oskadligt men med tanke på alla sönderblistrade ben man ser så är det inte ofarligt. Att blistra på ett ställe med en lindig skada kan jag väl acceptera men inte att blistra runt om "för säkerhets skull", om hästen är överansträng runtom efter träning är det dags att tänka om.
PL

skulle inte komma på tanken att blistra våra, finns bättre sätt att provocera (hjälpa)fram en läkningsreaktion utan att skada huden!

Det finns många förespråkare (de har inga andra ideer att ta till...) för blister och självutnämda experter som far runt till folk med borsten i högsta hugg.

En travare med blistrade hovleder blev i princip uppskuren av frätskadorna så att det glipade stort mellan hov och kronrand.. Ganska brutalt halt!

Varmblodet i stallet blistrades då hon var urdålig i princip hela resten av kroppen och svullnade och fick krustor runt om. Inte bättre efter det! Men ägaren kände att han gjort något åt att hon varit så dålig i senaste starten i alla fall. Den onda ryggen, de ansträngda lederna och stumma bakdelen var som förr.

Blister är ett hudirriterande medel som ger en ökad blodtillförsel. Används på skadat område för att det ska läka snabbare.

Många vetenskapliga undersökningar har dock visat att den ökade blodtillförslen faktiskt bara påverkar själva huden och inte underliggande strukturer som ledband och senor.

Blistring används främst inom travet (galopp?) enligt min erfarenhet och var vanligare förr. Då fanns det dessutom obehagliga blister som var väldigt skarpa (irlänska, franska mm), men dessa tror jag numera är förbjudna.

Det som beskrivs här (verkar det som) är när hudinflammationen blir så stor att benet svullnar och det blidas blisterskorpor.

peter_lundin skrev:
Det finns massvis av behandlingar där man inte vetenskapligt kan visa på ngn effekt men där folk tycker sig se att det hjälper. OK när det är oskadligt men med tanke på alla sönderblistrade ben man ser så är det inte ofarligt. Att blistra på ett ställe med en lindig skada kan jag väl acceptera men inte att blistra runt om "för säkerhets skull", om hästen är överansträng runtom efter träning är det dags att tänka om.
PL
Ok, jag missuppfattade dig tydligen :o
Och som jag skrev oven, blistra ska man göra sällan, med aktsamhet o endast de punkter som behöver...
Dessa "fredagsblistringar" r:o är inget jag bugar för... Men har märkt att de börjar försvinna i de flesta stall?!

nitus skrev:
skulle inte komma på tanken att blistra våra, finns bättre sätt att provocera (hjälpa)fram en läkningsreaktion utan att skada huden!

Det finns många förespråkare (de har inga andra ideer att ta till...) för blister och självutnämda experter som far runt till folk med borsten i högsta hugg.
Menar du att det finns folk som åker runt o blistrar andras hästar? :confused: Aldrig hört talas om!

peter_lundin skrev:
Obs menar just acceptera, inte att jag tror på det.
PL
:rofl: Det är helt valfritt ;)
Du har säkert andra saker som funkar bättre för dig.
Jag har t ex min laser, som oxå ligger i riskzoonen hos många skeptiker ;)

Lite nyfiket undrar jag om du någonsin rekommenderat någon att blistra lite på en speciell punkt?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 295
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 320
Senast: Jealle
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 367
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka